Review: To år med Tudor North Flag på hånden

Medlem
29. jan. 2015
Innlegg
122
Hei!

For rundt 6 år siden begynte etter sigende klokkeinteressen å gripe fatt i meg. Det var som et resultat av å ha arvet bestefars gamle Omega Geneve. Den ble brukt (noe hardt) noen år før jeg fikk spart opp nok til å prøve meg på diverse klokker som blir hyppig diskutert her på forumet.

Jeg har vært innom forskjellige Rolex, JLC, Omega og Tag Heuer i denne perioden. Populære og mindre populære modeller. Submariner som er store deler av klokkeverden sitt hjertebarn har jeg hatt i både 5-sifret og 6-sifret. Fantastiske klokker, men til syvende og sist ikke beste match for meg.

Etter en stund var jeg i villrede over hva jeg egentlig ville ha. Jeg fant ut at jeg søkte etter én til to klokker som ikke skulle flippes, ikke en større samling som flippes og roteres. Jeg ville ha en klokke jeg kunne ha på meg 24/7 uavhengig av situasjon, men som gikk under radaren hos de fleste.
Jeg solgte klokkene mine, og kjøpte meg en Seiko 5 fra Creationwatches. Denne gikk jeg med daglig i et par måneder imens jeg prøvde å finne klokken jeg ville ha.
Tilfeldigvis subbet jeg inn døren til Bjerke en vakker dag for å titte. Der hadde de en Tudor North Flag på lærreim. Jeg hadde lest om denne da den var ny og likte den godt ved lansering. Senere gikk den i glemmeboka.
Jeg slo til på Tudoren og fikk i tillegg med en Pelagos gummireim på kjøpet som jeg har hatt på i 2 år.

Mine to siste år har vært preget av mye endringer i livet mitt. Både gode og vonde. Det har vært morsomme år med mye fest og morro, turer innenlands og utenlands, "ekspedisjoner" i uvær på fjellet (som passer seg North Flag), dykking og bryllup og begravelser. Jobbintervjuer, stevnemøter og you name it. Hver eneste av disse dagene har jeg hatt Tudoren på håndleddet, og aldri ønsket det annerledes.

Det er lett å se på den at den er blitt brukt, til tider noe uforsiktig. Den har masse riper og en del hakk og "dings". Stålkanten på besel er blitt nærmest glattpolert, og det ser ut som det er "tannmerker" langs med lugsene på den ene siden. Til tross for herjingen holder verket seg fortsatt godt innen COSC.

De gule detaljene og skarpe kantene leser jeg holder mange unna denne klokken. Personlig merker jeg ikke noe til dette verken på komforten eller rent estetisk, det er den mest komfortable klokken jeg har eid. De gule detaljene holder skiven livlig, spesielt med tanke på power-reserve skiven (!!). De tykke indexene gir skiven en dybde jeg aldri går lei av, og den matte skiven gir klokken et skikkelig tool-watch preg. Nikkene i retning Tudor Ranger II fra 70- tallet er tydelige og trekker en rød historisk linje, men klokken er virkelig en moderne klokke som står for seg selv. Det er på ingen måte noen vintage "homage" til tidligere suksesser.

Jeg sliter virkelig med å finne noe negativt om klokken. Det må i så tilfelle være at den kan være marginalt tykk om du har på de strammeste skjorteermene. Flere påpeker mangel på mulighet til å bruke nato på grunn av lugsene, noe jeg kan forstå, men det er smak og behag.

Dette er ikke Tudoren det har blitt solgt mest av, men jeg håper fler får øynene opp for denne fantastiske modellen. Det er en polariserende klokke, men dersom man skulle like den så vokser den ytterlige på deg over tid.

Da mobilen min er stjålet har jeg dessverre ikke bilder av min egen North Flag tilgjengelig, men slenger med et lånt fra nettet.

Håper denne korte "reviewen" falt i smak :)

Tudor-North-Flag-91210N-7.jpg
 
Redigert av en moderator:
Kjempebra anmeldelse, takk som deler! Jeg digger North Flag, og får ikke mindre lyst på den etter å lese beskrivelsen din om hvordan den er å bruke i det daglige.

Skildringen din om hvordan den har vært med på livets strabaser vil nok gjøre @Chronodiver rød i kinnene. Jeg må innrømme at slike historier får meg til å tenke på å bli en énklokkemann selv. :D
 
Redigert:
Veldig bra anmeldelse og morsomt å se at det er flere som setter pris på North Flag:) Selv har jeg hatt min i omtrent 2 og et halvt år. I løpet av den tiden har jeg flippet et titalls klokker, både dyrere og rimeligere men NF'n har blitt værende og er den klokken jeg har hatt desidert lengst etter jeg ble bitt av denne klokkeinteressen. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, men kanskje fordi den er så allsidig og så digger jeg utseende:)

34248_5ebcf24edac61543b91633295e0c91d2.jpg

41993_a6b798a8cc914e97fc6db63c2e65cc89.jpg
 
Veldig bra anmeldelse og morsomt å se at det er flere som setter pris på North Flag:) Selv har jeg hatt min i omtrent 2 og et halvt år. I løpet av den tiden har jeg flippet et titalls klokker, både dyrere og rimeligere men NF'n har blitt værende og er den klokken jeg har hatt desidert lengst etter jeg ble bitt av denne klokkeinteressen. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, men kanskje fordi den er så allsidig og så digger jeg utseende:)

Vis vedlegg 119651
Vis vedlegg 119652

Når jeg ser slike bilder av North Flag så lurer jeg bestandig på hvordan noen kan ha noe imot denne gulfargen. Krisp og lekkert! :)
 
Redigert:
Kjekt å lese!
Selv har jeg hatt min NF i to år etter å ha kjøpt den brukt her på TS (en handel som også var grunnen til at jeg registrerte meg). Veldig anvendelig, og mer komfortabel enn den litt kantete formen gir inntrykk av. Brukes både på tur, jobb og reise.

Det at den skiller seg ut fra mengden var en av grunnene til at jeg fikk lyst på den, samtidig som den fremstod som funksjonell og solid. Da jeg så og prøvde den første gang sommeren '16, visste jeg ingenting om åt den låner/stjeler mye fra eldre modeller som Ranger II og Oysterquartz, men jeg synes den er en god hybrid og ikke noen bastard.

Tudor-Ranger-II-reference-91110 2.jpeg

+
RolexOysterQuartzBlacks.JPG

=
_20181029_113859.JPG


Den har også lysmasse som varer hele natten.
_20180824_111505.JPG


Riktig går den og:
_20181108_085002.JPG
 
Herlig lesning! Jeg er helt enig med deg i at dette er en klokke som man blir mer glad i med tiden. Selv har jeg utelukkende positive ting å si om denne klokken, som er blitt min personlige favoritt etter en handel her på TS for 1,5 år siden. Håper at det er i orden at jeg slenger med noen egne bilder.
20181025_105538-01.jpeg
20180916_195439-01.jpeg
20181011_171549-01.jpeg 20181004_140455-01.jpeg 20180510_195205-01.jpeg20180529_172531-01.jpeg
 
Jeg har hatt litt mindre tid til klokkehobbyen de siste årene(småbarn). I denne perioden har jeg nesten vært en one watch guy og gått med kun med min North Flag. Det jeg setter mest pris på med den er hvor lett lest den er. (Noe jeg ikke synes min Rolex er) Ett raskt øyekast og man ser øyeblikkelig hva tiden er.
Som de over sier. Det eneste å utsette på er at den er litt høy.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke