Radium Instruments / Urmaker Sutterud

Medlem
5. april 2014
Innlegg
187
Sted
Østlandet
Hei,

Jeg lurer på om det er flere som har havnet i samme båt som meg selv når det gjelder klokke fra Radium Instruments. Jeg leste først om de her på forumet og syntes det var en veldig kul ide med et tøft design. Jeg betalte inn depositum i slutten av januar med lovnad om levering innen 8 uker (fikk også oppgitt 4 uker på e-post, men nettsidene sa 8 uker). Jeg har henvendt meg flere ganger til e-postadressen på nettsidene og til Urmaker Sutterud direkte, men får sjelden svar. For et par måneder siden fikk jeg en e-post med et brev hvor det ble listet opp alle forsinkelsene, men ingen ny leveringsdato ble gitt. Jeg har gjentatte ganger sendt mail og prøvd å ringe for en oppdatering, men får ikke svar. De lover på nettsidene (og faktisk også i Dagens Næringslivs magasin D2) at man skulle få jevnlige bilder og oppdateringer underveis fra produksjonsprosessen. Jeg har ikke sett ett eneste bilde eller fått en eneste mail.

Nå er det gått snart et halvt år siden jeg bestilte. Er jeg i ferd med å bli svindlet? Er det andre her på sonen som sitter i samme båt? Jeg er i hvert fall veldig skuffet over total mangel på kundeservice og ekstremt dårlig oppdateringer. Jeg kan gjerne godta at ting blir forsinket, men da vil jeg også ha en oppdatering i nye og ne.
 
Hei acidx og andre Radium-entusiaster!

Før jeg gir et mer inngående svar, ber jeg deg verifisere epostadressen din ved å sende oss en melding på Radium FB. Jeg lurer på om epostadressen din er falt ut. Jeg vil da også gi deg et telefonnummer slik at vi kan ta en prat!

Radium Instruments er et ekstremt prosjekt i den forstand at alle deler lages for hånd. For eksempel er glasset håndlaget av et spesielt slitesterkt Polykarbonat som må skjæres, formes og pusses for hånd (og festes til bezelringen fra dyfryst tilstand!). Når noe svikter, for eksempel levering av råmaterialer, taper vi ekstremt mye tid! Og som ny aktør har vi hatt alle spedbarnssykdommene i tur og orden. Ikke på grunn av dårlige valg, men fordi virkeligheten skjer. Fordi vi ikke kan kompromisse med visjonen om å tilby en klokke som varer i hundrevis av år, hvor hver enkelt del er av spesielt god kvalitet og har en interessant historie, har vi valgt å ikke ta snarveier trass leveringsproblemer med deler. Jeg beklager virkelig at ventingen havner i fanget på deg som kunde, og at det i dette tilfellet ikke har vært god nok informasjon!!

Nå er heldigvis alle deler i hus - bortsett fra kronene.

På mange måter er jeg enig med deg i at kundeservicen kan oppleves som dårlig. Og brevet ditt medfører den umiddelbare endring at vi, som mer er en håndverkerorganisasjon enn en salgs- og serviceorganisasjon, med en eneste gang går over i tett og god kommunikasjon med hver enkelt av dere. Vi har vært så ivrige på selve produktet at dialogen ikke har vært god nok, fokusert for mye innover og for lite utover.

Radium er ikke svindel, Radium er lidenskap. Den lidenskapen du viser i forhold til ventetiden – at du gleder deg til å få klokka – er den samme lidenskapen vi har for å bygge den. Der er vi helt enige. Vi er også enige i at kommunikasjonen skal bli mye, mye bedre. Det er bare en prioriteringssak. Dette fikser vi!

Dersom andre opplever noe lignende (jeg vil tro at alle er utålmodige!), ber jeg dere sende meg epostadresse og telefonnummer som privat melding på Radium FB, så sjekker jeg oppmot vår mailingliste og tar kontakt med hver enkelt av dere. Om noen har forslag til helt spesifikke ting vi kan bli bedre på, setter vi veldig pris på dette.

Igjen, acidx - vi beklager. Og takker deg for denne irettesettelsen - det skjerper og motiverer.

Med vennlig hilsen Thomas

https://www.facebook.com/radiuminstruments?fref=ts
 
Redigert:
Radium vet jeg ingen ting om. Men jeg leverte en gammel, kjær og dyr gullklokke hos Sutterud for 6 mnd. siden da han var skråsikker på at den kunne han reparere? Og innenfor en gitt pris. Tiden gikk og jeg "purret" langt om lenge.....Så dro jeg innom butikken. Da var klokken "forlagt" Vel hjemme fikk jeg mail om at den var funnet. Rett etter at jeg gikk. Sendte ny mail etter en stund. Og fikk beskjed om hva som var galt. Og at det sannsynligvis ble for dyrt å reparere. Jeg spurte HVOR mye dyrere. Fordi jeg gjerne ville ha den reparert. Ikke noe svar. Har mailet på ny. Har ringt og har sendt tekstmelding. Ikke svar å få? Så nå frykter jeg selvsagt at klokken min er stjålet? mistet? eller noe sånnt? jeg har halvannen times reisevei. Hver vei. Så kan ikke akkurat fly ned døra der heller? Siden jeg ble anbefalt å bruke han på siden her. Så syns jeg det er riktig å fortelle dette. Her.
 
Radium vet jeg ingen ting om. Men jeg leverte en gammel, kjær og dyr gullklokke hos Sutterud for 6 mnd. siden da han var skråsikker på at den kunne han reparere? Og innenfor en gitt pris. Tiden gikk og jeg "purret" langt om lenge.....Så dro jeg innom butikken. Da var klokken "forlagt" Vel hjemme fikk jeg mail om at den var funnet. Rett etter at jeg gikk. Sendte ny mail etter en stund. Og fikk beskjed om hva som var galt. Og at det sannsynligvis ble for dyrt å reparere. Jeg spurte HVOR mye dyrere. Fordi jeg gjerne ville ha den reparert. Ikke noe svar. Har mailet på ny. Har ringt og har sendt tekstmelding. Ikke svar å få? Så nå frykter jeg selvsagt at klokken min er stjålet? mistet? eller noe sånnt? jeg har halvannen times reisevei. Hver vei. Så kan ikke akkurat fly ned døra der heller? Siden jeg ble anbefalt å bruke han på siden her. Så syns jeg det er riktig å fortelle dette. Her.


@bengulp ,
Jeg er fryktelig lei for at vi ikke klarer å følge opp alle kundene våre. Vi har mye større pågang enn vi har kapasitet, og vi har vanskelig for å be folk gå. Det er ikke mange urmakere som tar på seg gamle klokker, og ofte får folk klokken tilbake fra fabrikken uten service. Vi har veldig menge klokker inne, og vi jobber jevnt og trutt gjennom køen.
Jeg har hjelp fra flere urmakere, men veldig mange jobber blir liggende hos meg, og det blir lang kø.
Da vi fant fram din klokke, bladde vi først forbi den, i esken sin. Den var ikke forlagt, den lå der den skal.
Jeg har et forklaringsbehov, og jeg beklager kraftig at jeg ikke klarer å følge opp alle henvendelsene. Jeg får så mange spørsmål om priser, tilstander, tilbud, overhaling og etterspørsel etter service. Jeg trenger snart en daglig leder i butikken, men økonomien tillater ikke det.
Tro meg, dette er noe jeg jobber enormt med, om jeg skal forsøke å dekke etterspørselen etter urmakertjenester, eller krype inn i et lite verksted alene, og ta de jobbene jeg velger selv.
Du har din fulle rett til å være forbannet, men vær så snill å se på dette fra mitt ståsted. Det er en uholdbar situasjon som kommer til å endre seg, og ikke en situasjon jeg ønsker, eller har planlagt. Jeg vil det alle beste for mine kunder, for urmakerfaget og for klokkeverkstedet her i Bentsebrugata, som har vært i drift siden 1939, og som visstnok huset syv urmakere på et tidspunkt :)

Takk for din forståelse, hilsen Erik
 
Tenkte jeg bare skulle oppdatere alle på at denne saken ble løst på en veldig god måte. Det viste seg slik som @Mastergod skriver at de nok hadde litt for mye fokus på produktet og litt lite fokus på kundene. Det kan jeg til en viss grad forstå når man har et såpass kult produkt, men som kunde er det også viktig å føle seg sett. Den siste tiden har kontakten vært super og klokken er nå i hus! Jeg kan derfor varmt anbefale både Radium og Urmarker Sutterud og er helt sikker på at de nå har fått modnet en viktig del av bedriften.

Takk til @Mastergod og @Arcticboy for strålende god service og et utrolig kult produkt!

P.S. Jeg endret trådtittel slik at det ikke skal misforstås av de som kun leser tittel...
 
  • Liker
Reaksjoner: Flyman og Utinaturen
Det kan ikke jeg. Erik Sutterud svarer hverken på mail eller på tekstmeldinger. Og tlf i butikken er ikke på. Der får man beskjed om å sende melding. Som ikke besvares. Etter åtte mnd. venting hvor klokken min var forsvunnet da jeg var innom butikken har jeg bedt om å få hente den? Jeg kan ikke kjøre tre timer tur-retur for å få beskjed om at klokken min er forlagt til stadighet? Klokken i seg selv har høy affeksjonsverdi, forsåvidt. Men aller mest ligger verdien for meg i designet. At det er en gullklokke og at det er en viss skroteverdi på gullet blir liksom mest patetisk.....når noe forsvinner.
Så jeg stikker innom neste gang jeg er i nærheten. Men har ikke den store troen på at jeg får tilbake klokken min?
Da jeg fikk beskjed om at rep. ble dyrere enn taket jeg hadde satt svarte jeg at vel.....så fikk det bli dyrere da. Og hvor mye? det fikk jeg ikke noe svar på.
 
Hei, puster litt liv i denne tråden.

Hva er folks erfaringer med Radium om dagen? Jeg har ventet i ett halvt år, men ingen klokke eller bilder er kommet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Balongum