Smoking. På utkikk etter råd og anbefalinger

Medlem
25. mai 2019
Innlegg
193
Sted
Trondheim
Som tittelen kanskje indikerer er jeg på utkikk etter en smoking å bruke til diverse anledninger (hvoriblant en venns disputas, bryllup og mer), og gjerne en av god kvalitet som varer lenge. Vet ikke om en slik tråd har blitt startet tidligere, men lar det nok gå.

Noen som har noen merker å anbefale? Fortell gjerne også hvordan sitter smokingene på en litt lavere kar med kraftige lår og "normal" medium overkropp med tanke på snittet (regular fit, slim fit etc.)? Andre anbefalinger, erfaringer eller råd ellers?
 
Jeg vil anbefale målsøm, helt klart. Christiania Skreddersøm sydde dress for meg for noen år siden, og det var høy kvalitet. Har nå kjøpt smoking og dress fra Mike Tailor (omreisende inder som tar mål, hvor resten syes i Thailand). Veldig fornøyd, spesielt med tanke på pris. Kan godt hende jeg var heldig - vet mange har blandede erfaringer. Made With Hart leverer også bra. Alt avhenger av budsjett, selvfølgelig, men vil helt klart anbefale målsøm. Da passer det i alle fall.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Pinto og Mariner
Definitivt målsøm for best resultat. Kjøp noe av litt bedre kvalitet, så har du en flott smoking/dress som holder i mange år fremover. Naturligvis gitt at du klarer å holde din komfortvekt.

Det absolutt viktigste er uansett passformen. Selv en dyr dress blir stygg om den ikke sitter pent.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mariner
Som nevnt i dress-tråden er jeg på utkikk etter det samme. Cavour er jeg strålende fornøyd med dressene til, prøvde også en smoking i en str over min på salg - virket utrolig bra. Tipper jeg avventer og ser om den kommer med på neste salgsrunde før jeg evt. kjøper der.
 
Hvis du har mulighet, burde du definitivt kjøpe smoking i London. Der får du nemlig tak i en ullkvalitet du ikke finner her i Norge, nemlig Barathea. Dette er det de evigvarende smokingene fra 50-tallet var laget av, og er både finere og mer robust enn det som brukes her i Norge. Eneste mulige unntaket er Cavour, hvor jeg tror de kan sy en smoking i dette stoffet.

I London er det også mer vanlig at jakkeslagene er sydd i matt silke (grosgrain) heller en sateng. Av puristene er dette sett på som mer understated og derfor mer elegant.

Ettersom det er mer vanlig med smoking (eller dinner jacket/dinner suit som de kaller det) i England, er prisene heller ikke så gale, og du får mye mer for pengene enn her til lands.

Det er kanskje ikke et enkeltemne jeg har brukt mer tid på enn smoking, så du får rope ut om du har flere spørsmål. Det viktigste, spør du meg, er å IKKE droppe såkalt "waist-covering". Dette betyr at du må enten bruke magebånd eller vest. Skal du ha en korrekt vest, må denne være U-formet, og siden det ikke alltid er lett å få tak i, er magebåndet et godt alternativ. Poenget med begge plaggene er å forhindre at den hvite skjorten synes under kneppingen, noe som er estetisk ødeleggende. Et magebånd har også den positive effekten av at den vil få benene dine til å virke lengre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto og Mavo
Hvis du har mulighet, burde du definitivt kjøpe smoking i London. Der får du nemlig tak i en ullkvalitet du ikke finner her i Norge, nemlig Barathea. Dette er det de evigvarende smokingene fra 50-tallet var laget av, og er både finere og mer robust enn det som brukes her i Norge. Eneste mulige unntaket er Cavour, hvor jeg tror de kan sy en smoking i dette stoffet.

I London er det også mer vanlig at jakkeslagene er sydd i matt silke (grosgrain) heller en sateng. Av puristene er dette sett på som mer understated og derfor mer elegant.

Ettersom det er mer vanlig med smoking (eller dinner jacket/dinner suit som de kaller det) i England, er prisene heller ikke så gale, og du får mye mer for pengene enn her til lands.

Det er kanskje ikke et enkeltemne jeg har brukt mer tid på enn smoking, så du får rope ut om du har flere spørsmål. Det viktigste, spør du meg, er å IKKE droppe såkalt "waist-covering". Dette betyr at du må enten bruke magebånd eller vest. Skal du ha en korrekt vest, må denne være U-formet, og siden det ikke alltid er lett å få tak i, er magebåndet et godt alternativ. Poenget med begge plaggene er å forhindre at den hvite skjorten synes under kneppingen, noe som er estetisk ødeleggende. Et magebånd har også den positive effekten av at den vil få benene dine til å virke lengre.

Cavour har sin eneste smoking i nettopp Barathea - https://cavour.co/nb/product/405/barathea-wool-tuxedo.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ziigmund