Så, hva nå?

Medlem
19. okt. 2018
Innlegg
13
Sted
Tromsø
Hei, alle på TS!
For et par uker siden bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av mitt første mekaniske ur. Klokkemessig har jeg fra før av kun eid en Inex Quartz med safirglass jeg fikk til konfirmasjonen for maaange år siden.
Jeg endte opp med å bestille Seiko 5 SNK805 fra CreationWatches. Jeg fikk ikke velge DHL Express som fraktmetode da jeg bestilte, måtte derfor velge "Registered Airmail" (jeg ser forresten at man kan velge DHL nå på CW). Etter fullført bestilling fant jeg altså dette forum. Siden har jeg i gjennomsnitt brukt omtrent 2 timer hver dag på å lese meg opp på klokker. Det viste seg også til at klokkebasillen hadde bitt meg ganske hardt; selv om jeg ikke hadde mottatt Seiko 5'ern enda, kjøpte jeg uret som mange her inne holder kjært, Seiko SKX007J (brukt fra Finn).
Ga3PhLo.jpg

Så, hva nå? Nå kan jeg ikke forstille meg en setting uten armbåndsur. Gummireima på SKX er ikke særlig behagelig, og jeg har allerede bestilt en NATO- og ei lærreim fra sectime.co.uk. Kom gjerne med reimerfaringer til SKX (snakker vi Super Oyster?).
I helgene kler jeg meg gjerne litt mer formelt, og jeg kunne tenkt meg en dressklokke. Jeg har falt pladask for klokkene til Junghans, både Max Bill og Form A serien. Tissot har også noen fine. Tar gjerne imot tips her. Quartz er bare bra, ettersom den hovedsaklig skal brukes i helgene.
Seiko 5'en har jeg enda ikke mottatt, men jeg ser frem til å prøve den ut. Vil den bli for kjedelig? Er det verdt å prøve ut noen reimer til den?
For en spennende hobby!
 
Redigert:
Velkommen til Galskapen.
Det er mye du kan glede deg til nå.
Selv har jeg alltid likt Tissot i den rimeligere enden. Jeg har blant annet fortsatt Tissot'en jeg fikk til min konfirmasjon.

Seiko har mye spennende, som du skriver. Der har jeg ingen klokker (enda).

89
 
  • Liker
Reaksjoner: Martim
Du har ikke sagt noe om budsjett. :) Hvor mye vil du legge i den neste klokken du skal kjøpe? Har du vært innom noen urmakere å prøvd litt forskjellig på hånden?

Anbefaler deg å sjekke ut Longines og Oris som en start på veien videre.

Longines1-Wrist.jpg
 
Takk for det, Grendel! Det ble til at jeg bestilte Junghans Max Bill Quartz (ref.041/4817.00), nydelig minimalistisk Bauhaus-stil. Var innom AD og prøvde Tissot Everytime med case på hele 42mm, samt en Swissmatic og et par Visodates på 40mm. Ingen av sveitserne falt i smak, og jeg tror jeg har valgt riktig ved å gå for tysk denne gang;)
Joda, Haggbart! Jeg må innrømme at det frister med et ur som Seiko SARB065, eller et fra nevnte Presage-serie. Digger "cocktail time"!
havarduf: Jeg har ikke lest meg opp på disse enda, takk for tips:)

Noen som har erfaringer med fraktmetoden "Registered Airmail" fra Creationwatches? Seiko 5-en har fortsatt ikke kommet og har nesten gått en måned siden jeg bestilte.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har bestilt flere klokker fra CW. Både billige og dyre. Har aldri tatt mer en 4 dager. Men de har blitt levert på døra. Av DHL hvis jeg ikke husker feil. Usikker på registered air Mail, men en måned høres lenge ut.