Seiko 4R36 går ujevnt

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.878
Sted
Moss , Østfold.
Når klokka står i winderen går den jevnt men for fort , når den bæres på armen kan den plutselig
speede opp for så å gå jevner ut over dagen.
Så en grunn til å plukke fra hverandre:D
IMG_2596.JPG
IMG_2600.JPG
IMG_2603.JPG
IMG_2604.JPG

Noe møkk er det men ikke mye og alle deler ser bra ut.
IMG_2609.JPG
IMG_2610.JPG
IMG_2611.JPG
Fjærhuset er en annen historie......der er det stivnet fett og det som ser ut som hår på bilde er et spon fra enten huset eller fjæra.
Har lest på nettet om lignende problem og der nevnes det at dette kan være grunn til
ujevn gange, p.g.a. bremsingen av fjæra mot ytterveggen ikke ikke fungerer riktig.
Hva trur dere?

R.
 
Er umulig å svare på. Rent statistisk (min egen høyst private og erfaringsbaserte og ikke veldig matematiske) tillater at det er hovedfjær som er problemet særlig ofte. Hovedsakelig mye oftere lavere PR - power reserve - kraftreserve som minker. Du har uansett muligheten til å finne svaret nå som du har demontert den. Da vil en korrekt montering (ideelt med ny korrekt hovedfjær) vise om dette var problemet. Er ofte vanskelig å se nøyaktig hva som er feilen og eliminasjonsmetoden blir da brukt. En utfordring er selvsagt at de delene som blir demontert ideelt sett bør renses og smøres opp igjen de også. Diagnostikk ved hjelp av timegrapher i forskjellige posisjoner og over tid kan ofte være til hjelp innledningsvis. Lykke til
 
Ble litt pause i servicen her , kom over en rensemaskin som trengte litt renovering.
Jeg rengjorde fjæra og monterte sammen , måtte prøve det før ny fjær :p
Fant ingen andre feil så nå skal den brukes litt for å se hvordan den oppfører seg.
Har også kjøpt en timegrapher men den må jeg sette meg inn i hvordan vrker/brukes først.
IMG_2648.JPG
Gammel, men etter full demontering , lakkering , nye børster i motor ,smurning av lager og noen nye ledninger
er det bevegelse i den igjen.
Men burde ha ny kurv til delene.

IMG_2649.JPG
IMG_2652.JPG
IMG_2653.JPG
IMG_2654.JPG
IMG_2655.JPG
IMG_2658.JPG
IMG_2659.JPG
IMG_2660.JPG
IMG_2661.JPG


Skal som sagt sette den i timegrapheren og skal prøve å ta bilder av det også.

R.
 
Timegrapher..
Testet klokka og her er det noe feil....
Første bilde er av samme verket i en ny klokke,
IMG_2687.JPG

Dette er verket som jeg har klådd på :) ujevn gange de lux.
Ballansehjulets grader er lav og "beat error" varierer.
IMG_2688.JPG
IMG_2690.JPG

Her er nok feilen , fjæra til ballansehjulet står eksentrisk og ligger inntill hverandre.
Ser ut som fjæra har fått en bøy ved feste.
IMG_2693_LI.jpg

Etter retting av fjæra eller rettere sagt jevnet ut kurven på buen
ser timegrapheren bedre ut.
IMG_2695.JPG

Så litt justering av beat error og hastighet blir bilde slik..
IMG_2696.JPG
IMG_2697.JPG

Da skal klokka brukes en stund , så får jeg se hvordan den lever.
R.
 
Redigert:
Modig å gi seg i kast med å bøye balansefjær selv, men det var ikke så mye å tape etter de første målingene og dømme.

Tommel opp

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin