Rolex innenfor rimelighetens grenser?

Medlem
11. mai 2014
Innlegg
53
Sted
Bergen
Innledningsvis vil jeg bare si at jeg ikke vet om denne tråden hører hjemme her, er helt fersk på tidssonen.

Så til poenget. Jeg har i det siste blitt interessert i klokker, og da spesielt vintageklokker. Har gått til anskaffelse av to vintage Omegaer, og det er jo vel og bra, men i det siste er det en vintage Rolex jeg ønsker meg. Det er særlig eldre datejust og submariner modeller jeg liker, men Rolexen med stor R er for meg PAN AM GMT Maaster modellen.

Spørsmålet blir da om det er mulig for en fattig 19 år gammel student å oppdrive en vintage rolex? Enten her hos dere medlemmer på tidssonen, på Finn.no eller egentlig hvor som helst i Norge?

Budsjettet ligger på (grøss, tør jeg i det hele tatt å si det?) 10' eller mindre.

Alle tips mottas med takk!
 
Velkommen. :) Eldre Rolex til 10K eller mindre? Mitt beste tips er; les, les og spar - og når tiden er moden; kjøp.

Velkjente vintage Rolex er et minefelt det er lett å brenne fingene og pengene og kjøpe noe som ikke er ekte. Derfor les, les og les før kjøp. Ja, og spar.
 
Velkommen. :) Eldre Rolex til 10K eller mindre? Mitt beste tips er; les, les og spar - og når tiden er moden; kjøp.

Velkjente vintage Rolex er et minefelt det er lett å brenne fingene og pengene og kjøpe noe som ikke er ekte. Derfor les, les og les før kjøp. Ja, og spar.

Ja har forstått hvor lett der er å gå i fellen når det kommer til Rolex, så jeg har tenkt å trå varsomt! Tenkte derfor det var lurt å forhøre meg her, ettersom jeg oppfatter de fleste her som ærlige og redelige :)
 
En DJ 1601 kan du vel plukke opp for ca 10-12k uten lenke.

Jeg ville doblet budsjettet (der kom den!) og kjøpt en semivintage Tudor Submariner. Nydelige klokker! Dersom lysten på Rolex fortsatt er der, da sparer du 20k til og kjøper en 1680.

Lykke til! :)
 
Du får vel eldre Rolex Precision modeller til mindre enn 10k? Disse er vel noe små dog. 34mm og nedover?

En vintage Datejust bør du kunne få for rundt 15k eller mindre.

Den Pan AMen du snakker om, finnes den? Er vel klokkeverdens loch ness dette?
PAN206542.jpg
 
Rolexen med stor R er for meg PAN AM GMT Master modellen.

Regner med at du tenker på GMT Pepsi? Godt valg! Modellen ligger forholdsvis ofte til salgs her på TS, og jeg vil virkelig anbefale deg å handle her, da referansene i Good Guy-tråden gjør dette til et trygt og godt sted å handle ur.

Jeg har en GMT Master 16750 selv, og er uendelig glad i den. Spar, og gled deg til dagen du får handlet, er mitt tips.

Budsjettet ligger på (grøss, tør jeg i det hele tatt å si det?) 10' eller mindre.

10k er dessverre utopi dersom du jakter GMT Master. For 10k kan kanskje få en vintage Datejust, som slett ikke er noe dårlig valg, men dersom GMT er det du virkelig ønsker deg, ville jeg spart videre. 35k pluss/minus er sånn ca. markedspris i dag. Dropp to byturer i måneden i tre år, og den er din.

PS! Jeg var 37 år gammel da jeg kjøpte min første Rolex. Du har gode odds for å slå det med svært god margin!
 
Du får vel eldre Rolex Precision modeller til mindre enn 10k? Disse er vel noe små dog. 34mm og nedover?

En vintage Datejust bør du kunne få for rundt 15k eller mindre.

Den Pan AMen du snakker om, finnes den? Er vel klokkeverdens loch ness dette?
PAN206542.jpg

34 mm vil ikke i utgangspunktet vært et problem, har små, nesten kvinnelige :)P) håndledd.
 
Regner med at du tenker på GMT Pepsi? Godt valg! Modellen ligger forholdsvis ofte til salgs her på TS, og jeg vil virkelig anbefale deg å handle her, da referansene i Good Guy-tråden gjør dette til et trygt og godt sted å handle ur.

Jeg har en GMT Master 16750 selv, og er uendelig glad i den. Spar, og gled deg til dagen du får handlet, er mitt tips.



10k er dessverre utopi dersom du jakter GMT Master. For 10k kan kanskje få en vintage Datejust, som slett ikke er noe dårlig valg, men dersom GMT er det du virkelig ønsker deg, ville jeg spart videre. 35k pluss/minus er sånn ca. markedspris i dag. Dropp to byturer i måneden i tre år, og den er din.

PS! Jeg var 37 år gammel da jeg kjøpte min første Rolex. Du har gode odds for å slå det med svært god margin!

Tenker på pepsien ja, hadde inntrykk av at Pesi var litt no-no å si når man omtaler den!
 
Brannfakkel? Her kommer den: Hva med å kjøpe en vintage som ikke er Rolex, sånn bare for å lære og føle om vintage egentlig er det du vil ha. For 10K får du mye mer når du leter utenfor Rolex. Bare et vennlig ment tips. :)
 
Han har jo alt vintage Omega. Jeg hadde kjøpt en Datejust. Den kan du jo evt. selge videre når du har spart mer og er klar for en GMT eller Sub. Lykke til, vintage er helt klart veien å gå :cool:
 
Redigert:
Brannfakkel? Her kommer den: Hva med å kjøpe en vintage som ikke er Rolex, sånn bare for å lære og føle om vintage egentlig er det du vil ha. For 10K får du mye mer når du leter utenfor Rolex. Bare et vennlig ment tips. :)

Det er mulig og finne en NOS 56 Grand Seiko for noe under 10k, ikke Rolex men hurtigstilling av dato var noe jeg savnet når jeg hadde en vintage DJ


Her er min fra 1973, like stor som en datejust men mye tynnere :)
7b16f0e0-594b-417e-818e-f650b9eced8d_zps7035c0b1.jpg~original
 
Brannfakkel? Her kommer den: Hva med å kjøpe en vintage som ikke er Rolex, sånn bare for å lære og føle om vintage egentlig er det du vil ha. For 10K får du mye mer når du leter utenfor Rolex. Bare et vennlig ment tips. :)

Har som nevnt to vintage Omega, og er ganske sikker på at det er det jeg liker! Både estetisk og historisk er det vintage som er tingen for meg
 
Først må du øke budsjettet ditt til 15.000 minimum, ellers kan du i mine øyne glemme vintage Rolex med en diameter over 30mm.

Vintage Rolex er muligens det vanskeligste på vintage-fronten akkurat nå. Det er et "booming" marked, og sjarlatanene florerer. Derfor må du være villig til å investere en del (mye?) tid på:

1. Finne ut hvilken modellreferanse(r) fra hvilket år eventuelt tidsperiode du ønsker å gå for
2. Google, gjøre research, lese alt du finner på nettet om valgt referanse, inkl. prisinformasjon
3. Legge søk ut på finn.no, eBay og watchrecon for akkurat den modellen i tillegg til en WTB her på sonen
4. Med utgangspunkt i pkt. 2. ovenfor, sjekke alle detaljer som visere, kasse, skive luminering osv. osv. når aktuelle kandidater dukker opp
5. Er du usikker, be selger om flere bilder og sjekk klokka på nytt, og still dumme spørsmål til selger og oss her på sonen
6. Snakk med selger, sjekk referanser og glem kjøpet skulle kommunikasjonen føles "rar" eller at du tror selger skjuler noe
7. Gitt modellreferanse, belage deg på en del venting, før du finner et ok eksemplar (hvis du ikke har veldig flaks)

Velkommen til Tidssonen og verdenen slik vi vintage-samlere ser den. :)
 
Redigert:
Hei, glem vintage Rolex til 10k. Grunnen er at disse er vanvittig overpriset pga det store samlermarkedet. Rolex er robuste ur, men siden de aller fleste er sportsur er de som regel godt brukte. Polert ytre hjelper ikke når urverket trenger full overhaling, noe som er dyrt å få utført. Siden de oppnår gode priser i markedet er det veldig mange som er fikset på en eller annen måte, dvs. at man må ha kunnskaper om emnet for å ikke gå i fella.

Eksempel: jeg kjøpte en Datejust på eBay for ca. 7000 kroner. Den så relativt ok ut, men etter et halvt års tid gikk den i svart. Overhaling inkludert helt nytt opptrekk, krone/tube, polering og skifte av skive har kostet rundt det tilsvarende...

Så hvis du skal ha en vintage Rolex, gå opp i pris og få en som er overalt av en seriøs selger :)
 
Chronomaster er såvidt jeg vet et seriøst nettsted for salg av brukte Rolexer og mange andre merker. Det som kommer inn av brukte Rolexer blir som regel solgt veldig raskt men ved å følge med her blir du kjent med prisnivå . Har selv prøvd å følge med for å kunne slå til på noe fint men har så langt vært for sent ute

http://www.chronomaster.co.uk/new/watches/showall