Rengjøring av klokke med NATO-strap

Medlem
8. juli 2019
Innlegg
89
Sted
Oslo
Jeg har et litt banalt spørsmål, fortsatt som relativt nybegynner i dette gamet.

Tar dere av Nato-strapen når dere skal rengjøre klokka, eller er det helt OK at den tørker mens den fortsatt er på klokka?
 
Jeg tar av nato reima for å få renset bakside skikkelig! Renser også reim . Skinnreim f.eks med egnede produkter :)

20210715_143322.jpg
 
  • Elsker
Reaksjoner: Kyllingvingen
Er det OK å rengjøre klokka og reima sammen? Dvs. å ikke ta av reima :)

Du gjør selv hva du synes er best. Finnes ingen regler for dette, og det enkle er nok ofte godt nok.

Om det gjelder ei nato-reim, så er jo den som regel svært lett å ta av. Det gjør at du kommer lettere til der du vil vaske. Jeg bruker en myk tannbørste og en dråpe eller to med zalo. Børster hele klokka, og skyller under rennende vann etterpå.

Tekstilreimer legger jeg i en bolle med vann og litt flytende vaskemiddel. Lar det ligge en stund, før jeg børster med tannbørsten, og deretter skyller godt. Alternativt kan du sikkert slenge den inn i vaskemaskinen med noe annet som ikke krever høy temperatur. Skinnreimer tørker jeg av med en fuktig klut, og smører deretter inn noe skinnpleiemiddel. Er det semsket skinn, så sprayer jeg av og til på noe impregnering for semsket skinn.