Polere bort AR-Coating

Labbos

Støttemedlem
Medlem
4. des. 2020
Innlegg
616
Sted
Bærum
Noen som har prøvd dette før, og eventuelt kan dele erfaringer?
Ser feks på å bruke polywatch og dremel for å polere bort belegget
 
Har sett på den første linken tidligere, men skulle gjerne likt å vite om noen har erfaring med det. Internettet kan være et lunefullt sted, tross alt

Jeg polerte vekk AR-coating på en eldre Breitling forrige uke. Måtte gnikke en stund med Poly og en liten myk børste.
Resultatet ble veldig bra selv uten dremel :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos
Jeg polerte vekk AR coating på et safirglass fra Crystaltimes en gang. Brukte aseton. Mye knukking men det gikk vekk til slutt. (brukte maske selvsagt ;))
 
Har et glass med litt rufsete coating jeg fikk byttet ut på en Speedmaster.
Tror jaggu jeg gjør et forsøk med isopropanol, så kanskje det blir en kjempefin reserve.
Var ikke akkurat gratis med nytt glass heller...
 
Jeg fjernet en gang AR med tannkrem. Det er noen år siden, og jeg husker ikke alle detaljer. Men det er viktig å bruke en tannkrem av klassisk/gammeldags type (hvit med ørsmå korn). Tror jeg bare brukte en klut eller børste.
Det kan hende at belegget jeg fjernet var av dårlig kvalitet, men det gikk i hvert fall bort.
Det er vel verdt et forsøk uansett - lite innsats og billig.
 
Diamantpasta og litt "elbow grease" gjør susen. Høres litt skummelt ut med aceton og isopropopanol med tanke på pakninger etc?
 
Diamantpasta og litt "elbow grease" gjør susen. Høres litt skummelt ut med aceton og isopropopanol med tanke på pakninger etc?
Man tar selvsagt glasset ut før man hiver seg på med kjemikalier..
I mitt tilfelle er det er glass jeg har liggende etter en utskiftning.
Om glasset står i klokka, er det nok best å maskere godt og gnukke i vei.
 
Diamantpasta og litt "elbow grease" gjør susen. Høres litt skummelt ut med aceton og isopropopanol med tanke på pakninger etc?

Jeg er ikke kjent med diamantpasta, men høres grovt ut ift å bruke på glass. Selvom det er safir…?
 
Jeg er ikke kjent med diamantpasta, men høres grovt ut ift å bruke på glass. Selvom det er safir…?
Finnes i mange "grovheter" så det fungerer fint så lang man bruker noe tilpasset formålet.

Kan tilogmed brukes til å polere bort riper i selve glasset (da med grovere gritt).

Skal ikke hevde at det er slik en urmaker ville gjort det, men funker som DIY løsning etter egen erfaring:)
 
Takker for god diskusjon! P.t. vurderes dremel med poleringspute og poly. Men de nærmest usynlige merkene i coatingen forsvinner stadig mer for mitt blikk. Så mulig det bare får være
 
Hadde merker i coatingen på en IWC Big Pilot. Tok meg 10 min med Cape Cod, så var glasset helt rent.
Ville ikke brukt Dremel.
 
Jeg har hatt problem med at coatingen på min Certina DS var fryktelig skjoldete / hadde flaket av enkelte steder.

Jeg forsøkte polywatch / capecod / tannkrem uten å komme videre. I dag gikk jeg grovere til verks med nylonslipematte fra Biltema. Scary når glasset var helt grått underveis, men med en god runde polywatch etterpå ble det absolutt godkjent resultat.

Ikke noe jeg ville gjort på en grail, men dette er toolwatch.
2EC2D99C-9412-420D-8BC1-080A503A2C43.jpeg

A95A1CCC-28D8-4B9E-8AB8-5E9244E5D0C9.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos