Selge klokke til utlandet

Blodstrupmoen

Støttemedlem
Medlem
20. mai 2011
Innlegg
1.407
Sted
Sunnfjord
Lenge siden eg har styrt med å selge ting ut av landet . Er det paypal som gjelder eller like greit å kjøre wire transfer ? Noken som er drevne i dette som har noken tips ?
 
Er det snakk om klokker @Blodstrupmoen?
Jeg har kjøpt og solgt en del på WUS, og har litt erfaring derfra.

PP er jo stort sett kjekt og raskt, men hvis er summene store, taper man en del kroner - både gebyrer (hvis det ikke er "friends & family") og dårlig valutakurs. Det er verdt å regne litt på.
Normalt går det jo i alle fall fort, hvis PP ikke skulle bestemme seg for å holde tilbake transaksjonen av ulike sikkerhetsgrunner. Det hender at skjer. I grunnen er vel det bra, men det kan være irriterende.
Bankoverføring til utlandet tar normalt noen dager, 3-4, tror jeg.
Sikkerhetsmessig tenker jeg kanskje at PP er vel så bra for kjøper hvis man velger "betaling for tjenester", men gebyret er jo 3% tap for selger.
 
Gebyrene kan du jo forhandle om, det er ikke uvanlig at spesifiseres i salgsannonser på diverse fora at de splittes 50/50 eller at kjøper må ta dem. Kan jo evt. selge via friends & family, men det er som nevnt over maks sikkerhet for deg og 0 sikkerhet for kjøper. Tipper uansett det ses på som tryggere enn bankoverføring siden du får en mer umiddelbar tilbakemelding om at penger er på vei.

Siste alternativ er jo chrono24, men tipper avgiftene er minst like betydelige her.