Rolex 114300

Fredrik4628

Støttemedlem
Medlem
1. juni 2014
Innlegg
1.762
Sted
Bergen
OP - din perfekte reisepartner.


Jeg har som sikkert mange andre tenkt nøye over hvilke(t) ur som skal bli med på ferie. Utvalget er for mange bredt og andre står foran et valg av ur som skal kunne brukes til alt og ingenting.


I forbindelse med min årlige USA tur på 14 dager, så tok jeg meg god tid til å sette meg inn i hva jeg så i en klokke til reise, og hva som ikke var viktig for meg:


  • Robust med god stållenke
  • Nytt ur med gode pakninger og vanntett til noen meter
  • Ikke alt for kostbar og i en kategori som min reiseforsikring dekker
  • En klokke som ikke er flashy, provoserende og byr opp til ran
  • Som småbarnsfar trenger jeg også et ur på reise som ikke er «i veien»
  • Uret må være av et slikt kaliber, at jeg vil nyte det, tafse på det og gjerne få komplimenter og hyggelige samtaler med andre klokkeglade mennesker
  • GMT funksjon er kjekt, men ikke nødvendig for meg

Valget for rundreisen i sør-østlige deler av USA, ble i år Rolex OP 114300 39mm med Rhodium skive.
D2201946-B8DD-4C54-B02B-D0D20B386A78.jpeg



Dette valget ble tatt før jeg hadde klokken, så et innkjøp hos min lokale AD var nødvendig. Jeg kjente OP modellen godt fra før, da jeg kjøpte en til min samboer i 2017.
96871C85-EE38-4322-BD33-4D4BEA0D6341.jpeg



Rolex OP 114300 39mm setter deg tilbake med 50 600,-. Dette er veil pris, så i bruktmarkedet finnes de fra 40’ og oppover. Gjerne har du en hyggelig AD som også rabatterer de litt.


Det fine med OP modellene er at de har arbeidshester på innsiden, en av verdens beste lenker og et bredt utvalg i skiver. Grønn, blå, grå, hvit osv. Her er det du selv som bestemmer fargen på skiven! Det robuste 3132 verket gir deg 48 timers gangreserve og absorberer støt på lik linje som dyrere modeller fra Rolex. Parachrom og Paraflex teknologiene i 3132 verket er med på og gi deg ekstra beskyttelse og nøyaktighet ved røff bruk. Viktig funksjoner for meg som er på ferie med samboer og barn;)


Skiven jeg valgte ble Rhodium. For meg var dette valget enkelt. Skiven er tøff, men har det bredeste bruksområdet i mine øyne. Blå er en annen skive som også fortjener litt skryt. Rolex kan blåfarge og legg til litt sollys, så har du en garantert vinner. For mange kan også sort skive være et alternativ. Her får du plutselig et godt alternativ til Explorer, med en farge mange mener bør pryde en sporty Rolex. For sporty, er noe OP modellene fortjener å bli kalt.


Du er ikke alene om å like at andre spotter uret ditt og at noen gjerne vil slå av en klokkeprat. Jeg hadde få/ingen forhåpninger om at denne kom til og få noen store blikkfang, men klokkeprat ble det. «Great watch» var det første billettøren på Butterfly World i Pompano Beach sa når vi kom inn dørene. En annen herremann på en restaurant i Orlando vurderte sterkt å bytte ut sin noe slitne DJ36 med en OP39.


Kjøp den klokken du liker og har budsjett til, men jeg kan på det sterkeste anbefale Rolex sine OP modeller. Arbeidshest med riktig størrelse og utseende. Rolex har så mye mer enn bare Submariner. Hilsen han som akkurat har tatt på seg en Sub...

52089236-7230-457F-96A6-4D3834D6DD50.jpeg

DFF5EECA-F5A9-4027-B4B4-8D0BE00087D0.jpeg

121614B8-09BB-40C5-A830-A668CEA68BB7.jpeg
 
Fin-fin omtale!
Semi-off-topic: hva var reiseruten? Ser det ble en tur innom Orlando i det minste :)
Tar selv den årlige USA turen i juli (denne gang er ruten: DC - appalachene - AL - FL - SC - NC - DC ), men har vært innom alle statene 2-3 ganger før
 
Fin-fin omtale!
Semi-off-topic: hva var reiseruten? Ser det ble en tur innom Orlando i det minste :)
Tar selv den årlige USA turen i juli (denne gang er ruten: DC - appalachene - AL - FL - SC - NC - DC ), men har vært innom alle statene 2-3 ganger før
Da beveger du deg litt lengre nord enn vi pleier! I år var det Miami-Pompano Beach-Orlando-Fort Lauderdale. En barnevennlig rundtur med forskjellige parker og strender. Vi fikk dessverre 6 dager med regn og thunderstorms, men som alltid varmt og godt. Tidligere år har vestkysten av Florida vært reisemål med kjøretur nordover til mål i SC og NC. Usikker på hvor turen går neste år:)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SpeedmasterPepsi
Da beveger du deg litt lengre nord enn vi pleier! I år var det Miami-Pompano Beach-Orlando-Fort Lauderdale. En barnevennlig rundtur med forskjellige parker og strender. Vi fikk dessverre 6 dager med regn og thunderstorms, men som alltid varmt og godt. Tidligere år har vestkysten av Florida vært reisemål med kjøretur nordover til mål i SC og NC. Usikker på hvor turen går neste år:)

Fin runde det!
Veldig glad i vestkysten av FL, jevnt høye temperaturer i både luft og vann. Østkysten er nydelig med mer bølger og vind for å overleve 36+ grader på sommeren!
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Back on topic :) takk for flott review og fine bilder. Jeg sitter med tanker om å kjøpe et skikkelig ur til samboeren min og denne er absolutt favoritt og ikke mindre etter denne tråden. Er det 36 damen din har? Jeg liker spesielt godt den med grapeskive, den ser fantastisk ut på en kvinnelig arm :)
 
Back on topic :) takk for flott review og fine bilder. Jeg sitter med tanker om å kjøpe et skikkelig ur til samboeren min og denne er absolutt favoritt og ikke mindre etter denne tråden. Er det 36 damen din har? Jeg liker spesielt godt den med grapeskive, den ser fantastisk ut på en kvinnelig arm :)
Takk! Hun er skikkelig fornøyd med uret. Hun bruker det til jeans, sport, fest, ja egentlig til alle anledninger. Skiven hennes er et smykke i seg selv med flott spill i skiven. Det er 36mm hun har:)
AC4A3F5B-162A-4268-9054-99E4CB56F8A2.jpeg