Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Khaki field mechanical melder seg jo da igen som den "perfekte" feltklokka hvis du kan leve med sandblåst kasse :)
Ja, har vært inne på tanken, og er det forsåvidt fortsatt :)
To ting som holder meg litt igjen er manuelt opptrekk og fake patina.
Ikke sikkert det er en deal breaker noen av delene, men det har i alle fall stoppet meg foreløpig.
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Fint sammenligning, de må jo være veldig direkte konkurrenter. Prisen er vel heller ikke så ulik..?
Hamiltonen er jo betydelig nettere, det kan jo være plus eller minus avhengig av hvem du spør, men tenker pluss i dette tilfellet.
For min del hadde de begge vært mer attraktive uten dag eller dato, men er jommen usikker på om svart dag og dato eller hvit bare dato er minst plagsomt.
Hadde en av dem vært helt uten tror jeg jommen jeg hadde kjøpt den.

Etter å ha hatt begge i cirka 2 uker så har Seikoen havnet langt bak på skrivepulten. Blir nok litt i tykkeste laget, spesielt om du bruker NATO reim i tillegg. Prisen på 3298 kr er også litt i høyeste laget, føler dette er mer en klokke som kunne lagt på 2398 kr / $200 dollar. Spesielt med tanke på hva SNK80X og SNZG ligger på..

Er ikke helt perfekt Hamilton heller, men føles som en mye mer premium klokke selv om den kun koster 1,500 kr ekstra.
 
Etter å ha hatt begge i cirka 2 uker så har Seikoen havnet langt bak på skrivepulten. Blir nok litt i tykkeste laget, spesielt om du bruker NATO reim i tillegg. Prisen på 3298 kr er også litt i høyeste laget, føler dette er mer en klokke som kunne lagt på 2398 kr / $200 dollar. Spesielt med tanke på hva SNK80X og SNZG ligger på..

Er ikke helt perfekt Hamilton heller, men føles som en mye mer premium klokke selv om den kun koster 1,500 kr ekstra.

Takk for bra sammenligning og betraktninger :)


Ikke ment som kritikk, men synes det er litt artig med denne typen "koster bare XX mer" uttalelser.

Den koster "bare 45% mer" eller eventuelt om den hadde hatt "riktig" prising på 2398,-, 100% mer. Setter ting litt i perspektiv når det er snakk om forholdsvis lave summer. :mrgreen:
 
  • Haha
Reaksjoner: RagaRufus
Nye Astron-modeller, SBXD/SSJ 003/5, 39x11 mm.
SSJ005J1.png
SSJ003J1.png
 
Redigert:
Da Seiko lanserte "baby-alpinisten" SPB155 var jeg ganske bestemt på at den skulle jeg få meg "etterhvert". Alltid likt SARB017 og grønne klokker, men ikke vært interessert i kompasset.
Så kom SPB243, den slo ikke helt an. Foretrakk definitivt SPB155 siden den var mer lik min SRPE45, min favoritt-skive fra Seiko.
Vel, jeg drog innom urmakeren i går for å se om noen skruer jeg hadde bestilt var kommet, og fikk da prøve SPB243 på håndleddet...
...auda.

UyG0x3d.jpg


Den var skikkelig lekker, såpass at jeg tror rett og slett den blir neste.
Noen her som har en slik allerede? Fornøyd? :unsure: :) Eneste minuset jeg kommer på er at det er 19mm reimbredde, men jeg liker den originale lenken uansett.
 
Denne videoen var en smule cringey, og hva er greia med sååååååå lang lenke? Her kommer virkelig dive extension til sin rett :ROFLMAO:


1634112352526.png


1634112407631.png
 
Redigert:
  • Wow
Reaksjoner: fredskijj
De bruker tørrdrakt, ikke våtdrakt. Gummireimer designet for dykking er som regel dimensjonert kun for våtdrakt og er for korte for tørrdrakt.
En lenke kan tilpasses tørrdrakt ved å tilføre ekstra ledd. Enig i at det ser litt rart ut, men det funker vel, og er hva som er viktig . "Tool-watch" ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB og sydvester
Kanskje late to the party her, men var innom et lite ærend hos Urmaker Christensen i stortingsgata idag. Må si den nye butikken er flott! God plass til å tusle rundt og se på klokker (da spes Seiko/GS for min del) i ulike deler av butikken kontra "hullet i veggen" de hadde 30m unna før.
 
Kanskje late to the party her, men var innom et lite ærend hos Urmaker Christensen i stortingsgata idag. Må si den nye butikken er flott! God plass til å tusle rundt og se på klokker (da spes Seiko/GS for min del) i ulike deler av butikken kontra "hullet i veggen" de hadde 30m unna før.
Mye bedre, inviterer til å bruke lengre tid i butikken
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas