Den lille skjeggagam-tråden

Qwestern

Støttemedlem
Medlem
4. feb. 2016
Innlegg
4.543
Sted
Kongeriket Norge
Da min kone er allergisk for alt som heter hår og pels og ungene ville ha dyr i huset, gikk vi i høst til anskaffelse av to stk. skjeggagamer. Da dette først ble lovlig i Norge høsten 2017, var vi først ute og har vært forsøkskaniner for dyrebutikkjeden vi kjøpte disse av. Var ikke særlig fan i begynnelsen, men dyrene vokste raskt på meg og er nå en del av familien som resten. Etter mye sondering i forskjellige dyrebutikker bestemte vi oss for to som hadde levd sammen men som ikke var søsken. De var da mellom 10-15 cm lange. Vi kjøpte to hunner da disse dyrene ikke kan leve sammen hunn og hann (er vel vanlig for mennesker og :)) men kun to hunner og en hann, to hunner eller hunn og hann hver for seg. Da disse blir mellom 45-50 cm når de er fullvoksne var tre stk ganske uaktuelt på daværende tidspunkt ettersom de ville ta over hele huset.

Vi kjøpte da Torden og Lava som kidsa kalte dem. Det viste seg imidlertidig raskt at Torden var en hann noe som skapte litt hodebry. Vi trodde derfor at vi måtte selge han da han begynte å oppføre seg annerledes med å rocke hodet opp og ned og bli svart på undersiden. Han var blitt klar for kvinnfolk. Til våre store frustrasjon var Lava klar for mannfolk og, noe som førte til en heftig parring som så mer ut som en kamp på liv og død. Han visste tydeligvis hva han drev med ettersom hun ble gravid på første forsøk. Vi ble da igjen forsøkskaniner ved å være de første dyrebutikken hadde solgt til som hadde "lovlige" (mva. ok!) gravide skjeggagamer i Norge.

Da jeg gjorde meg klar for GTG hos @andres nå på nyåret, ble eggene lagt. Jeg ble da noget forsinket da jeg skulle hente @Thomas84 og @Wangensten. Thomas foreslo nye reimer av disse, noe som i seg selv er makabert, men også en kul ide, dog ikke aktuelt :) Vi fant ut at dette blir en fulltidsjobb om vi ikke gjorde noe med denne parringen da Torden var klar på direkten, så vi bestemte oss for å kjøpe et terrarie til og skille dem. Det lå et likt et som det vi hadde på finn, eneste var at vedkommende ikke solgte dette uten skjeggagamen han hadde. Vi kjøpte da derfor også en ny hunn, Peppa. Hannen bor nå derfor på soverommet og hunnene i stua. Vi hadde flaks da hun var nesten like stor som hunnen vi allerede hadde. Dersom hun hadde vært mindre, ville hun blitt middag. Størrelsene på våre p.t. er Lava 46cm (hunn), Peppa 39cm (hunn) og Torden 44cm (hann).

Da det ikke ligger noen info om hvordan klekke skjeggagamer på nettet, lagde vi en provisorisk klekkeboks for 24! egg. Brutal som verden er, har til nå 19 egg råtnet og vi lurte på om vi i det hele tatt ville få noen nye smådrager. Til vår store glede isted, har nå to i dag klekket og ville ut av boksen. Vi har fortsatt tre egg i klekkeboksen vi venter i spenning på. Om dette er interessant for asylanter å følge med på videre, legger jeg gjerne ut oppdateringer på våre minidrager og tar gjerne i mot spørsmål om andre er interessert i å gå til innkjøp av slike :) Vi har prøvet og feilet og føler at vi kan litt om dette nå. Dog for #invistorene er dette dårlig butikk, da dette koster en del og er ikke god butikk.

Vi tar også gjerne mot navneforslag på våre to nye medlemmer av familien.

En liten bildeserie fra første stund i butikk til dagens familiemedlemmer
Fra butikken
IMG_3387.JPG


Forsøkt på å lage min egen versjon på klippen fra Løvenes konge
IMG_3390.JPG


Terrariet i stuen
IMG_3392.JPG
IMG_3393.JPG

Første møte med nytt hjem
IMG_3438.JPG
IMG_3450.JPG

Lava
IMG_3537.JPG

Torden
IMG_4358.jpg

Minsten og Torden
IMG_5319.jpg


Lava og Torden
IMG_4410.JPG


Parring eller krigsdans
IMG_5476.JPG

Eggene som ble lagt på nyåret
IMG_5825.jpg

Alle tre sammen (gikk ikke bra)
IMG_5891.JPG

Lava og Peppa
IMG_5926.jpg

Peppa
IMG_5936.JPG

IMG_5937.JPG

Torden i dag
IMG_7213.jpg

Dagens forsøk på forsoning av de voksne (gikk ikke så bra)
IMG_7219.jpg

Våre nye små
IMG_7211.jpg
IMG_7230.jpg
IMG_7233.jpg

Obligatoriske wristshots
IMG_3744.jpg
IMG_3738.jpg
IMG_3842.jpg
 
Redigert:
Oh’lord dette er en drøy men vakker historie. Herlig å lese og se at det finnes flerre dyreelskere der ute.
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern
Hvordan er det å ha disse som kjæledyr da? Mye styr? Er de sosiale osv.? Ikke minst; hva koster en sånn en? Unektelig en fascinerende skapning.
 
Himmel! Skumle og fascinerende! Aldri om jeg hadde turt å ha noe sånt hjemme, men kule var de:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern
Hvordan er det å ha disse som kjæledyr da? Mye styr? Er de sosiale osv.? Ikke minst; hva koster en sånn en? Unektelig en fascinerende skapning.
De er sky for fremmede, men kommer frem til oss så snart vi nærmer oss, spesielt når de skal ha mat. De er ganske like oss i og med at de liker å slappa av i varmen, elsker kos og blir svært fort bitre om de ikke får det sånn de vil. Prisen er vanskelig å si noe om ettersom det ikke er dyrene som er den store kostnaden. Man kan lage mye til terrariet selv, men noe må en også kjøpe. Terrarium brukt på finn ligger vel mellom 3-5.000,- med alt utstyr. Alt nytt rundt 12.000,- sånn ca. Dyret koster mellom 1.300-2.000,- avhengig av størrelse. Det en må vurdere er at når de er små koster det ca. 50,- å mate et individ hver dag. Dette helt til de går i dvalesesong første gang. Etter det som de vi er i dag, bruker vi vel 100-200,- i uka på alle tre til sammen.
 
De er sky for fremmede, men kommer frem til oss så snart vi nærmer oss, spesielt når de skal ha mat. De er ganske like oss i og med at de liker å slappa av i varmen, elsker kos og blir svært fort bitre om de ikke får det sånn de vil. Prisen er vanskelig å si noe om ettersom det ikke er dyrene som er den store kostnaden. Man kan lage mye til terrariet selv, men noe må en også kjøpe. Terrarium brukt på finn ligger vel mellom 3-5.000,- med alt utstyr. Alt nytt rundt 12.000,- sånn ca. Dyret koster mellom 1.300-2.000,- avhengig av størrelse. Det en må vurdere er at når de er små koster det ca. 50,- å mate et individ hver dag. Dette helt til de går i dvalesesong første gang. Etter det som de vi er i dag, bruker vi vel 100-200,- i uka på alle tre til sammen.

Høres kult ut. Blir nok ikke aktuelt for undertegnede, men definitivt fascinerende, og noe jeg kan stille meg positiv til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern