Seals Model C - Field Explorer

Medlem
19. okt. 2011
Innlegg
5.367
Da var det på tide med en unboxing igjen! Her er en liten anmeldelse av dagens nykommer: Seals Watch Co. Field Explorer. Om du kun vil se bildene, så må du bare scrolle forbi tankediareen som følger! :)

Jeg forhåndsbestilte denne i juni i fjor, og i dag kom meldingen om at den var klar til å hentes på postkontoret. Noen forsinkelser har det blitt, men Michael Seals har vært flink til å sende ut regelmessige e-poster med bilder fra produksjonen og forklaringer på hva det er som tar tid, så dette har vært en enkel sak å tilgi. Det har vært spennende å få et innblikk i produksjonsprosessen på denne måten, både fra private e-poster og bilder som har blitt delt på sosiale medier. Forventningene har etterhvert blitt ganske høye, og nå som klokken endelig er i hus er spørsmålet om den klarer å leve opp til dem. Gjør den det?

Kort oppsummert: Ja. Finishen holder gjennomgående et høyt nivå, og byggekvaliteten føles meget god. En av tingene jeg er mest fornøyd med er hvordan kassen ser ut. Jeg valgte opsjonen "vintage finish", og om jeg husker rett så var denne komplisert å få til, og en av årsakene til at produksjonen tok lengre tid. Jeg var litt redd for at den bare skulle se slitt og gammeldags ut, men det gjør den absolutt ikke. Finishen minner meg om det som ofte kalles “gun metal”.

Jeg liker hvor lettlest skiven er, samt hvordan PM-tallene harmonerer med hovedtallene uten å stjele for mye av oppmerksomheten. Skiven har en vintage-aktig, ruglete tekstur som avgir en varm fargetone i direkte sollys. Viserne er børstet og kuttet på en skarp og presis måte, og fanger lyset selv fra de svakeste lyskilder. Lumen er bare sånn passe sterk, men takket være de skarpe viserne er lesbarheten i mørket likevel helt godkjent. Den lille hexagonale motvekten på sekundviseren er en artig detalj, og speiler formen til kronen - som forøvrig har signert logo i relieff.

Joda, lumen er farget for å gi inntrykk av å være “vintage”, men det plager meg ikke. Det hele kommer sammen på en måte som fungerer meget godt i mine øyne.

Lærremmen som sitter på, samt den som følger med som ekstra, er av høy kvalitet. De er tøyelige, føles solide og lukter godt av ekte lær. Ekstra pluss i margen for at remmen matcher fargen i skiven. Designet er i det hele tatt en forfriskende tolkning av en klassisk feltklokke, med en lettleselig skive og ikke minst spesifikasjoner som gjør at den kan være med på tøffe tak både til lands og til vanns.

Tatt prisen i betraktning (jeg betalte 590$, den koster nå 640$), så synes jeg rett og slett det er imponerende hvor mye Seals har klart å samle sammen i én pakke her. Micro-brands har kommet langt de siste årene, og jeg tror Seals Watch Co. går en lys fremtid i møte om de fortsetter å levere kvalitet som dette i denne prisklassen.

Specs:
Diameter: 40,5mm
Tykkelse: 11,4mm
Lug til lug: 48mm
WR: 200m m/ skru-krone
Safirglass med antirefleksbehandling på innsiden


Klokken kom i en fin klokkerull laget av canvas:


33074742948_56c37da284_b.jpg



46036195315_4bacbfaa2e_b.jpg



33074745328_30316f962b_b.jpg



33074741898_02e9bacdd0_b.jpg



46036197355_ebe1c4485f_b.jpg



46036198365_5eddb11497_b.jpg
 
Redigert:
Herlige bilder! Er skiva sort? Er det vanlige baretter, og hvordan er det å skifte reim?

Ser det er mulig å slenge seg på wave 3.... :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Herlige bilder! Er skiva sort? Er det vanlige baretter, og hvordan er det å skifte reim?

Ser det er mulig å slenge seg på wave 3.... :rolleyes:

Takker!

Jepp, skiven er sort, men den får en litt gyllen glød i solen. Og den har helt vanlige baretter, så å skifte rem er veldig enkelt. Det er bare å dytte den litt til siden og fjerne barettene. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og fredskijj
Dette var jeg ikke klar over. Jeg leser nå at Seals samarbeider med en tredjepart som regulerer urverkene i fem posisjoner til COSC-lignende spesifikasjoner. Dette er jo en kjekk bonus, og kan bare føyes til i listen av ting som er imponerende i prisklassen.

Jeg tror ikke Michael beregner noen særlig stor profittmargin på disse her, men heller prioriterer å levere så mye krutt for pengene som overhodet mulig for å bygge opp merkevaren.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og fredskijj