Porsche boxster, erfaringer?

Medlem
1. des. 2010
Innlegg
2.160
Sted
Haugesund
Etter å ha fartet rundt i en HEL død skoda de siste årene vil jeg prøve ut noe nytt og spennende med litt fart i. Har sett meg ut en porsche boxster med hardtop. Er det noen som har erfaringer rundt disse bilene, noe å se opp for?
 
Boxter er sikkert gøy å kjøre men tanken på å bli sett en.. *grøss*
Kjøp heller en gammel 911.
 
Har aldri selv eiet Boxster, men har hatt to forskjellige på helgelån ved noen anledninger.
Må innrømme jeg var litt skeptisk (ikke en 911 og alt det der). Mange som trashtalker Boxster.

Min kommentar til det er følgende; har man ikke erfaring med Boxster bør man bare klappe igjen. Å si at den er døv er som når fjortiser uten førerkort sier F40 er grommere enn Countach.

Boxster er en herlig balansert bil, herlig lyd, litt undermotorisert, men den går bra nok (2,5 - 204 hk).
For pengene man må betale, sub 200k, er det lite som matcher.

(På den annen side finner man jo nå også 964 ned i nesten tilsvarende summer...).
 
Jeg har aldri eid en, men har ved flere anledninger kjørt forskjellige versjoner av disse i jobbsammenheng, bl.a. på Nürburgring. Det stemmer som Ursa Major skriver. Med overfladisk kunnskap om biler er det lett å se på Boxsteren som en frisørbil som kun signaliserer at du ikke klarte å overbevise banken om at du trenger en 911. Så feil kan man ta. Du skal lete lenge etter mer kjøreglede per investert krone, og selv om 911 er et ikon og selvfølgelig en fantastisk bil, er Boxsteren det beste kjøpet fra Porsche når man tar prisen inn i vurderingen. Dersom du klarer å heve deg over konebil-imaget vil du kunne kjøre fletta av hele "senka og bredda"-gjengen som tror at dette er en konebil.

Boxsteren hevdes også å være den modellen som best bringer videre arven fra Porsches legendariske 550, en lett og leken løpsbil fra 50-tallet som kun er produsert i 99 eksemplarer (forøvrig bilen som James Dean kjørte seg i hjel i). Også denne har jeg kjørt og de er ikke akkurat til forveksling like, men man kan argumentere for at Boxsteren fører Porsches opprinnelige tanker om lav vekt og gode kjøreegenskaper, og dermed 550ens DNA, videre.

De første 2,5 literne river ikke emaljen av tennene dine, men beviser den evige sannhet at å fokusere på kjøreegenskaper fremfor rå effekt alltid lønner seg. Å kjøre fort på norske fjellveier uten tilgang til vanvittige kraftreserver krever mye mer av føreren og er dessuten mye mer underholdende.

Se også: http://www.topgear.com/uk/porsche/boxster/verdict

Eventuelt kan du kjøpe en gammel 911 Carrera 3.2 for samme prisen og få kjøreekstase uten filter i noe som stiger i verdi og har minimale driftskostnader. Det har både jeg og Captain Slow gjort: http://www.topgear.com/au/james-may/james-porsche-2009-08-11
 
Ike heng deg for mye opp i hardtop er mitt råd. Hardtop er veldig kjekt og kult om det følger med, men mange boxtere har fukt "problemer" på kalesjen.

For en som ikke har snøring kan man derfor argumentere at denne må byttes og vops fikk du 25k billigere bil:)

Bare et lite tips, gå gjennom kalesjen nøye, for der er det mye penger å spare.

Et annet tips er å få dokumentert at felgene er autentiske, ta de gjerne med til en porsche forhandler og få sjekket vekt osv på balanseringsverktøyet. Porschefelger er svindyre, og de skal tåle mye. Vi kjørte forbi en 911 på autobahn som opplevde å pulverisere den ene felgen. Ikke et pent syn...
 
Boxster er helt klart en fin bil med god kvalitet, men for min del så blir det noe litt "tamt" over det hele.
Jeg hadde faktisk satt nesen mot Japan og sett litt etter en Mazdaspeed MX5 eller en S2000, nå er nok litt partisk med tanke på at jeg henter min femte MX5 til helgen.:D
Ikke at en standard MX5 er noe kvassere enn en Boxster, men delepriser og modde muligheter er gøy.
Holdt forøvrig akkurat en 2,5L Boxster med en nesten orginal MX5 NB 1.8 (luftfilter og eksos), og det er vel der essensen ligger.
En MX5 kan etter min menig da gi deg like mye smil per mil, så og si like gode kjøreegenskaper, litt mindre effekt men kan fort bli mye mer - og dette til halveprisen.
Ellers så har du jo en Mazdaspeed som er en orginal MX5/miata med turbo og 180hk, disse kan man omtrent bare ved å skru opp trykket og annen eksos få ca. 200 hjulhester.
Dessverre er det ca. bare ti sånne i landet, men hender det dukker opp noen tilsalgs på finn.no eller Mazdaklubben.

Også har du jo S2000 som jeg har fått glede av å kjøre og det er noe av det morsomste jeg har kjørt, ikke det med mest effekt, ikke den dyreste, ikke det største, ikke den minste... men ja.
Når man kjører oppover noen fjellveien og snurrer på til 9000rpm før man legger inn neste gir, det er magisk:D
Og da kombinert med et chassie som i sin tid fikk kritikk for at var overstyrt, ja det passer meg perfekt.

