Service på billigere klokker

Medlem
21. okt. 2019
Innlegg
4
Sted
Oslo
Hei godtfolk!

Jeg lurer på om vet noe om pris på reparasjon og polering av litt billigere ur. Jeg har en Tudor som jeg kommer til å ta service på Bjerke, og er forberedt på å betale det det koster for en service da jeg vil ta klokken skal holde seg fin i mange år.

Men jeg har også noen rimeligere ur. Festina og Fossil som begge har kvarts og kostet rundt 1500. Problemet er at de har stor affeksjonsverdi, og jeg ønsker å holde dem pene og i orden. I tillegg har jeg en tissot som jeg tenker må ha service snart.

Så jeg lurer på om noen har erfaring med dette? Koster service på slike ur det samme som dyrere ur? Virker jo litt vilt hvis jeg bruker 5000 på service på et ur til 1500?
 
Akkurat det du tar opp der er et dilemma med "billigklokker", jeg liker ikke bruk og kast (spesielt av klokker) men samtidig sitter det langt inne å betale mer for en service enn det klokka er verdt. Ihvertfall hvis det er en klokke med liten affeksjonsverdi.
Jeg vil anta at det ikke er så mye rimeligere å ta service på en billig automatisk klokke da jobben vil være ganske lik, men det finnes noen urmakere som vel gjør dette endel billigere enn Bjerke.

Selv har jeg en Tissot kvarts (kronograf) med liten økonomisk verdi men som har affeksjonsverdi for meg. På denne endte jeg opp med å skifte urverket, mener det kom på ca.kr.2.000. Mye mer en klokka var verdt, men rimelig nok til at jeg synes det var verdt det for egen del :)
 
Jepp, min lokale urmaker anbefaler å skifte urverket som en gyllen regel på rimeligere klokker (også mekaniske).
Alternativt bare skifte pakninger og batteri, og ta en trykktest, som ofte er mer enn nok på quartz, og langt rimeligere. Det er vel Grand Seiko som har 50 år(!) som serviceintervall på sine quartz urverk. Så man kan trygt si at servicebehovet vanligvis er noe helt annet på quartz, enn på tilsvarende mekaniske klokker.
 
Redigert:
Hei igjen.

Takk for svar, skjønner at dette er noe flere har erfart. Ut ifra svarene tenker jeg at det beste egentlig er å bare la quartz urene skure og gå så lenge de går, og heller bytte urveket når de en dag svikter. Problemet er vel kanskje du klokkene som ligger i mellomklassen.

Er det noen som har noen erfaring på å bytte glass på billige klokker? Hovedproblemet med dem ene klokken som har meget høy affeksjonsverdi er egentlig et ripete glass. Men dette er vel kanskje ting Bjørklund og slik kjeder tar seg av?
 
Er det noen som har noen erfaring på å bytte glass på billige klokker? Hovedproblemet med dem eneklokken som har meget høy affeksjonsverdi er egentlig et ripete glass. Men dette er vel kanskje ting Bjørklund og slik kjeder tar seg av?

Er det Plexi/hesalite glass (plast) eller er det ripefritt sapphire/mineral glass på klokken? Om det er det første så kommer du langt med en liten flaske PolyWatch, så lenge det bare er riper og ikke gjennomgående sprekk. Fåes i Tidssonens nettbutikk.
 
Er det Plexi/hesalite glass (plast) eller er det ripefritt sapphire/mineral glass på klokken? Om det er det første så kommer du langt med en liten flaske PolyWatch, så lenge det bare er riper og ikke gjennomgående sprekk. Fåes i Tidssonens nettbutikk.

Hei. Det skal være mineralglass, (det er snakk om festina F16859/5) men glasset virker "mykt". Det er langt flere riper enn jeg har sett på andre mineralglassklokker, så jeg er nesten litt usikker på om det virkelig kan være mineralglass.
 
Styr unna Bjørklund og andre "klokkebutikker".. Gå til en urmaker. Ikke store prisforskjellen,men stor forskjell i erfaring og resultat.

Dette av erfaring.... @Grassroots post

Skjønner. Takk for tipset. Det virker jo fornuftig. Hadde en tissot inne til reparasjon på Bjørklund. Da mårå de sende den inn til sentralverkstedet deres, og der tok 4 uker før jeg ble ringt opp med prisoverslag.

Burde vel egentlig lete opp en koselig urmaker med etvlokalt verksted.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JanSkrotnes
I Festina Fossil klassen tror jeg du fort får problem med deletilgang. Disse klokkene er produsert for å kastes når de går i stykker.
Tror du må opp på Tissot nivå for å slippe å høre fra urmaker at han ikke kan gjøre noe.

Bjørklund har ikke noe «sentralverksted».. som Protid og mange andre sendes det til Swatch Group på Kaldbakken
 
Ta turen innom en uavhengig urmaker, dere blir sikkert enige om pris. Ikke noen vits å gruble seg ihjel for å spare et par tusenlapper. Jeg ville betalt det det koster.

Klokkene betyr jo såpass mye for deg at du har tatt deg bryet med å starte en tråd her.

Og om du ikke skal selge klokkene; betyr den økonomiske verdien noe?
 
Redigert: