Selge bil? Eller innbytte?

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.329
Sted
Oslo
Jeg må vel innrømme med en gang at jeg ikke er overmåte interessert i biler, for meg er det et verktøy til å komme frem og tilbake til hytta, samt hente alskens skrot på IKEA. Så jeg kjøper og selger ikke bil så ofte, sist jeg gjorde det fikk jeg masse interessante innspill fra TS-familien. Skodaen har vært hos oss til nå, fasit er 67k problemfrie km på 7,5 år, så det er ikke i bilen jeg blir gammel:)

Vi er nå på oppløpssiden med bestilling av ny bil nå (ID.4 eller Enyaq) og tar vel en avgjørelse på det nokså snart. Da må jo Octaviaen avhendes, og jeg ser i alle fall tre muligheter:

1. Selge selv på Finn. Kjenner litt på angsten her, folk er dritt og folk på Finn 4x så. I tillegg er det vel en del mer ansvar for meg i etterkant?
2. Selge til en proff oppkjøper. Ikke vanskelig å finne annonser for slike, men disse gutta pruter jo "for a living", så den økonomiske siden av det alternativet er vel en hel del dårligere.
3. Innbytte hos forhandler. I alle fall én forhandler har antydet at de kan gi til dels gode innbyttepriser hvis jeg tegner kontrakt hos dem - jeg har ikke fått noen konkrete summer ennå, men jeg regner ikke med at det er noe gulltilbud ute og går her heller akkurat.

Har noen gode råd? Både mtp valg av fremgangsmåte, andre løsninger og evt utførelse.....
 
Det er vel en av to.

1. Selge privat for markedspris på finn. Vær i overkant nøye med kontrakten og kryss fingrene for at kjøper er folk.

2. Avlevere bilen hos en oppkjøper eller bytte den inn og bli flådd men slippe mas i etterkant.

Av de to ondene er innbytte å foretrekke for min del da det tross alt er mellomlegget på ny bil som er interessant. Og da kan man jo alltids spille kortet om at du går et annet sted hvis de ikke kommer med et bedre tilbud. Det er alltid kjøpers marked i bilverdenen.

Jeg kjøper og selger en del bil i næring og velger nesten alltid innbytte for enkelhetens skyld. Orker ikke maset med privat salg.
 
Husk at kjøper i utgangspunktet har 2 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler når du selger bilen privat. Både kjøper og selger kan imidlertid fraskrive seg denne retten, dersom dette er tydelig spesifisert. Vær oppmerksom på dette før du signerer kontrakten. Reklamasjonsretten kan kjøper bruke dersom bilen er i dårligere stand enn det kjøper hadde grunn til å forvente,
 
Jeg hadde definitivt valgt innbytte. Ja, du taper mer på det, men som forrige taler antyder, så vil kjøper ha reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Og selger du til en skikkelig kødd (som det er mange av), vil du angre deg grønn på at du ikke overlot dette til en forhandler i forbindelse med innbytte ;)
 
Takker for svar, gutter. Jeg skal skvise Autoria litt på innbytte og se om de strekker seg en titusenlapp eller to.

Kan jeg virkelig havne i reklamasjonsklemma om jeg selger selv? For alt jeg vet er bilen i super stand. Alle servicer og rep-anbefalinger fra merkeverksted er gjort nettopp der, og jeg har hatt oppsiktsvekkende lite trøbbel med bilen. Ingenting som tyder på at det er noe gærnt med den. Så hvis jeg selger bilen til Rolf fra Sarpsborg, og girkassa ryker til neste år - kan han komme etter meg for det?
 
Det desidert enkleste er å bytte inn bilen der du kjøper den nye.
Begge gangene jeg har gjort dette har innbyttebilen kommet for salg med påslag på ca 50k. Realistisk pris i et privatsalg ligger nok noe under dette. Møter du på rette personen kan privatsalg bli en skikkelig hodepine.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
Takker for svar, gutter. Jeg skal skvise Autoria litt på innbytte og se om de strekker seg en titusenlapp eller to.

Kan jeg virkelig havne i reklamasjonsklemma om jeg selger selv? For alt jeg vet er bilen i super stand. Alle servicer og rep-anbefalinger fra merkeverksted er gjort nettopp der, og jeg har hatt oppsiktsvekkende lite trøbbel med bilen. Ingenting som tyder på at det er noe gærnt med den. Så hvis jeg selger bilen til Rolf fra Sarpsborg, og girkassa ryker til neste år - kan han komme etter meg for det?
Det korte svaret er ja.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille
Det desidert enkleste er å bytte inn bilen der du kjøper den nye.
Begge gangene jeg har gjort dette har innbyttebilen kommet for salg med påslag på ca 50k. Realistisk pris i et privatsalg ligger nok noe under dette. Møter du på rette personen kan privatsalg bli en skikkelig hodepine.
Mine erfaringer er at innbyttepris har vært ca. 40k lavere enn bilene har vært priset som bruktbiler. Dette tenker jeg er rimelig hvis jeg legger godviljen til. Forhandler tar gjerne full service, og bilen skal omregistreres og klargjøres. Så selges den med garanti, og ny kjøper ønsker gjerne å prute litt? I tillegg skal de ha litt margin i tilfelle bilen blir stående like lenge som en diamantbelagt lady datejust i helgull i monteret hos din lokale AD. Jeg kommer aldri til å selge privat. Herlig å slenge nøklene i disken hos bilforhandler, og rulle ut en splitter ny doning - som du selvsagt har fått en god pris på :giggle:
 
Har solgt noen biler selv på Finn.no og det er ikke noe hyggelig opplevelse. Mye stress og at jeg står ansvarlig i 2 år for skjulte feil og mangler, så synes jeg innbytte er beste løsning selv om mann taper litt penger på det.
 
Jeg har aldri byttet inn bil i hele mitt liv. 95 % av bilene er siden 1987 både kjøpt og solgt privat. De tre siste har jeg kjøpt hos forhandler.
Alle kjøp/salg har gått som smurt - kan ha hatt flaks?
Poengterer alltid eventuelle feil eller mangler og opplyser alltid hva som er byttet siste årene. Har vært veldig ærlig på de punktene.
 
I løpet av "bileierkarrieren" har jeg solgt mange biler privat, og kjøpt endel også.
Er du åpen og ærlig så er det vanligvis ikke noe problem å selge bil privat,husk bare på å opplyse om alt du vet om av feil og mangler og fyll ut kjøpekontrakt for bruktbilhandel mellom privatpersoner,der bør alt du vet om bilen noteres,kjøper kan som kjent ikke reklamere på ting det er opplyst om i kontrakten.
Det er umulig å sikre seg 100% men for40-50tkr hadde iallefall jeg solgt privat,og husk at du gir ikke garanti på bilen--bare kjøpers reklamasjonsrett.
Ila siste år har jeg solgt 3 biler privat og ikke fått en eneste negativ tilbakemelding-
så ta sjansen!!!
 
Som @Rød skriver, jeg har også solgt nesten alle mine biler privat.

Har alltid vært nøye på å dokumentere eventuelle feil, enten det er småriper eller andre mindre alvorlige feil. Sørger også for å selge bil som er i god stand, med fullt servicehefte etc.

God kontrakt er også et must, og jeg er ikke veldig bekymret for vanskelige kjøpere så lenge jeg er trygg på det jeg selger. Må også si at Finn.no har vist seg fra en trivelig side ved bilsalg, jeg har ikke hatt dårlige opplevelser i forbindelse med dette (i motsetning til klokkesalg på samme sted).

Sist jeg solgte bil privat fikk jeg 80-100k mer enn forhandler ville gi, noe som også var årsaken til at jeg byttet merke - ble rett og slett mektig irritert på forhandler. Det verste er at bilen ble solgt umiddelbart etter at jeg la den ut, jeg kunne med andre ord sikkert fått enda høyere pris. Men ingen regel uten unntak, har også opplevd å få innbyttepris som er høyere enn jeg selv klarte å få privat ved et par anledninger. Uansett er det jo mellomlegget som teller:)

Dessuten synes jeg det er gøy å selge bil, ikke minst fordi timeprisen har vært skyhøy - det er ikke store jobben å vaske bilen og ta noen bilder....
 
  • Liker
Reaksjoner: perlh, krille og Rød
Jeg liker også prosessen med at kjøpe/selge bil! Og timelønnen kan være nokk så hyggelig... Kjøper har reklamasjonsrett og det er IKKE det samme som garanti. Har vel kjøpt og solgt 20-30 biler opp gjennom tiden. Issues med 4-5 som løses uten de store problemer. Er kjøper ordentlig og grei, vær det samme tilbake. Er han en støvel, vel gi tilbake med samme mønt.
 
Det du «taper» på innbytte er markedsprisen for god nattesøvn og en lettere hverdag :)

Det er ikke til å unngå mye jobb når ting av verdi skal selges privat. Det renner inn med spørsmål, bytteforslag, pruting, «kjør til andre siden av landet. Betaler cash», avtale visning med folk som ikke dukker opp osv. Det er ikke spesielt givende.
 
  • Liker
Reaksjoner: krille og GrimReaper
Nettbil ser definitivt interessant ut - det er vel kanskje det mest fristende alternativet akkurat nå.
Og jeg synes Enyaq ser mye finere ut enn ID.4, pluss at den er rimeligere. Win/win.
Når det kommer til forskjellen mellom disse er Enyaqen helt klart i ledelsen. Den fremstår som mer premium enn ID4, som er litt generisk. God, gjennomført og kjedelig VW-kvalitet, men ikke noe mer. ID4 er for øvrig klart billigst (520-ish for ID4 Max vs 570-ish for iv80) i noenlunde maksede utgaver som er det det ser ut til at vi går for.
 
Prøvde Nettbil i dag. Fikk anslag på oppmot 200k i pris, som ville vært flott.
Budrunden endte på 154k.
Nettbil prøvde da å argumentere for at man måtte forvente en mye lavere pris nå som drivstoff er så dyrt.

Jeg valgte å ikke godta budet.
 
Prøvde Nettbil i dag. Fikk anslag på oppmot 200k i pris, som ville vært flott.
Budrunden endte på 154k.
Nettbil prøvde da å argumentere for at man måtte forvente en mye lavere pris nå som drivstoff er så dyrt.

Jeg valgte å ikke godta budet.
Med det argumentet hadde jeg faktisk kommentert at jeg ikke var klar over at Nettbil var en vernet bedrift. Problemet i dag er at mange forhandlere ikke har nybiler å tilby. Det er 1-2 års ventetid på mange merker og modeller. Har du en nyere kurant bruktbil så har du greie kort på hånda etter min mening ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Spring Drive