Register over ettelyste klokker ?

Medlem
15. feb. 2023
Innlegg
62
Sted
Bergen
En ung kollega av meg spurte meg litt ut om klokker. Det viser seg at han har en Tag Heuer etter sin far. Han har ikke hatt mye med sin far å gjøre i oppveksten, og nå er far borte. Klokken er muligens det eneste han har etter han. Han bruker ikke klokken nå fordi den har sluttet å gå (trenger service. ikke quartz) . Jeg forklarte han litt hva det innebar og foreslo at vi kunne gå sammen til urmaker. Da kom dilemmaet...

Faren var... kanskje ikke guds beste barn. Jeg kjenner ikke hele historien, men han var litt inn og ut av fengsel og levde et hardt liv i et hardt miljø. Min kollega har ikke noen konkret grunn til å tro at klokken er ervervet på ulovlig vis, men det er alltid et ubehagelig usikkerhetsmoment.

Han har derfor aldri ville ta den med til en urmaker. Av frykt for å bli konfrontert med at gaven fra sin far bare var tjuvgods.

Her kunne jeg ikke gi han noen gode svar, for jeg aner virkelig ikke hvordan det fungerer. Er det noen registere man kan sjekke serienummer ? Hvis urmaker har et register de sjekker mot, så burde vel det være åpent for alle, slik at man unngår å kjøpe tjuvgods ? Det er i hvertfall over 10år siden han fikk klokken så det er et stykke tilbake i tid.

Om klokken faktisk er helt lovlig kjøpt som gave til sin sønn så er det jo tragisk at den ligger i en skuff pga en usikkerhet. Setter pris på alle tips! Har lovet å sjekke opp i det for han.
 
Redigert:
Er hverken urmaker eller advokat. Men hvis det viser seg at det finnes et slikt register (TS har vel en åpen slik liste?), og at klokken er stjålet, er det da ikke like greit at eieren får tilbake klokken? Hvor gøy er det for din venn å vite at han [ikke] bærer en klokke stjålet av faren? Er han redd for å bli tiltalt for heleri?
 
Hei Hvalrossen, takk for svar.

Jeg ser at jeg formulerte meg veldig dårlig, så redigerte en setning i innlegget mitt nå. Jeg er ute etter å hjelpe han å få bekreftet at klokken IKKE er stjålet og at han skal kunne bruke denne med stolthet og glede. Jeg tror definitivt at det er det mest sannsynlige basert på det har fortalt meg. Det kom kanskje ikke klart nok frem.

Klokken var helt ny når han fikk den.

OM den skulle dukke opp i et register så for det bli hans vurdering hva han gjør. Det er en skranglete gammel klokke uten den helt store verdien utenom evnt den sentimentale. Om den viser seg å være stjålet så mister den vel kanskje den sentimentale verdien også. Hvis det skulle vise seg at det var en privatperson som savnet klokken så tror jeg min kollega har moral nok til å levere den. Jeg kjenner han som en veldig grei gutt.

Han er selvfølgelig ikke redd for å bli straffet for heleri, men det må jo være utrolig pinlig å levere en klokke du har fått i gave fra din fra på service, og så bli konfrontert med at den er stjålet. Det skjønner jeg godt at han vil unngå.
 
Hei Hvalrossen, takk for svar.

Jeg ser at jeg formulerte meg veldig dårlig, så redigerte en setning i innlegget mitt nå. Jeg er ute etter å hjelpe han å få bekreftet at klokken IKKE er stjålet og at han skal kunne bruke denne med stolthet og glede. Jeg tror definitivt at det er det mest sannsynlige basert på det har fortalt meg. Det kom kanskje ikke klart nok frem.
Det er nok umulig å få bekreftet at noe ikke er stjålet.

Slik jeg ser det så mister vennen din med sikkerhet muligheten til å bruke klokken om han ikke sender den på service, og hvis han sender den på service mister han kanskje muligheten for å bruke den. Ganske enkel risiko å ta om du spør meg. Utfra hva du forklarer høres det uansett veldig lite sannsynlig ut at det blir et problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Ok, tusen takk for svar FaensOldemor! Jeg synes det er helt fantastisk at forumet har laget et register, men jeg hadde kanskje trodd at politi/forsikring/urmaker/bruktbutikker hadde et offisielt register siden klokker er såpass verdifulle og samtidig lette å stjele/omsette.
Veldig bra at noen tar jobben da i hvertfall!
 
Tviler sterkt på at det er noe stjålet register på en TAG Heuer, vet at det finnes på Rolex men kun til «internt bruk». Men godt mulig jeg tar feil. Et slikt register burde være organisert internasjonalt for det er nok mange stjålne klokker som forsvinner til andre land. Rart at det ikke finnes noe felles register da det burde være en smal sak å opprette et slikt. En annen sak er at jeg vet at folk som har fått greie på at klokka de ble frastjålet og lokalisert ikke har blitt levert tilbake til eier fordi det ikke er bevist at han eide klokka opprinnelig, kan jo skje når man ikke er første eier og ikke har papirer eller bevis på at man var klokkas eier den dagen den ble rapportert stjålet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Lever klokken på service. Hvis den viser seg å være stjålet, så får han en sjanse til å være en bedre mann enn sin far ved å returnere den til sin rettmessige eier. Blir det utfallet kan dette markeres ved å kjøpe en ny klokke så vil den minne om far, samt det å ta riktige valg i livet.
 
Lever klokken på service. Hvis den viser seg å være stjålet, så får han en sjanse til å være en bedre mann enn sin far ved å returnere den til sin rettmessige eier. Blir det utfallet kan dette markeres ved å kjøpe en ny klokke så vil den minne om far, samt det å ta riktige valg i livet.

Det var en veldig fin tanke! Jeg skal ta han med til urmaker så fort han er klar for det.
 
  • Liker
Reaksjoner: hbf