Salg via advokatkontor

Medlem
16. mai 2011
Innlegg
77
Sted
Bærum
God morgen,

Er det noen her som har erfaring med salg av klokker via advokatkontor og således har et kontor i Oslo-området de kan anbefale?

Auksjonshusene og urmakerne som også bedriver bruktsalg krever jo gjerne et salær på opp mot 20%, som er forståelig i noen sammenhenger, men når visse klokker da vil koste selgeren flere 100k å selge, så er jeg nysgjerrig på (sikre) alternativ. Hos et advokatkontor regner jeg med man kun betaler for faktiske arbeidstimer nedlagt ifm. oppdraget?
 
Hva skal advokatkontoret oppnå her?
Skal de kun utarbeide kjøpekontrakt, eller skal de fungere som et mellomledd og sikring/holde penger på klientkonto og overlevere klokke?

I førstnevnte tilfelle ville jeg antatt medgåtte timer, men i sistnevnte vil de fort ta mer risiko og potensielt stå i en kinkig posisjon ved en tvist.

Hadde jeg sittet med compliance og risikostyring hadde jeg hatt noe skepsis, og ville ikke tatt oppdrag som dette om det ikke var del av tjeneste vi vanligvis utførte - så du bør nok lete etter kontorer som gjør denne typen transaksjoner relativt ofte. Ville både krevd grundigere forarbeid (hvitvasking og kjøpers pengestrøm, klokkens autentisitet, selgers historikk) og ville i tillegg til å gjøre risikoreduserende tiltak, også ønsket å bli kompensert tilstrekkelig, så det blir nok en del medgåtte timer for å gjennomføre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward og Grendel
Jeg ville jo også tro at om du skulle omsette et ur som vil medføre noen hundre kkr i salær, kan man forhandle med auksjonshuset om salærstørrelsen, også.

20% salær på en Breitling som går for 40' er nå noen timers arbeid og litt fortjeneste, men arbeidmengden for mellomleddet øker jo ikke lineært med salgssummen på uret, selv om noe av type PP Perpetual Calendar Chrono jo vil medføre en viss merkostnad mtp. evt. forsikringer, markedsføring for å nå ut til rette kjøper osv.
 
Hva skal advokatkontoret oppnå her?
Skal de kun utarbeide kjøpekontrakt, eller skal de fungere som et mellomledd og sikring/holde penger på klientkonto og overlevere klokke?

I førstnevnte tilfelle ville jeg antatt medgåtte timer, men i sistnevnte vil de fort ta mer risiko og potensielt stå i en kinkig posisjon ved en tvist.

Hadde jeg sittet med compliance og risikostyring hadde jeg hatt noe skepsis, og ville ikke tatt oppdrag som dette om det ikke var del av tjeneste vi vanligvis utførte - så du bør nok lete etter kontorer som gjør denne typen transaksjoner relativt ofte. Ville både krevd grundigere forarbeid (hvitvasking og kjøpers pengestrøm, klokkens autentisitet, selgers historikk) og ville i tillegg til å gjøre risikoreduserende tiltak, også ønsket å bli kompensert tilstrekkelig, så det blir nok en del medgåtte timer for å gjennomføre.

Tenker kjøpskontrakt, klientkonto og overlevering. Ja, tenker på kontorer som gjør dette ofte, derav posten :)
 
Jeg vet det er advokatfirmaer som er spesialisert på slike oppdrag når det gjelder spesiell kunst (f.eks. Munch), men er ikke kjent med det samme på klokkefronten.

Når det gjelder håndtering av salgsprosessen, slik som du beskriver det, så tar vel de fleste brukthandlerne og auksjonsfirmaene sin kommisjon basert på at de også skal finne kjøperen for deg. Forstår det slik at du allerede har en kjøper/selger, og at det er formalitetene rundt handelen og overføringen du ønsker at advokatfirmaet skal håndtere. Jeg kan ikke tro at det er mange norske advokatfirmaer som har nevneverdig erfaring med dette, men kan selvsagt ta feil. Det er brukthandlerne som dekker dette markedet i Norge. Dog vil de fleste større advokatfirmaene som har erfaring med å håndtere eiendomsoverdragelser, etc., kunne bistå med dette.
 
Hva skal advokatkontoret oppnå her?
Skal de kun utarbeide kjøpekontrakt, eller skal de fungere som et mellomledd og sikring/holde penger på klientkonto og overlevere klokke?

I førstnevnte tilfelle ville jeg antatt medgåtte timer, men i sistnevnte vil de fort ta mer risiko og potensielt stå i en kinkig posisjon ved en tvist.

Hadde jeg sittet med compliance og risikostyring hadde jeg hatt noe skepsis, og ville ikke tatt oppdrag som dette om det ikke var del av tjeneste vi vanligvis utførte - så du bør nok lete etter kontorer som gjør denne typen transaksjoner relativt ofte. Ville både krevd grundigere forarbeid (hvitvasking og kjøpers pengestrøm, klokkens autentisitet, selgers historikk) og ville i tillegg til å gjøre risikoreduserende tiltak, også ønsket å bli kompensert tilstrekkelig, så det blir nok en del medgåtte timer for å gjennomføre.

Henriks kommentarer er spot on. Bare det å gjennomføre compliance på et slikt oppdrag vil medføre at man fort nærmer seg påslaget eksempelvis Bjerke Vintage tar. Jeg tror at du må finne et lite advokatkontor som har litt for mye ledig kapasitet dersom du skal klare å gjøre det billigere.
 
Redigert:
Som advokat må man gjennomføre hvitvaskingsrutiner. Kostnaden blir nok raskt det samme som hos Bjerke (eller mer?)