Seiko 7a28 New old stock urverk olje

Medlem
7. sep. 2014
Innlegg
25
Jeg har vært så heldig å fått tak i NOS urverk til min Seiko 7a28-7020 James Bond klokke. Dette urverket ligger i sin lille beholder inne i forseglet plast. Hvordan tror dere oljen har holdt seg? Vil dere tro jeg kan sette urverket rett inn eller ville dere fått oljet det på nytt? Urverket er sikkert fra 90 tallet
 
En urmaker jeg rådfører meg med forteller at i butikken deres har flere kunder vært innom og vist fram
russiske "nye" klokker fra 80-90 tallet(fra ebay) , altså ligget ubrukte til nå.
Mange av disse stopper eller går feil p.g.a. seig/inntørket olje, om det vil være det samme på japanske
urverk vet jeg ikke men det er en tanke...
R.
 
Vil si at helt uavhengig av hva en timegrapher skulle vise så vil en gammel klokke - verk - trenge service. Oljene endrer karakter med tiden uansett om de blir brukt eller ikke. En timegrapher MED kunnskap om når siste service er utført vil jeg si er er relativt nøyaktig parameter. Eksempel. En klokke uten olje vil kunne gå bra ifølge maskinen. Benyttes den til bunad to ganger i året gjør det lite skade. Brukes den fast derimot vil det ende i store skader på urverket. Vet ikke nok om bil men antar at det er mulig å kjøre uten å bytte motorolje langt over anbefalt intervall men antar videre at hvis den først stopper da......

Det spiller mindre rolle om verket er fra 90 tallet, er eldre eller nyere. Det som spiller en rolle er når det sist ble smurt. Er det i alle tilfeller mer enn 7 år siden så er service "oppbrukt" og det kan gå lenger uten overhaling men da fullstendig på lykke og fromme. Det ender ofte opp med et kostnadsspørsmål. Verdi klokke vs utgift service.
 
Takk for meninger. Nå skal det sies at dette er et quartz verk, det blir ikke som et mekanisk verk hvor urverket må bremse all kraften til fjæra. Har vel inntrykket dette verket vil heller stoppe før noe går i stykker, siden quartz verk har så svake stepmotorer som mulig for å spare strøm, særlig kronografer. Det sies at alle juveler og akselpunkter på denne er tilgjengelig så mulig jeg kan bruke en bomullspinne og nafta for å fjærne mest mulig olje og så tilføre ny etterpå.
 
Jeg er mye mer enig når det gjelder et slikt verk ja. Hvis det derimot skulle være et sjeldent batteridrevet verk, blir min konklusjon den samme selv om det ikke nødvendigvis er olje alene som da er gjeldende. Jeg skrur ikke så mye på batteridrevne verk da det ofte lønner seg rent økonomisk å skifte dem. Dette der verk er lett tilgjengelige og en mail til grossist eller lignende løser problemet. Derimot har jeg av og til mottatt klokker der verket ikke er mulig å få tak i nytt. Rett og slett vintage quartz. Det er en sterkt magnetisk del som er en vesentlig del av step motor og du verden så mye metall støv disse tiltrekker seg etter hvert. Dette er nok metallstøv fra komponenter i selve verket som løsner ved bruk (slitasje av komponenter som jobber og beveger seg mot hverandre over tid antar jeg). Slik at vedlikehold av quartzverk som det er "viktig" å holde liv i, fordi det, hvis problemene først starter kan bli skikkelig vanskelig å reparere........ Trenger nok også en overhaling. Men av noe andre grunner enn stor belastning og manglende smøring som i et mekanisk ur. Alt IMO selvsagt. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie og reldor
Seiko 7a28 urverket er verdens første quartz kronograf, og er fra begynnelsen av 80 tallet. Ikke mulig å kjøpe nytt verk her ja, og prisen er ikke så høy for disse klokkene at service er no brainer. Selv om enkelte modeller har begynt å krype opp i pris.
Jeg sendte en e-post til Spencer Klein som er spesialist på vintage Seiko og har god kunnskap til dette verket. Han hadde erfart at registere på NOS urverk kunne henge seg opp og anbefalte å ta service. Dro innom urmaker Næss i Sandefjord i dag og han ville ikke ta rens på quartz, det henviste han til Optura, det samme har jeg blitt forespeilet hos urmaker i Skien tidligere også. Men koster nesten 3000kr. Urmaker Næss ville bare ha puttet det inn for å se hvordan det går.
 
Har du hatt dårlig erfaring med Optura og vintage?
Meget dårlig. De bytta ut mine originale og pent patinerte visere med noen som overhodet ikke er lik de som opprinnelig satt på. Rydda de opp etter seg? Langt ifra. De unnviker samtalene mine, og benekter å ha gjort noe feil.
Urmaker Gjertsen her i Bergen gjorde en kjempejobb med å plastre på såret, men viserne mine er likefullt søkk vekk.
Så, igjen - styr til hel***e unna Optura med vintage.
 
Se der ja, har noen kollegaer der borte kanskje det hadde hvert noe, vi har også kontor i Gdansk i Polen, har vurdert å finne noen dyktige der også. Har du hørt noen erfaringer på de i England du linket til?
Hei , nei , søkte bare på nettet for å se priser....
Frakt koster ikke mye til UK så tenkte muligheten..
R
 
Meget dårlig. De bytta ut mine originale og pent patinerte visere med noen som overhodet ikke er lik de som opprinnelig satt på. Rydda de opp etter seg? Langt ifra. De unnviker samtalene mine, og benekter å ha gjort noe feil.
Urmaker Gjertsen her i Bergen gjorde en kjempejobb med å plastre på såret, men viserne mine er likefullt søkk vekk.
Så, igjen - styr til hel***e unna Optura med vintage.

Det var leit å høre, kjedelig når det blir sånn. Man stoler jo på at de som Seiko importør og som har satset en del på eget verksted de siste årene skal gjøre en god jobb.

Et annet alternativ er å gjøre det selv, jeg har lenge godt ved tanken. Jeg er elektronikk ingeniør og har tilgang på stereomikroskop på jobb, så små deler går greit å jobbe med. Nå har jeg tre stykk 7a28 modeller og et ekstra NOS verk. En mulig plan er å sette in NOS verket i den med rustent urverk og øve på det først. Ser ut som det mest er er antimagnet skjoldet som er skadet, i tillegg tror jeg fjærer til to av trykk knappene kan være ferdige. Blir jo litt inspirert av trådene til reldor:) Får jeg det til så er det grei skuring å ta service på de andre også.
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor