Seiko går snålt

Medlem
11. okt. 2019
Innlegg
39
Sted
Trondheim
Hei!
Jeg kjøpte nylig en finfin Seiko 6138 "Jumbo", automatic chronograph. Jeg er strålende fornøyd både med klokka, kjøpet og selger. Men - jeg trenger litt råd ettersom den går litt underlig. Ofte kan den gå veldig presis gjennom dagen. Andre dager kan den plutselig gå veldig sakt - en time gjennom dagen, feks. Plutselig var den fem minutter rask. Det aller rareste: Når den ligger i ro gjennom natten, ser det ut som den holder tiden helt perfekt! Må den på service? Eller er det en enkel forklaring, for eksempel magnetisme?

166335
 
Redigert:
Hvis støv eller fremmed partikler kommer i kontakt med fjæren, vil den forkortes i bevegelsen sin og dermed vil urverket gå raskere.
spring.gif


Skulle klokken din trenge service (fordi oljen på mekanismen er uttørket og bremser gangen på hjulene) vil din klokke gå sakte.
Men på samme klokke, fremmede elementer (som sagt oppover) kan påvirke urverket til å gå raskere og plutselig "riktig" eller noen ganger raskere enn det skulle.

Magnetism burde ikke påvirke fjeren som er vanligvis laget av anti-magnetisk legering men kan påvirke de andre deler (hjulene) og bremse urverket fordi de "limer seg sammen".

Uanset, ser det ut som klokken din trenger en vanlig service.