Prissetting vintage Omega

Medlem
21. april 2015
Innlegg
35
Hei,

Jeg vurderer salg av to stk omegaer som vi fikk i bryllupsgave.
Klokkene stammer fra arv opprinnelig, derfor ingen originalesker/etui til disse.

Disse ble av oss betraktet som penklokker og vi har egentlig funnet ut av at vi virkelig ikke har så mye bruk for dem.

Iflg kataloger hos urmaker, så fikk jeg en pris på disse, men jeg skjønner jo at det trekker ned for en samler at man ikke har originalesken ol.

Omegaen med lærreim er selvopptrekkende.
Urmakeren har funnet ut følgende om den med metallreim: 16095 skal identifisere den, har evt også et serienr.

Jeg ønsker litt hjelp med prissetting av disse av noen kunnskapsrike mennesker

Jeg kunne dessverre ikke laste opp mer høyoppløselige bilder pga størrelse
 

Vedlegg

  • quicksquarenew_202142412242158.jpg
    quicksquarenew_202142412242158.jpg
    569,2 KB · Visninger: 0
  • quicksquarenew_202142412252420.jpg
    quicksquarenew_202142412252420.jpg
    536,2 KB · Visninger: 0
  • quicksquarenew_202142412130837.jpg
    quicksquarenew_202142412130837.jpg
    539,2 KB · Visninger: 0
  • quicksquarenew_20214241223321.jpg
    quicksquarenew_20214241223321.jpg
    496,4 KB · Visninger: 0
  • quicksquarenew_202142412147246.jpg
    quicksquarenew_202142412147246.jpg
    476,2 KB · Visninger: 0
  • Elsker
Reaksjoner: hen og TimeLord
Omega Constellation gull på stål, pie pan. skive. kaliber 551 fra tidlig 60-tall. Pen klokke, verk av god kvalitet, 19.800 halvsving pr time, 24 lagerstener, svanehals mikroregulering, glatt balanse, incabloc støtsikring, verket ble introdusert som kronometerverk av Omega i 1959.
- Verdi?. Tja - avhenger av verkets tilstand, slitasje på gullkappe og ikke minst hva noen er villig til å gi for det akkurat nå - men kanskje et sted mellom 8.000 og 15.000???

Dameuret har jeg aldri sett før, jeg tviler på at lenka er original Omega. Ut fra størrelsen på kassa og hvis begge klokkene er fra samme periode vil jeg tro at det kan være det som den gangen ble kalt et "cocktail-ur" (ikke spør hvorfor) med kaliber 620. I så fall; 19.800 halvsving, 17 stener, ikke regulert. Hvis det er selvtrekkende, kan det være kaliber 670 (samme basisverk). Jeg tror ikke det, da hadde det trolig stått automatic på skiva. Dette kan være et gullur, eller forgylt (mest sannsynlig det siste - men veldig vanskelig ut fra de bildene du legger ved).
- Verdi; hvis det er et gullur; gullvekta - hvis det er forgylt; ikke mye i dagens marked.

Lenka kan se ut som en fix-o-flex. I så fall er den verdt rundt 200 kroner.

Hva 16095 betyr aner jeg ikke.

... og så har jeg som vanlig greid å bryte et av mine viktigste prinsipper (igjen) - ikke uttal deg om klokker du ikke har sett!
 
Redigert av en moderator:
Takk for utfyllende svar!
Serienr på kl nr 2 er 17972901 hvis det er til hjelp med å identifisere den.

Den gang ( ca 5 år siden) jeg viste disse til en urmaker så mente han da rundt 20 for nr 1 og rundt 15 for nr 2. Han hadde dem en liten stund for å undersøke.

Ut ifra det du skriver, så er det ikke mye å hente på kl nr 2?
 
Som sagt, det et vanskelig å si så mye om en klokke man ikke har sett, men markedet for dameur er ikke spesielt godt. Husk; dette er ikke en verdivurdering eller takst, kun noen generelle betraktninger basert på et sett ikke alt for gode bilder.
 
Redigert av en moderator:
Prøver igjen med å laste opp bildene en annen plass (på denne nettsiden kan man trykke "last inn full oppløsning"):





Undersøkte kl nr 2 nærmere og ser at det står 14k gold på baksiden.
 
Nydelige klokker ! Gi dem en service og bruk dem hvis du har anledning til det.

Kjell Jørgensen Jeg synes du bryter prinsippene dine på en fin måte, fortsett med det. Som fersking er det lærerikt for meg og sikkert for mange andre.

"Cocktail ur" ok da må jeg ha et cocktail ur i tillegg til dressuret, øl ur har jeg, men kanskje et Aquavitt ur, søren det vil bli dyrt det her. :D
 
Som sagt, det et vanskelig å si så mye om en klokke man ikke har sett, men markedet for dameur er ikke spesielt godt. Husk; dette er ikke en verdivurdering eller takst, kun noen generelle betraktninger basert på et sett ikke alt for gode bilder.
Du befinner deg ikke tilfeldigvis på østlandet? :)
 
Nydelige klokker ! Gi dem en service og bruk dem hvis du har anledning til det.

Kjell Jørgensen Jeg synes du bryter prinsippene dine på en fin måte, fortsett med det. Som fersking er det lærerikt for meg og sikkert for mange andre.

"Cocktail ur" ok da må jeg ha et cocktail ur i tillegg til dressuret, øl ur har jeg, men kanskje et Aquavitt ur, søren det vil bli dyrt det her. :D
Jeg har som sagt ikke så mange anledninger i livet hvor jeg kan bruke disse.

Dessuten kan jeg (og ja, vet at det er veldig feil forum å si det på) tenke meg å bruke disse pengene på noe jeg trenger mer:)
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Prøver igjen med å laste opp bildene en annen plass (på denne nettsiden kan man trykke "last inn full oppløsning"):





Undersøkte kl nr 2 nærmere og ser at det står 14k gold på baksiden.

Da er den verdt (minst) gullvekta. Det ser noe tykkere ut enn på de første bildene. Da kan det være (med alle mulige forbehold) at det er en automatikk. Det kan gjøre den noe mer attraktiv.
 
Fjern den Speidel lenka, den gnager litt gull for hver bevegelse.

Ja. Ikke bare ødelegger den kassa og river ut hår - den er kanskje heller ikke så pen. Men med en brun rem hadde den tatt seg bra ut.

Uansett - før du bruker de - full service på begge.
 
Redigert av en moderator: