Scurfa watches

Medlem
15. jan. 2016
Innlegg
1.189
Sted
Oslo
Jeg kunne ikke finne noen tråd på dette ur-merket, så... Interessen dukket opp i forbindelsen med en omtale på et nettsted for dykker-ur, for noen år siden. Med unntak av de sedvanlige "trollene" - så ble uret anbefalt som en real "tool-watch" til en pris uten særlig konkurranse. Kimen ble født, men lenge så var det uret jeg ønsket utsolgt.

Scurfa-ur er hjertebarnet til Paul Scurfield, en nordsjø-dykker tilknyttet Comex Diving Ltd. I følge han selv startet interessen for ur ifb med hans utdanning til dykker. Den gang ble dykkere som jobbet for Comex (Compagnie Maritime d'Expertises) utstyrt med Rolex Submariner - frem til 2004. Rykter påstod at disse gikk for ca 1000 USD på tidlig 90-tallet.....if only....

Blant Scurfield sine kolleger gikk det i hovedsak i Submariner, for det meste "vintage". Selvfølgelig endte Scurfield opp med et tilsvarende arbeids-ur. Etterhvert ble det en genuin interesse for "tool-watches", der Rolex og Tudor var favoritt. Han begynte å samle på disse - og samlingen pågår fortsatt.

Ikke uventet forstod han at det var et ønske blant hans kolleger om et "beater-ur", der pris gjorde at skade eller tap ikke medførte mye tårer eller anger. Slik oppstod ideen om et eget ur-merke. Scurfield tok forbindelse med et firma i Hong-Kong, og fikk laget et lite antall ur til en lav pris. Det første uret ble levert i 2013 og salget gikk direkte til kolleger. Det første uret var Diver-one silicone.

Pris og ikke minst kvalitet gjorde uret populært. Etterhvert forstod Scurfield at det var et større marked og fikk opprettet sin egen nettside. Resten er som klisjeen sier - historie. Her er en interessant artikkel ifra Bulang&Sons sin nettside https://bulangandsons.com/bulang-loves-scurfa-watches/

Mitt ur en Scurfa Diver-one, en oppdatert utgave av D1 Silicone. Uret ble kjøpt på Scurfa sin nettside til 142GBP. Til den prisen har man vel ikke allverdens forventninger. Respons og utsendelse var i alle fall særdeles bra, - med tanke på at dette var i midten av desember! Uret kom tidsnok til at min bedre halvdel kunne gi denne som en julegave til mr Davis.

Førsteinntrykket er at pris og kvalitet ikke harmonerer helt - i positiv forstand. Urkasse virker helt ordinær, men bezelen har en kvalitet som normalt hører hjemme hos "luksus-ur". 120 klikk i myk overgang, uten slark, er i mine øyne imponerende. Urkassen har lånt DNA ifra flere kjente modeller, og den er ikke blank-pusset - en fordel for en "tool-watch". Ur-visere minner om Omega sin Proplof - i gult omriss. Skiven har og helt klart elementer i fra samme ur, sort med hvite stolper. Med diameter på 40mm uten krone, så er dette et ur som gir følelsen av vintage årgang.

Glasset på uret er safir og buet. Dette gjør avlesning "forvrengt" i fra noen vinkler - men dette reduserer refleks av lys. Selv synes jeg ikke at dette er noe problem, - og glasset bidrar til vintage-look. Visere og markører, samt bezel, er satt inn med super-lume og dette synes godt. Må nesten hevde at den overgår blant annet Seiko Monster, som jeg hadde en stund. Uansett - ingen tvil om at Scurfield sin bakgrunn har gjort uret til en "ekte dykker". Uret har en WR på 300 meter/ 1000 ft - så dette er the real deal.

Urverket er quartz - og den velkjente Ronda 515. Ikke så mye å si om den - og batteri skal holde i ca 45 mnd.
I den grad noe bærer en litt mindre kvalitet, så må det være lenken som fulgte med. Her finner man igjen "PRC følelsen" på lenke-ledd og lås. Til ca 1400 kroner så er dette ikke uventet og for mange så vil nok NATO være det foretrukne. Uret er på mange måter det som var intensjonen hos Paul Scurfield, en rimelig tool-watch. Nå har jeg ikke hatt dette uret så lenge, men jeg tror ikke det blir noen skuffelse.

PS: så at uret på nytt var utsolgt hos Scurfa watches....

Teknisk data

Urkasse: 316 L rustfritt stål
Dimmensjoner: 40mm x 47.5mm x 16mm
Urverk: Ronda AG 515 (tre visere m dato)
Lug: 20mm

2f409a8d-f282-4e11-b7f9-b88678c3df74.jpg

Diver one på lenke - ryddig og klassisk

798029b2-33bd-48c4-be76-c97e4e00508a.jpg

Revers med "Comex Promask" dykkerhjelm- samt vesentlig info

0d9a9906-e9a8-411b-8366-3a8f8e38b2e8.jpg

Krone med initialer - bezelen med "tenner" som gir godt grep uten å skade

f97cfb86-8316-48bc-bab2-89c3b1ce9e90.jpg

Intet å si på lume...

137d75fd-b5eb-460d-bf0b-6f1873bc6dd9.jpg

Mr Davis sitt tilvalg av reim, gul hai i fra tyske Eichmuller. Fordrer ingen tilpasning og kler klokken IMHO...
 
Uavhengig av denne tråden kom jeg også over Scurfa i dag.
Virker å være veldig høylytt bang for buck...

Diver 1 automatic black edition til £182 + 22 fremstår hvertfall som et løp og kjøp tilbud i mine øyne.
P1210751.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83 og Mr Davis
Hørte om dette merket på en podcast, sjekket det ut og klarte plutselig ikke å holde meg unna selv om det er brudd på egne retningslinjer å impulshandle sånt. Mr. Davis har redegjort for historien til eieren som bla eier de ettertraktede rolexene, tudor, nautilus +++.

https://www.instagram.com/scurfawatches/

Jeg interesserer meg egentlig lite for microbrands men trenger en beater til de dagene jeg ikke vil ha noe dyrt festet til håndleddet, trenger lume og noe som jeg kan ødelegge uten å gå til grunne. Av ren forfengelighet falt jeg ned på tritium-skive når jeg valgte meg min etterlengtede Sea-Dweller og det er null og niks glød igjen etter 24 år og service-skive er uaktuelt, men nok om det...

Jeg er tvilsom til mye av de rimelige klokkene fordi jeg ikke liker konstruert retrolume, retro-gilt, falsk "heritage", falsk patina og T'er, rød skrift og regelrett kopier/hyllester, men her er funksjonelle momenter fra mange kjente dykkere hentet inn og satt sammen til noe som er funksjonelt og passe unikt, til tross for noen røde bokstaver:

http://scurfawatches.com/bell-diver-1-automatic






Etter å ha hatt denne en ukes tid er dommen følgende: Den grå skiven er nok ikke en vinner på instaface og snapstagram og det er ikke noe man kan fortape seg i og stirre på. Det er derimot en superærlig klokke, som gjør alt en Seadweller kan, lyser i mørket og later ikke som den er noe mer enn en beater til under 4000 med dagens pund-kurser. Laget av en metningsdykker og testet i kompresjonskammer av eieren selv.

Med keramisk skive, superbra tannskyllfarget lume, store klovneaktige visere og markører trenger jeg heller ikke å angre på at jeg gikk for en tidlig 16600 Sea-Dweller kontra den siste 116600 versjonen som har alt dette:D:cool: Det beste av to verdener og penger spart;)
 
Redigert:
Gir nytt liv til denne. For de som har fulgt Scurfa, så kommer det en rekke nye modeller til høsten. Min favoritt er en Mil-spec modell. Bilder kommer!

Legger inn nytt bilde av min gamle Diver 1
med behagelig og glorete reim...

20170723_132423.jpg
 
Hei @Karlpo
I følge Insta kontoen til Paul Scurfield, @scurfawatches, (får ikke linket denne..) så kommer de nye modellene for salg ila av høsten 2017. Det vil si alt ifra neste måned og frem til Jul.
 
20171110_192811.jpg
Da kom den endelig med bud i fra DHL.
MS-17, kommer i et begrenset opplag på 100. Jeg har sikret meg nr 16 (tildelt - men synd det ikke var 17). MS -17 står for Mil-Spec 17.

Paul Scurfield har hentet designelementer i fra mange kjente dykkere. Stor stjerne I boken for lug-holes. Kasse i klassiske 40mm og lug i 20mm. Urverk er fra Ronda, 515 - ikke noe spes men tåler juling.

Inntrykk av kvalitet er som med min andre Diver-One, mye for pengene. Pris uten VAT ble ca 1800 kroner. (Får en smekk i fra norsk Tollvesen i ettertid). Uret kommer ikke med lenke og kun NATO. Sistnevnte er av god kvalitet, men åpenbart for å spare kostnader.

Denne er perfekt som "grab and go". Blir mitt nye ut i felt!

20171110_194157.jpg

Her ser man dna fra Submariner, Seamaster og Tudor Snowflake.

20171110_193821.jpg

Klassisk dykker. Reim i fra Toxic Strap

20171110_193237.jpg

Lug-holes!!! Krone med logo D1

20171110_194223.jpg

Revers. Enkelt og greit. 016/100

20171110_193716.jpg