Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Hei!

Jeg kjøpte nylig en brukt snkk45. Har stilt både tid og dato etter «eget hode” / Men begynte å lese litt i ettertid om når man ikke «bør» stille klokken, etc.

Klokken har ukedager på spansk og engelsk, og jeg har klart å stille den inn slik at den går riktig - når det nærmer seg 12 ved midnatt , så ser jeg at dag og dato begynner å endre seg. Den slår først om til spansk ukedag, men om morgenen når jeg skal bruke den er den på engelsk. Jeg trodde at alt var i orden, men har merket at den mister noen minutter om dagen, og i dag merket jeg at den hadde stoppet helt opp mens jeg gikk med den. Hva kan årsaken til dette være?
2) jeg så et klipp på YouTube om at dersom man så at klokken holdt på å skifte dag/dato ( at det ikke stod på en rett linje) så var noe feil? Men det høres helt merkelig ut?

Hilsen en som har null peiling på klokker, kjøpte snkk45 fordi jeg tilfeldigvis kom over den og synes den var fin.
 
Hei!

Jeg kjøpte nylig en brukt snkk45. Har stilt både tid og dato etter «eget hode” / Men begynte å lese litt i ettertid om når man ikke «bør» stille klokken, etc.

Klokken har ukedager på spansk og engelsk, og jeg har klart å stille den inn slik at den går riktig - når det nærmer seg 12 ved midnatt , så ser jeg at dag og dato begynner å endre seg. Den slår først om til spansk ukedag, men om morgenen når jeg skal bruke den er den på engelsk. Jeg trodde at alt var i orden, men har merket at den mister noen minutter om dagen, og i dag merket jeg at den hadde stoppet helt opp mens jeg gikk med den. Hva kan årsaken til dette være?
2) jeg så et klipp på YouTube om at dersom man så at klokken holdt på å skifte dag/dato ( at det ikke stod på en rett linje) så var noe feil? Men det høres helt merkelig ut?

Hilsen en som har null peiling på klokker, kjøpte snkk45 fordi jeg tilfeldigvis kom over den og synes den var fin.

Du må ikke stille klokka når datoskiftet er i gang (jeg stiller ikke mellom kl. 20 og 04). Det kan skade urverket. Hvis klokka sakker flere minutter per dag eller stopper opp når du bruker den, er det noe som er galt, ja. Hva dette skyldes, er ikke så lett å vite.
 
Du må ikke stille klokka når datoskiftet er i gang (jeg stiller ikke mellom kl. 20 og 04). Det kan skade urverket. Hvis klokka sakker flere minutter per dag eller stopper opp når du bruker den, er det noe som er galt, ja. Hva dette skyldes, er ikke så lett å vite.

Jeg har stilt den en gang ved datoskiftet - blir den skadet etter én gang?

Kan det være at den stopper opp pga jeg har en lite aktiv jobb, selv om jeg bruker den mer enn 8 t dagen?

Jeg får ta den med til en urmaker i Bergen.
 
Du må ikke stille klokka når datoskiftet er i gang (jeg stiller ikke mellom kl. 20 og 04). Det kan skade urverket. Hvis klokka sakker flere minutter per dag eller stopper opp når du bruker den, er det noe som er galt, ja. Hva dette skyldes, er ikke så lett å vite.

Er det ikke tvert om? At du ikke bør stille dato mellom 20-04?
 
  • Liker
Reaksjoner: Todda
  • Klokken har ukedager på spansk og engelsk, og jeg har klart å stille den inn slik at den går riktig - når det nærmer seg 12 ved midnatt , så ser jeg at dag og dato begynner å endre seg. Den slår først om til spansk ukedag, men om morgenen når jeg skal bruke den er den på engelsk. Jeg trodde at alt var i orden, men har merket at den mister noen minutter om dagen, og i dag merket jeg at den hadde stoppet helt opp mens jeg gikk med den.
SNKK45 bruker 7S26-urverket til Seiko om jeg ikke tar feil, og dette bruker mange timer hver natt på å skifte ukedag. Observasjonene dine tyder derfor på at alt er helt normalt her. Youtube-filmen du nevner dreier seg nok om at dersom dato eller ukedag er usentrert i vinduet sitt på dagtid, kan det tyde på tidligere reparasjonsarbeid utført av noen som ikke har yrkesstoltheten sin helt på plass. ;)

Seikos 7S26 har en effektiv selvtrekking, og jeg har merket meg at jeg klarer å holde en slik klokke i gang bare ved å bruke den 5-6 timer på kveldstid mens jeg slapper a hjemme. I mange tilfeller kan de også gå 10-12 år mellom hver gang servicebehov melder seg - kanskje mer.

