Råd vedr. Rolex 16613

Medlem
25. nov. 2019
Innlegg
4
Sted
Hønefoss
Kikker litt på Rolex 16613, syns disse tar seg vanvittig godt ut- ser også ut til å være temmelig greie priser i forhold til mye annet fra Rolex. Er det noen markante forskjeller på de forskjellige årgangene når det gjelder disse? Ser at mange av de som annonseres er fra sent 90-tallet. Noe spesielt å tenke på ved kjøp? Verdt å presisere at jeg ikke har erfaring med klokker i denne prisklassen

Ser det ligger en annonsert for 65K på finn fra 95´, uten boks og papirer- er dette noe "upris"? Eventuelt verdt å betale noe mer for en klokke med alt av dokumentasjon og boks?
 
Redigert:
Jo mer komplett og bedre stand, jo dyrere. De kom en periode uten gull på låsen, disse bør ligge under de som har lås med gull. Ellers så er det litt opp til hva man selv liker. Her er det viktig å sette seg inn i ting. Prøv å les deg opp før du slår til, lettere å unngå en smell da. Kan også legge inn link til annonse og få noen tips fra folk her inne.
 
  • Liker
Reaksjoner: lobergen
Akilleshælen til alle gull/stål modellene er slitasjen på lenken: de midtre delene i gull er mykere enn stålet og slites desto fortere, en ny lenke blir veldig kostbart og pent brukte lenker til salgs er ikke et vanlig syn. Vær altså veldig kritisk til lenketilstanden når du vurderer et objekt. ( det gjelder for øvrig bezelen også)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Gull på låsen kom vel i 2005, mener jeg.
Som alle andre gjelder service og "selgers rykte og oppførsel ". Buy the seller!

Min er fra 96.
16613 og Dell (1).jpg


16613 er fantastisk klokke. Flott spill i skiven.
65 laken er ikke noen upris i dagens samfunn. Men vær oppmerksom på at det er mye faker etc der ute.


8
 
Gull på låsen kom vel i 2005, mener jeg.
Som alle andre gjelder service og "selgers rykte og oppførsel ". Buy the seller!

Min er fra 96.
Vis vedlegg 171669

16613 er fantastisk klokke. Flott spill i skiven.
65 laken er ikke noen upris i dagens samfunn. Men vær oppmerksom på at det er mye faker etc der ute.


8
Ja, syns virkelig fargekombinasjonen er en innertier på disse. Veldig flott klokke du har der :)
Er det vanlig å spørre om dokumentasjon på at klokken er ekte, fra f.eks urmaker ved kjøp av denne type klokke? Flesteparten blir jo annonsert på Finn, og der er det jo heller dårlig med referanser.
 
Hva med denne? Riktignok en Tudor, men syns også disse tar seg bra ut. Trygt kjøp?
 
Hva med denne? Riktignok en Tudor, men syns også disse tar seg bra ut. Trygt kjøp?

Først:
Det viktigste er å "Buy the Seller". Dersom det er den minste tvil eller "lite imøtekommenhet" eller "uhygge" så er det bare en løsning; GÅ!
Verden er full av (fine) klokker. Får du ikke kjøpe denne så er det masser av andre som vil dukke opp. (Det er sant!). Er en deal "for god til å være sann, så er den det!". Ikke vær redd for å feige ut i slike situasjoner.

Jeg skrev en kontrakt med selger da jeg kjøpte de dyreste klokkene mine. Greit å ha, (litt hyggelig for mitt eget private historiske arkiv), men også den sikkerheten som du henviser til; Er den ekte. Det er klart at hvis en svindler deg ved å selge en fake klokke til fem-sifret beløp, så har han nok også ryggrad nok til å ikke tilbakebetale. Uansett; jeg (vi) hadde i avtalen at klokken var garantert ekte, henviste til klokkens serienummer (for selvfølgelig skulle heller ikke JEG kunne bytte den ut med en fake og kreve den returnert!), begge sitt fulle personnummer, samt frist for ekthet-kontroll fra min side. Det var vel "innen 14 dager". Min erfaring har vært at det aldri har vært problemer med å kreve en slik avtale. Uansett, så var min erfaring at selger også følte det betryggende at avtalen også skulle kunne gå "mot meg", ref dette over om jeg byttet ut klokken.

Ta også bilder av selger, rekvisita og klokken ved kjøp/overlevering.

Jeg har (heldigvis) aldri opplevd å bli lurt, eller andre ubehageligheter. Da jeg tok kontakt første gang for å kjøpe en SMP-007 virket selger ganske grinete. Han beklaget dette raskt da han forsto at jeg faktisk var interessert! Han hadde allerede mottatt flere skambud og tåpelige bytteforslag. Dagen var ung, og jeg ringte og påsto at "prisen var fair, spesielt dersom klokken var så pen som bildene og teksten viste".

Plukk ut de gode selgerne.
Se, og eventuelt følg med på TS sine kjøp/salg sider. Velg de som har "god historikk", og ikke bare "høye post-innlegg på salgssidene".
Det er masse hyggelige folk her, og det er enda flere fine klokker som selges. (Vi har jo alle flere).

Et siste tips på tampen:
- Selv setter jeg stor pris på min 16613. Men siden du er ute på jakt, så ikke se deg for blind på akkurat en slik. Vurder også andre modeller. Det vil kunne roe ned nervene, samt å utvide horisonten. Lag en Excel-liste med priser og modeller du ser på. Da blir det lett å følge med på hva de koster og når gode kjøp dukker opp. Apropos gode kjøp: Det å handle fra en god og trygg selger HAR verdi, også i kroner og øre. Betal heller litt ekstra og få et godt produkt.

God jakt!

8