Huff, dette ble et langt innlegg hvor jeg forsvarer japsebiler, og jeg som egentlig er italofil på min hals og kjører engelsk som bruksjern;)
 
Kan med GANSKE stor sikkerhet si at det der ikke er en orginal 993 turbo. (men man vet jo aldri)

Har da heller ikke påstått at det er en 993, ikke selger heller..

"1984 PORSCHE 911 som er ombyggd til 993 TURBO STROSEK body kit,ingen karosseriskjøter(godkjent) "
 
Har hatt en Boxster i tre år samtidig som jeg har kjørt noen 911 og Ferrarier samtidig.

Boxster er billig, lett å kjøre og er raskere enn en 911 på svingete veier. Midtmotor blir aldri feil.

Ulempen med en 996 / 997 er at du må over 130 - 140 km/t for å føle farten. I en Boxster er du i paradis når du passerer 60 på svingete veier.

I den siste oversikten jeg så hadde Boxster den beste kvaliteten av samtlige bruktbiler på markedet.

Ganske enig med rådene ovenfor men jeg hadde aldri kjøpt en 2,5 igjen. 2,7 er mer driftssikker og morsommere.

Men, jeg innrømmer at en Ferrari 360 er veeldig mye morsommere :D:D:D
 
Personlig ville jeg heller hatt en original '84 mod eller en Boxster enn ombygg, men det er meg :).

Boxster har mye av de samme problemene som 996 har gått gjennom (mye fordi motorene er ganske så identiske med unntak av effekt og volum) som betyr at du kan titte litt nedover i nettopp dette forumet og se tråden jeg startet om erfaring med 996 før jeg kjøpte 911'en min :). De første par sidene inneholder interessant informasjon, derifra og ut blir det noe annet som foregår som ikke er så relevant for dette.

Forøvrig enig i at folk ikke skal undervudere Boxster da dette er flotte biler.
 
Har da heller ikke påstått at det er en 993, ikke selger heller..

"1984 PORSCHE 911 som er ombyggd til 993 TURBO STROSEK body kit,ingen karosseriskjøter(godkjent) "

Jeg kom ikke inn på annonsen, men det er stor forskjell på en orginal turbo og en ombyg med tanke på ettermarkedsverdi. Når det gjelder påstanden om at det er en 993, så er det jo det den prøver å være.. :)
Uansett, prisen var noe stiv for en 1984 911 med et bodykit som ikke var særlig forseggjort.(se bare glippen mellom panser og støtfanger, og glippe på motorlokk... )
 
Jeg kom ikke inn på annonsen, men det er stor forskjell på en orginal turbo og en ombyg med tanke på ettermarkedsverdi. Når det gjelder påstanden om at det er en 993, så er det jo det den prøver å være.. :)
Uansett, prisen var noe stiv for en 1984 911 med et bodykit som ikke var særlig forseggjort.(se bare glippen mellom panser og støtfanger, og glippe på motorlokk... )

Nå var ikke denne bilen ett smykke jeg hadde løpt til banken for å kjøpe, var bare ett eksempel på hva som er mulig uten å sprenge kontoen. Personlig hadde jeg også foretrukket noe orginalt, bare ikke Boxter. =P
Uansett, lykke til med bilvalg.
 
Gjør deg selv en tjeneste og ikke finn på å kjøpe en Porsche som er ombygd for å se ut som noe den ikke er! I beste fall er de "good from far, but far from good" rent utseendemessig. Verdimessig er de et sort hull.

Bilen det er linket til er en '84-modell 930 og en av de siste med den opprinnelige rene formen. Den er ombygd for å se ut som en 993, som også er en fin bil og en av de mer vellykkede nyere 911ene. Både 930 og 993 er etterhvert etterspurte klassikere, spesielt som Turbo. En blanding av disse to bilene har for meg ingen mening.

Jeg blir oppriktig lei meg hver gang jeg ser en disse bastardene når jeg vet hvilken fin bil som er skjult under der et sted.
 
Blåser liv i en gammel tråd før jeg vurderer å lage en ny...Har begynt å snuse på tidlig Boxster til en billig penge for litt ekstra trivsel i sommerhalvåret :) Har nylig prøvd en 2020 Cayman og da fikk jeg blod på tann igjen etter å ha tatt pause fra bil-hobby i noen år. Motoreffekt er ikke like viktig som det var, generell tilstand og egenskaper på svingete vei er overordnet denne gangen. Bør være i god stand, men kan gjøre en del selv. Har ikke så stort budsjett pga andre prioriteringer så det må bli en første generasjon. Blir enten å selge litt fra klokke-samlingen eller å hive en OP41 i potten avhengig av pris. Tar gjerne i mot tips, erfaringer og synsing om hvilken prisklasse vi snakker om (y) Bilde lånt på nett for oppmerksomhet.

porsche_boxster_92_1.jpg
 
Akk, hadde bare produksjonsboxteren vært like pen som konseptbilen...

Men stikkordet for bruktkjøp av boxtere er vel IMS!
Kjøp en bil hvor IMS lageret er blitt byttet, eller ligg kostnaden for dette inn i totalbudsjettet.

classic and sportscar har en ok buyers guide, med litt tips til hva en skal se etter når man kjøper en.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bullitt
Akk, hadde bare produksjonsboxteren vært like pen som konseptbilen...

Men stikkordet for bruktkjøp av boxtere er vel IMS!
Kjøp en bil hvor IMS lageret er blitt byttet, eller ligg kostnaden for dette inn i totalbudsjettet.

classic and sportscar har en ok buyers guide, med litt tips til hva en skal se etter når man kjøper en.
Takk for svar :) Jeg kan leve med designet, takk for info og tips (y)