Spørsmål om AP ROO

Medlem
23. okt. 2017
Innlegg
37
Sted
Oslo
Hei dere.

Har vært så heldig å få låne en ap roo noen dager som jeg vurderer sterkt å kjøpe.
Klokka er fra 2011 og har ifølge eier vært på service i 2016.

Etter å ha undersøkt klokka nærmere undrer jeg over følgende:
Når jeg skal stille tiden med krona opplever jeg en viss «dødgang» før viserene begynner å flytte på seg.
Dødgangen er såpass at jeg føler at det kanskje ikke skal være sånn.

Har vært borti Panerai og Breitling tidligere og på disse klokkene flytter viserene seg i det jeg begynner å skru.

Noen som har erfaring med offshore variantene som kan dele sin erfaring rundt dette?

En annen ting jeg legger merke til er at den ene bokstaven i navnet på skiva under AP logoen har begynt å falme.
Nederste delene av bokstaven «e» i Piguet er nesten borte.

Er dette vanlig for en 2011 modell?

Takker for innspill :)
 
Følger det med papirer? Hadde ikke kjøpt en slik uten, det finnes ekstremt gode kopier av disse.

Uansett kjekt å få den sjekket hos en urmaker før kjøp. Urmaker Gulbrandsen feks.
 
Selger er GG på diverse forum.

Ønsker ikke å legge ut bilde av klokka da det ligger annonse av den ute.
Vil ikke at selger skal bli gjenkjent.

Følger med boks og sertifikat.
 
Hadde vært skeptisk til å kjøpe en klokke i den prisklassen hvor deler av bokstavene er borte etter 6-7 år.
 
Vær obs på at det trolig kan bli snakk om en dyr service hvis skiven må byttes. En bekjent av meg nevnte noe om at så godt som alt av AP går til Sveits ved service, og AP vil nok ikke bare foreta et skivebytte når den først er inne. Men her går det jo an å ta noen telefoner, og sjekke litt.

Verket er vel et JLC med kronograf-modul fra Dubois-Depraz. Ville ikke kjøpt uten håndfast dokumentasjon på service, eller en ekstra sjekk hos urmaker.

At selger er "GG på diverse forum" er vel primært en indikasjon på at vedkommende har solgt og kjøpt en del klokker uten å svindle noen bevisst. Men i forhold til om klokken er ekte, er det nok mer vesentlig hvor kunnskapsrik selger er. Vær forsiktig med AP, for det er mange "gode" kopier...
 
Vær obs på at det trolig kan bli snakk om en dyr service hvis skiven må byttes. En bekjent av meg nevnte noe om at så godt som alt av AP går til Sveits ved service, og AP vil nok ikke bare foreta et skivebytte når den først er inne. Men her går det jo an å ta noen telefoner, og sjekke litt.

Verket er vel et JLC med kronograf-modul fra Dubois-Depraz. Ville ikke kjøpt uten håndfast dokumentasjon på service, eller en ekstra sjekk hos urmaker.

At selger er "GG på diverse forum" er vel primært en indikasjon på at vedkommende har solgt og kjøpt en del klokker uten å svindle noen bevisst. Men i forhold til om klokken er ekte, er det nok mer vesentlig hvor kunnskapsrik selger er. Vær forsiktig med AP, for det er mange "gode" kopier...
Takk for fin tilbakemelding.
Må jeg være obs selvom det følger med boks og papirer? Finnes sånt på kopier også?
 
Takk for fin tilbakemelding.
Må jeg være obs selvom det følger med boks og papirer? Finnes sånt på kopier også?

Om serienummeret på klokken matcher sertifikatet (Google også serienummeret), så er det nok liten sannsynlighet for at det er noe fake.
 
  • Liker
Reaksjoner: DoDe
Synes du burde lufte en eventuell angrerett for selger, siden akkurat kjøpt. Bare lufte det om klokken f.eks ikke har hatt service og at skive faktisk er skadet.

Ta en sjekk hos urmaker vedrørende krone og skive. Vil tro Bjerke, som var AD for AP, kan vurdere dette.

Om kunde slår seg helt vrang, så legg i så fall ut bilder av klokken her inne.

Vil tro at en GG går med på en sjekk og om feil, ta i retur eller utbedre skadene?
 
Synes du burde lufte en eventuell angrerett for selger, siden akkurat kjøpt. Bare lufte det om klokken f.eks ikke har hatt service og at skive faktisk er skadet.

Ta en sjekk hos urmaker vedrørende krone og skive. Vil tro Bjerke, som var AD for AP, kan vurdere dette.

Om kunde slår seg helt vrang, så legg i så fall ut bilder av klokken her inne.

Vil tro at en GG går med på en sjekk og om feil, ta i retur eller utbedre skadene?
Takk for tips.

Denne GG var riktignok såpass raus at han lar meg låne klokken noen dager før jeg bestemmer meg for om jeg skal kjøpe eller ikke.

Når det er sagt, er det noen som har opplevd dødgang på krona? Er det å forvente? :)
 
Vær obs på at det trolig kan bli snakk om en dyr service hvis skiven må byttes. En bekjent av meg nevnte noe om at så godt som alt av AP går til Sveits ved service, og AP vil nok ikke bare foreta et skivebytte når den først er inne. Men her går det jo an å ta noen telefoner, og sjekke litt.

Verket er vel et JLC med kronograf-modul fra Dubois-Depraz. Ville ikke kjøpt uten håndfast dokumentasjon på service, eller en ekstra sjekk hos urmaker.

At selger er "GG på diverse forum" er vel primært en indikasjon på at vedkommende har solgt og kjøpt en del klokker uten å svindle noen bevisst. Men i forhold til om klokken er ekte, er det nok mer vesentlig hvor kunnskapsrik selger er. Vær forsiktig med AP, for det er mange "gode" kopier...
Litt off topic, men Nymans i Sthlm har sertifisert AP SC og gjør det aller meste der. Tidemann i Oslo sender AP’er dit for service, slik at det ikke blir noe krøll med toll osv.
 
Om serienummeret på klokken matcher sertifikatet (Google også serienummeret), så er det nok liten sannsynlighet for at det er noe fake.
Prøvde nettopp å Google nummeret bak på klokka. Fikk ingen treff.

Er det en spesiell måte jeg burde søke på annet enn Audemars Piguet H*****
 
Har lagt ved et bilde av bokstaven som er litt slitt i skiven.
Jeg ser også at «r» i audemars også har mistet en liten bit av seg.

Jeg tror personlig ikke at klokken er falsk, jeg tenkte mer på om slitasjen var å forvente på en 6-7 år gammel klokke :)
 

Vedlegg

  • 06417587-4BFA-44A3-9E92-E68B8FEEC22D.png
    06417587-4BFA-44A3-9E92-E68B8FEEC22D.png
    434 KB · Visninger: 0
Takk for tips.

Denne GG var riktignok såpass raus at han lar meg låne klokken noen dager før jeg bestemmer meg for om jeg skal kjøpe eller ikke.

Når det er sagt, er det noen som har opplevd dødgang på krona? Er det å forvente? :)
Jeg har selv opplevd dette på nyservet RO. Den hadde også en tendens til at minuttviser «hoppet» litt når krona ble trykket inn når klokken skulle stilles.
Snakket med noen andre og Googlet - ikke uvanlig på en AP, var svarene fra bekjente og Google.
 
  • Liker
Reaksjoner: Banksy
Jeg har Seiko fra ‘73(uten sammenligning forøvrig) som ikke har antydning til slitasje på logoen på skiven, så for meg lukter det fisk. Det er ikke noe som skal tilsi at det skal slites på skiva på bare 6-7 år. Om man ikke kan forvente mer av AP, så wow..
Ser den. Hadde en 6 år gammel breitling som heller ikke hadde antydning til slitasje på skiva.