Selge klokke til utlandet - tips til brukthandlere og annonseplasser

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.570
Sted
Nær Oslo
Siden Norge er et relativt lite marked, lurer jeg på tips til for salg av klokke (Patek Philippe) til utlandet, særlig Danmark og Sverige, dvs. enten annonse-sider (ala finn.no), forum, facebook-grupper og ikke minst kjente bruktforhandlere (som også vil kunne gjøre oppgjør tryggere).

Evt. forhandlere i andre land (noen som har erfaring?) som er trygge og løsningsorienterte ift. oppgjør og forsendelse.

Har opplevd det litt tungt med at markedsplasser ikke tillater annonsering fra folk som ikke er bosatt i landet og/eller praktiske utfordringer med registrering ift. adresse, tlf eller betaling, eller at forum krever x antall innlegg før salgsannonser kan lages.

Vet for så vidt om klocksnack.se og blocket.se(vanskelig å annonsere sist jeg prøvde uten adresse) og noen forhandlere i Sverige, men mer usikker på Danmark - særlig forum som kan være aktuelle?


Hvis noen er aktive på noen aktuelle forum som vil annonsere for meg, så send gjerne PM. :)
 
Jeg har solgt gjennom klocksnack,vintageure og Chrono24. Det er ca. 10 år siden Jeg prøvde Vintageure, det fungerte men var dyrt. Å det kostet selv om ikke uret ble solgt. Klocksnack er seriøst og gratis. Chrono24 er Finn.no X 10. Chrono 24 fungerer for kjøper. Jeg har kjøpt av både privat personer og firmaer gjennom Chrono24 å det har fungert utmerket.
Men å selge dyre klokker gjennom Chrono24 har vært ett mareritt. Mange som byr, å når du blir enige med noen så setter Chrono klokken din som reservert også blir det helt stille. Å når du begynner å mase på staben hos Chrono så for du beskjed om at kjøper ikke betalte, også tas reservert fanen bort fra annonsen. Så er det på ann igjen.

2 ganger har jeg opplevd at kunden har betalt til Chrono, men aldri hentet klokken. Da for du klokken i retur å kunden for pengene tilbake. Jeg som selger satt igjen med en DHL regning på 800 Euro engang og 1200Euro nå ganske nylig. Jeg mailet å ringte Chrono ukentlig for å fortelle de at de må Badguy stemple og holde kjøper ansvarlig for portoen. Ingenting skjer, det virker ikke som de skjønner at det er dårlig kutyme fra kjøper.
 
  • Liker
  • Wow
Reaksjoner: titan og Zawatch
Danmarks svar på Finn.no - Den blaa avis - dba.dk
Lauritz.com -auksjonshus i Danmark.
Og i Sverige har du jo også Tradera.com
Alle disse er vel å regne som seriøse salgsplattformer, hvem av dem som egnet seg best for salg av kostbare ur er meg uvisst
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Det er vel muligens slik at når kjøpere oppdager at de må betale innførsel moms for å kjøpe en klokke fra Norge så er det ikke så interessant lenger, og de gjennomfører ikke handelen, mange tenker ikke på at Norge ikke er i EU.
 
Send en mail til Sami Lachhab (slachhab@thewatchbox.com) hos WatchBox i Sveits, han ordner nok et tilbud til deg. Sikkert lavere pris enn ved salg til privatpersoner, men du slipper i det minste 6,5 % Chrono24-provisjon og interessenter som enten byr halvparten av det du ønsker eller vil diskutere hvordan de kan smugle PPen tilbake til hjemlandet sitt etter kjøp.