Slurvete arbeid av urmaker?

Medlem
4. okt. 2019
Innlegg
66
Sted
Innlandet
Hentet min Seiko SKX013 hos den lokale urmakeren i går. Det som skulle gjøres var å skifte ut det originale 7S26-verket med NH36, som har manuelt opptrekk og hack, og sette på et glass-baklokk fra en Seiko 5, ba også om trykktest til slutt.

Da jeg kom hjem la jeg merke til at det er et glippe på 1-2 hårbredder mellom kasse og krone, og det er ikke mulig å stramme krona inntil kassa. Det ser ikke bra ut og mon tro hva det gjør med vanntetthet.

Når krona skrus ut til "opptrekksposisjon", så sitter den så nærme gjengene at så fort man begynne å trekke opp verket, med solen, så skrus krona innover mot kassa igjen. Den står altså ikke fritt til å trekke opp, men trekker opp samtidig som den drar seg mot kassa.
Og i tillegg, så er det flere store støvbiter på innsiden av glasset på baklokket.

Sendte en høflig epost til urmaker hvor jeg spurte om forklaring på dette og fikk til svar at det var ikke blitt utført trykktest fordi hun regnet med at det var tett, og - at dette urverket ikke hadde manuelt opptrekk!

Jeg kunne komme tilbake med uret for trykktest, men det frister lite å levere noe til en såpass slurvete urmaker. Hva gjør man i et slikt tilfelle? Be om refusjon eller installasjon av det gamle urverket, eller bare glemme hele greia?

IMG_2003.jpg
 
NH36 har manuelt opptrekk , men man må bruke riktig velle(aksel til krona) til det.
Kan det være at hun har brukt velle som satt der originalt?
Det pleier å følge med riktig velle når man kjøper nytt.
R.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Disse SKXene trenger at kronen skrus helt inn for å danne vanntett forsegling. Dette er fordi det kun er én pakning i kronen, og denne må sitte klemt fast for å tette. Så denne må du holde unna dusjen.

Støv på innsiden, overse at kronen ikke lar seg skru inn eller at urverket har manuelt opptrekk, og ingen trykktest før leveranse tilbake til kunde?

Slurvete arbeid er bare forbokstaven.
 
  • Liker
Reaksjoner: gert og Grendel
Det er nok brukt feil deler som nevnt over her. Men det riktige burde vel være å kontakte/informere om dette før den ble levert ut.
 
Vel, jeg kjøpte NH36-verket med stem og krone av en trivelig kar på Finn, så jeg gikk ut ifra at alt skulle gå helt fint. Selv kan jeg fint lite om dette, er velle det samme som stem? Jeg ser at hun har brukt den nye kronen som satt på NH36 da jeg kjøpte det.

Her er hele responsen jeg fikk fra urmaker :

Om du vil kan jeg ta med uret hjem og trykkteste den, regnet med at den er tett selv om kronen ikke skrus helt inn.
Vellen på kronen var litt kort derfor kommer den i flukt med dag/dato hurtig stilling.
Disse verkene kan vel ikke trekkes manuelt, men er avhengig av bevegelse.
 
Den nye NH36 kronen er ikke dypp nok til å ta inn gjengen fra kassen din, ser det sånn ut.
Ikke bred nok i diameter heller.
Urmakeren MÅ bruke den original kronen.
Spørs om his gjengene på "stem" er annerledes.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hei. Velle er samme som stem.

Jeg vet ikke , men er det ikke forskjell på kronen til 007 og 013 ?
Kan det være at det er feil krone.
Se teksten i denne annonsen;
 
Redigert:
NH36 i skx013 er litt vanskeligere enn man skulle tro. Må ha ettermarkedskrone og tilpasset stem. Så vidt jeg vet er det bare ett sted å få kjøpt og det er ikke så allverdens lenge siden det kom på markedet. I det minste som sett der kronen har Seiko S'en.
 
Vellen var nok kappet på verket på forhånd. Burde nok satt på en ny. Da ville du fått bedre lengde. Selv automatiske urverk skal kunne trekkes manuelt. Det er vanlig! Slurvete arbeid! Ikke utført av fagmann. (Heter kanskje fagindivid nå...?)

Bare det å regne med at en krone som ikke festes holder tett, sier sitt. Stoler du på mailen og har klokken på mens du vasker hendene, så dekker hun skade?

8
 
Hun har i allefall ikke kunnskap om hva som må gjøres ved slik modding noe hun burde fortalt før hun tok jobben.
Prøv å få refusjon av arbeidspengene og finn en som har erfaring med modding i stedet.
Kanskje en annonse her på TS om noen vil gjøre tilpassingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg snakket med personen jeg kjøpte NH36 med velle og krone av i helgen, og han forteller at dette var installert i en 013 hvor kronen lot seg trekke opp og skru helt inn. Jeg har ingen grunn til å tvile på dette da vedkommende har utelukkende gode vurderinger etter klokkesalg, og vi har en god dialog.

Sendte en mail til urmaker i dag tidlig hvor jeg ønsket en delvis refusjon da jeg ikke var fornøyd med arbeidet, la også ved guide og delekatalog for NH36. Er meget spent på responsen!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg snakket med personen jeg kjøpte NH36 med velle og krone av i helgen, og han forteller at dette var installert i en 013 hvor kronen lot seg skru helt inn. Jeg har ingen grunn til å tvile på dette da vedkommende har utelukkende gode vurderinger etter klokkesalg, og vi har en god dialog.

Sendte en mail til urmaker i dag tidlig hvor jeg ønsket en delvis refusjon da jeg ikke var fornøyd med arbeidet, la også ved guide og delekatalog for NH36. Er meget spent på responsen!

Hvis det er sant, betyr det at urmakeren kuttet vellen for langt.
Jeg har selv montert en del klokker sammen og måte ofte justere vellen en del ganger for å få kronen til å komme helt mot kassen.
Bedre å justere vellen 2 ganger enn å kutte den for kort:oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75 og Grendel
Takker så meget for alle innspill.

Og her er siste respons fra urmaker. Dag/datoskift er ikke noe problem, så jeg vet ikke helt hva hun snakker om der :

Beklager at jeg glemte å trykkteste uret ditt, det skal jeg selvførgelig gjøre gratis for deg.
Jeg ser at denne serien med verk til Seiko har manuelt opptrekk.
Det at vellen er for kort i forhold til kassen kan jeg desverre ikke noe for, jeg kan bytte vellen gratis, men da må jeg bestille en ny som du betaler for.
Det at vellen er for kort gjør at når du skal skru til kronen kommer den i flukt med dag/datoskift.
Du får komme innom så får vi sammen finne ut hva som skal gjøres.
 
Ja, ja.... Det var jo litt av hvert dette....
1 ) Glemte å trykkteste = Ikke så bra
2) "Jeg ser at denne serien har manuelle urverk". Virkelig overraskende å oppdage dette i etterkant. Det er jo en ganske åpenbar forskjell på slike... "Surprise!!!" 8-D (Det var ment som en dårlig spøk... Muligens noen på TS som tar den...) (Jeg er i humør nå..)
3) "Oppdage NÅ at vellen er for kort...." Kunne det vært en ide å informere kunden om dette på forhånd? Foreligger det noen muligheter for at Kunden ville oppdaget at noe ikke var som forventet OG at kvaliteten på arbeidet således ville bli lavere enn han forventet? Les; forventet kvalitet og derme det mulig mersalg for urmaker? (Urmaker er ingen beskyttet tittel, så jeg tillatter meg å benytte denne betegelsen på individet som har utført arbeid på din klokke).
4) "Det at vellen er for kort påvirker dato-skift"... Foreligger det noen som helst mulighet for at urmaker (ref det skrevet over om tittel) burde oppdaget dette og informert kunden om at det foreligger behov for å bytte deler han ikke hadde regnet med for å få et forventet (for kunden)/akseptabelt (for urmaker(ref det skrevet over om tittel))? Personlig er jeg overbevist om at Kunden ville sagt "Ja" til merkostnad og den tid et ville tatt for å få en klokke som virket som forventet. Spesielt når det er snakk om å skaffe en ny velle og kappe til en slik! Her snakker vi om delekostnander under 50 kroner og tid = ingen ting. (Jeg byttet selv en slik for en kollega og kjøpte tre stykker fordi jeg fryktet å kappe feil... Selv brukte jeg vel så mye som en halv time, fordi jeg var forsiktig å kappet for lite tre ganger før det ble passe! Hallo! Inkompetente individ! (Skriver jeg inkompetent kvinnemenneske får jeg bot, så det skriver jeg ikke). Uansett kjønn; Dette er et individ som ikke bør få ta på din klokke!

5) "Komme innom så vi sammen får finne ut hva som skal gjøres?" Lei situasjon; Du har overført noen penger til en bakgårdsmekaniker som ikke vet hva en skiftenøkkel er. Du bør ikke la vedkommende få fingrene på din klokke. Kanskje hun klarer å trykkteste den? Men hva F. er hensikten med det?

Jobben bør overlates til en kompetent urmaker (les: fagmann i dette tilfellet). Med mindre hun returnerer noen penger så har hun vunnet....


Hvem var dette forresten?
jeg vil ha en 100 meters sikkerhetsradius for mine klokker.

8
 
Takker så meget for alle innspill.

Og her er siste respons fra urmaker. Dag/datoskift er ikke noe problem, så jeg vet ikke helt hva hun snakker om der :

Beklager at jeg glemte å trykkteste uret ditt, det skal jeg selvførgelig gjøre gratis for deg.
Jeg ser at denne serien med verk til Seiko har manuelt opptrekk.
Det at vellen er for kort i forhold til kassen kan jeg desverre ikke noe for, jeg kan bytte vellen gratis, men da må jeg bestille en ny som du betaler for.
Det at vellen er for kort gjør at når du skal skru til kronen kommer den i flukt med dag/datoskift.
Du får komme innom så får vi sammen finne ut hva som skal gjøres.

Hvis vellen er for kort og kronen har riktig dybde for å motta gjengen fra kassen, hvordan er det mulig at kronen kommer ikke helt imot kassen?
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor og Grendel
God jul, godtfolk!

Jeg har ikke gjort noe mer med denne saken enda, da det bare er snakk om 500,- , men det handler jo mest om prinsipp her. Lærepengen kan jeg leve med, det er bare ekstremt irriterende... Småpenger ja, ... ikke bare litt irriterende. Har sendt en mail til Sutterud om fiks, venter på svar.

Har sendt følgende e-post til ..."urmaker", hvis kjønn er irrelevant :

Om du mener at delene ikke passer som de skal, hvordan kunne du da ta på deg denne jobben, og utlevere uret i den stand det er nå, uten å informere? Og hvis vellen er for kort, burde den ikke da la seg skru helt inn til kassen?

Jeg leverer ikke uret mitt tilbake til dere, dere har kontonummeret mitt, 250,- er OK.
 
Redigert:
Har ikke fått noen respons fra urskjenderen, så vil herved fraråde alle å bruke C-Optikk Nittedal på Åneby. Mulig de er flinke på optikk.

Skumleste gjennom Sutterud-tråden for litt siden, så avventer den turen litt.
Hvor ville du dratt for å få fikset dette?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har ikke fått noen respons fra urskjenderen, så vil herved fraråde alle å bruke C-Optikk Nittedal på Åneby. Mulig de er flinke på optikk.

Skumleste gjennom Sutterud-tråden for litt siden, så avventer den turen litt.
Hvor ville du dratt for å få fikset dette?

Hvis du leverer uret til Sutterud så er det å sammenligne med russisk rulett med fullt magasin. Mulig han reparerer, mulig han glemmer hele uret, mulig han finner det igjen etter seks måneder etc etc etc... Finn noen andre !