Rolex Explorer 1 MK3 ref. 1016 (1975) - Uoffisiell verdi, folkens?

Medlem
14. okt. 2021
Innlegg
2
Sted
Oslo
IMG_7555 – Kopi.jpeg
Min far (82) bryr seg ikke lenger om å bruke denne klokken. What a waste! Jeg forteller ham at hvis den ikke er interessant for ham, kan den garantert ha en verdi for entusiaster. Han fikk den på 70-tallet, serienr. plasserer den til siste halvdel av 1975. Urverk er caliber 1570 med Hacking-funksjon. Skive MK3, lenke er 78360 med 580 endeledd (korrekt for denne modellen). Har vært polert og har hatt siste runder hos Bjerke i 2013 og 2019. Plexiglass og krone byttet (originaldeler er beholdt). Ikke boks eller papirer. Hva er verdien av noe slikt? Selge på finn.no eller Chrono24?
En urmaker (ikke Bjerke) sier fair markedspris er 175'. De tar 15 % provisjon (netto til far 144.500), men splitter salgssum 50/50 for salg over 175'.
Gøy å høre hva entusiaster i dette forum sier.
 
Det forumentusiastene sier er velkommen til forumet.
 
Hei og velkommen til forumet.
Det framstår som at du har gjort din "due diligence" og vet ca. hvor market ligger.
En verdi er også mer enn en kroneverdien. Det er mye emosjonell verdi i en gjenstand, som en klokke, man har eid i 50 år.
 
Hei og velkommen til forumet.
Det framstår som at du har gjort din "due diligence" og vet ca. hvor market ligger.
En verdi er også mer enn en kroneverdien. Det er mye emosjonell verdi i en gjenstand, som en klokke, man har eid i 50 år.
Enig, @Trulle75 . Et hyggelig alternativ er naturligvis å beholde klokken, bror eller meg :), er jo "vokst opp med den klokken", den er 2 år yngre enn meg.
 
Enig, @Trulle75 . Et hyggelig alternativ er naturligvis å beholde klokken, bror eller meg :), er jo "vokst opp med den klokken", den er 2 år yngre enn meg.
Nå vet jeg ikke noe om deres finansielle situasjon.
Men om broren din ikke finnes klokkeinteressert kan dere jo avtale at han får verdien av klokka mer i arv enn deg den dagen det blir aktuelt.
Jeg ville virkelig ikke latt en sånn forsvinne ut av familien etter 50 år. Men jeg ville heller ikke lurt broren min for verdien.