Seiko 7s26 som ikke trekker opp

Medlem
20. juni 2014
Innlegg
711
94D8D92E-969D-4AD1-A37A-A3B9858087D3.jpeg


Jeg har etter hvert fått grei erfaring med bytte av urskiver og glass på Seiko divere, men det har som regel stoppet der.
Da var tiden inne for å ta et nytt steg inn i urmakeriets mystiske verden :)
Det begynte med min kones skx013 som hadde et svakt balansehjul. Jeg kjøpte en snk809 for 500,- og brukte dennes urverk som donor. Da en kompis sin skx007 stoppet tok jeg på meg utfordringen å prøve reparere den, da jeg visste jeg hadde et urverk liggende med deler jeg muligens kunne flytte over. Det viste seg at 007’en ikke klarte trekke opp. Rotoren satt som den skulle så det måtte være noe annet i den automatiske opptrekk systemet som ikke fungerte. Det viste seg å være det som på engelsk heter ‘first reduction wheel and pawl’ som var utslitt. Jeg visste donor urverkets opptrekk fungerte, så da var det bare begynne skru :)
Veldig gøy, og klokka fungerte når alt var satt sammen igjen!
Veldig tilfredstillende å fikse ting :)
 
Dette kan du! Ekstra imponert over folk som setter i gang med slikt på eget initiativ, kan du reparere en klokke kan du reparere nesten hva som helst...
 
Dette kan du! Ekstra imponert over folk som setter i gang med slikt på eget initiativ, kan du reparere en klokke kan du reparere nesten hva som helst...

Jo takk.
Utfordringen ligger ikke i selve mekanikken. Det finnes godt dokumenterte teardown/rebuild av dette urverket på youtube som man kan følge step by step. Den store utfordringen er at alt er så sykt smått.
 
Vis vedlegg 92010
Fikk dette bildet tilsendt av min svoger. Han vet ikke hvordan det har skjedd. Tror du det blir en smal sak å fikse selv @seikoskar ?

Ser ut til at kronen er knekt av stemmen. Du får både orginale og aftermarked krone til seikoSKX på ebay.
Du behøver bare et verktøy til å åpne baklokket på klokken, så trykker du på den lille "knappen" som er merket med en rød ring, på bildet. Når denne holdes nede, kan den gamle stemmen trekkes ut. Den nye trykker du bare inn til det sier klikk.

Screen Shot 2018-05-09 at 14.45.32.png



Jeg bruker dette verktøyet til å åpne baklokket. Fungerer utmerket:
https://www.ebay.com/itm/Adjustable...815479&hash=item48a0ead346:g:4r8AAOSw8GxZjmv3
 
Ser ut til at kronen er knekt av stemmen. Du får både orginale og aftermarked krone til seikoSKX på ebay.
Du behøver bare et verktøy til å åpne baklokket på klokken, så trykker du på den lille "knappen" som er merket med en rød ring, på bildet. Når denne holdes nede, kan den gamle stemmen trekkes ut. Den nye trykker du bare inn til det sier klikk.

Vis vedlegg 92030


Jeg bruker dette verktøyet til å åpne baklokket. Fungerer utmerket:
https://www.ebay.com/itm/Adjustable...815479&hash=item48a0ead346:g:4r8AAOSw8GxZjmv3
Tusen takk for utfyllende svar! Blir jo morsomt dette:)
 
  • Liker
Reaksjoner: seikoskar
Utfordring KAN bli at stem er brukket såpass mye at det er vanskelig å få tak i det. Må bruke en hånd til å trykke ned mens du benytter deg av den andre til å forsøke å få tak i den delen som sitter fast. To stødige hender og SKIKKELIG korntang (pinsett) er nesten et must. Vil anbefale deg å benytte "best hand" til å fiske etter delen som sitter fast. Er lett å lage riper så vær forsiktig da. Lykke til med jobben.