Skal kjøpe min første klokke, noen tips til hva jeg bør gjøre?

Medlem
26. aug. 2018
Innlegg
1
Sted
Bergen
Skal kjøpe min første klokke og lurer på hva jeg skal gjøre, om jeg skal gå innom en klokke forhandler eller bare kjøpe en på nettet jeg liker. Tenker å få meg en klokke med lærreim, maks pris 3000,-
 
  • Liker
Reaksjoner: navnetmitt
Hei og velkommen! :) Alltid lurt å få prøvd litt først ihvertfall, for å se hva slags størrelse du er komfortabel med. Ikke utelukk å handle brukt herfra heller! ;) Har du noe i kikkerten?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Hei og velkommen! Begge alternativene du nevner vil fungere helt fint. Mitt tips er å lese så mye du kan her inne for å hente inspirasjon. Er du skikkelig heldig blir du kanskje helt besatt av urenes vidunderlige verden. Deretter er det bare å sette av fritid og sparepenger, da dette er noe det fort kan gå mye av i forbindelse med denne interessen.

Selv begynte jeg med en seiko skx007 og en snzg15 som mine første mekaniske ur.

I prisklassen du nevner er for eksempel Seiko, Orient, Tissot og Certina merker du kan begynne å se på. Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Bruk litt tid på å lese deg opp og finne ut hva slags klokker du liker. Vil også anbefale å kjøpe brukt. Da får du mye mer for pengene. Velkommen til Tidssonen!
 
Jeg kjøpte meg en Steinhart ocean one mk1 brukt på Finn for 3000kr. Den er absolutt å anbefaler. Bruker den på lenke og NATO og kommer aldri til å selge den.
IMG_0757.JPG
IMG_0760.JPG

IMG_0761.JPG

Samme dag så kjøpte jeg denne også en Orient Star Classic for 2000kr. Brukes til litt finere anledninger. Skikkelig flott klokke, men har funnet ut at den blir litt for liten til meg, ,er absolutt å anbefale en skikkelig flott klokke
IMG_0758.JPG

IMG_0759.JPG


Kjøpte akkurat en Seiko skx007 på gummi reim og en billigere og kulere klokke får du ikke.
Får mere likes på den her inne under posting av dagens klokke osv en noen av de andre klokkene. En skikkelig vinner.
Jeg kjøpte den på creationwatches for 1400kr og med mva hjem i posten kom den på ca 1800kr. Fikk den forrige uke og har brukt den konstant med bytte av flere forskjellige NATO reimer siden det.
IMG_0762.JPG

NB:alle bilder hentet fra nett
 
2F092765-5C97-43B7-82CB-98275D8C86FE.jpeg

Søk Seiko Presage og se om du finner en du liker.
Flere urmakere selger Seiko, ellers så er det flere norske nettbutikker som selger.
Bilde er bare en av mange flotte Presage.
 
+1 på skx007 fra creationwatches. Denne hadde jeg kjøpt ny, av en eller annen grunn tror alle på bruktmarkedet at den er verdt 2000 kr, så ny for 1800 er da ikke galt. På en så rimelig priset klokke taper du uansett ikke mye penger om det ikke er noe for deg og du vil selge. Sannsynligheten er også svært høy for at du på et eller annet tidspunkt uansett kommer til å ha denne modellen i ditt eie, så det er like greit å få det overstått! Den funker bra på lærreim også, selv om enkelte vil påstå det er koko med dykkerklokke på lær.

For øvrig er det alltid greit å benytte seg av bruktmarkedet i en startfase ettersom man gjerne gjør en del bomkjøp i begynnelsen.

Lykke til!
 
Om du liker stilen til SKX007 så kjøp den, hvis du umiddelbart ikke liker den men blir mer aktiv i horologiens verden så ender du nok opp med den uansett en gang;)

Jeg kjøpte min ny i forrige uke og angrer på at jeg ikke kjøpte den for mange år siden. Du sparer mye penger på å kjøpe denne foran en rekke "midrange" dykkere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Gratulerer med flotte klokker. Har du virkelig handlet 3 klokker på samme periode?

Jeg har selv ''Steinhart OVM'' (Ocean Vintage Military), dog ikke mk1. De har jo produsert denne 'Homage' i flere år nå. (10?)
Fenomenal klokke.
Den mk1 på bildet ser jo ubrukt ut til å være 10 år gammel. Stemmer det?

Her er min i våres da den kom fra Steinhart.no.
Jeg er feit,... så på oppfordring monterte de på 4 ekstra ledd i lenken. Uten ekstra kost
Kjøpt 2 NATO remmer fra Gnomon

IMG_0809.JPG IMG_0815.JPG
IMG_0808.JPG
 
Redigert:
Gratulerer med flotte klokker. Har du virkelig handlet 3 klokker på samme periode?

Jeg har selv ''Steinhart OVM'' (Ocean Vintage Military), dog ikke mk1. De har jo produsert denne 'Homage' i flere år nå. (10?)
Fenomenal klokke.
Den mk1 på bildet ser jo ubrukt ut til å være 10 år gammel. Stemmer det?

Her er min i våres da den kom fra Steinhart.no.
Jeg er feit,... så på oppfordring monterte de på 4 ekstra ledd i lenken. Uten ekstra kost
Kjøpt 2 NATO remmer fra Gnomon

Vis vedlegg 108590 Vis vedlegg 108591Vis vedlegg 108589
Hvis det mitt innlegg du referer til så er bildene hentet fra nett.
Detter er min steinhart
image.jpeg
image.jpeg

BTW jeg har ikke kjøpt tre klokker i samme periode jeg har kjøpt 7 stk.
Nå er det ikke meningen å stjele tråden fra tråd starter så her er en av klokkene jeg har også en Orient Mako ll kjøpt for 1200kr på Finn å blei brukt i hele sommer som bade klokke absolutt å anbefale tråd starter
image.jpeg


image.jpeg