En klokke som senker flere minutter hver dag høres for meg ut kan ha behov for aldersbetinget rensing og smøring - jeg tror ikke dette skyldes måten du har stilt den på. Har du kjøpt klokken brukt, kan den også ligget lenge i ro før du tok den i bruk.

Hvis du tar med klokken til en urmaker, kan det være greit å ha i bakhodet at 7S26 er et urverk som det koster Seiko svært lite å lage, så det kan derfor være mer lønnsomt å få satt inn et helt nytt i stedet for å la noen med norske lønninger demontere og overhale det for deg. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: sb88
Takk for godt og utfyllende svar:)

Når du sier at det er bedre å få satt inn et nytt urverk, mener du at jeg bør gjøre dette i utlandet et sted eller? Tar i mot alle tips hehe.

Jeg lurer også på en annen ting, kan det være klokken trenger en «break in» periode etter å ha lagt i ro lenge? Jeg passet på å bevege hånden mye i går, og i går før jeg la meg gikk den et min. raskere enn klokke på iPhone ( jeg stilte den sånn) og når jeg tok den på meg i dag, hadde den ikke tapt noe i løpet av natten.
 
Nye GS lansert i dag for det amerikanske markedet. Ekstremt flotte, men selvsagt limited editions. Disse henter inspirasjon fra de fire årstidene (Vivaldi.MP3).

Summer:

SBGH271-600x600.jpg


SBGH271-Summer-8.jpg



Fall:

SBGH273-600x600.jpg


SBGH273-Fall-8.jpg


Winter:

SBGA415-600x600.jpg


SBGA415-Winter-5.jpg



Spring:

SBGA413-600x600.jpg


SBGA413-Spring-2.jpg
 
Disse var utrolig flotte! Leste på instagram at disse var continued production, kanskje ikke limited editions?

Må jo væra mulig å få kjøpt en i Norge håper jeg!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Du hendelse så vakkert..

Hinsides...
Jeg er ekstremt imponert over GS for tiden. Virker som de virkelig har fått et solid fotfeste i USA etter den satsingen de har hatt siste par-tre årene. En del modeller der borte som går som varmt hvetebrød. (Relativt såklart.)

Jeg savner titt og ofte min Snowflake. Fantastisk klokke, men den hadde også sine svakheter.

I diskusjonene på de europeiske forumene spesielt er det et par ting som går igjen når man absolutt skal rette litt kritikk:

- Størrelsen på dykkerne. Alt for store. Er som å gå med middagstallerkener på hånden, typ 46mm. Få på banen en dykker med 200WR og 40mm diameter så snakker vi. Her er det penger å tjene.
- Fiks den lenken på non-dykkere. Få på plass en skikkelig lås med justeringsmuligheter. Fatter det bare ikke.
- Få ned tykkelsen ørlite grann. Med siste lansering av SD 20-års anniversary dresserene så reklamerte de stort for en tykkelse på 10mm. Flott det, problemet var bare at de var manuelle...

Fotor_15233718140696.jpg


Jeg slever fortsatt på SBGH267 og jeg håper på at @Mickey snart skal ringe meg og si at han skal selge sin. :)
 
Så sant @havarduf. Grand Seiko sitter på en potensiell gullgruve om de bare hadde fikset de punktene du nevner her.

Lenkene må forbedres til et nivå som matcher klokkene, tykkelsen bør reduseres på de fleste modeller og de må få inn i hodet at "sporty" ikke trenger å bety en kasse som måler 46mm+ diameter og 17+mm tykkelse. Dette gjelder forsåvidt Seiko generelt. Som du sier, en klassisk dykker på 39-40mm diameter med 12-13mm tykk kasse ville solgt som nybakte hveteboller.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann