Pizza på Grillen!

Medlem
25. nov. 2008
Innlegg
3.265
Hei!

Her skal jeg dele en av mine absoultte sommerfavoritter. De aller fleste liker pizza med tynn, sprø bunn og de aller fleste liker også grilling. Så hvorfor ikke kombinere dette?

Min mor og jeg har brukt noen par år på å "perfeksjonere" denne oppskriften, både med tanke på grillteknikker, ingredienser osv.

Det du trenger:
1. Kullgrill. Cluet er å legge kull i kantene på grillen, hele veien rundt og la midten være bar. Pizzaen skal IKKE grilles på direkte varme, da blir pizzabunnen brent før osten er smeltet.
2. En rund stekeplate/pizzaform. Disse får man kjøpt i fleste butikker som selger kjøkkenutstyr.
3. Masse gode ingredienser som du vil ha på pizzaen.
4. Gode venner som du kan imponere.

*Det første du trenger å gjøre er å lage en god pizzadeig fra bunnen av. Jeg bruker oppskriften til Jamie Oliver og synes den funker utmerket. Hvis du er slapp/giddalaus funker det sikkert også med de ferdigkjøpte deigene man får kjøpt på butikken. Pizzadeigen kjevles så tynn som mulig, og hvis du har noen til overs kan du fryse disse og bruke neste gang.

*Tomatsaus. Her tyr jeg også til Jamie Oliver. Man kan også bruke ferdig kjøpt.

Både tomatsausen og pizzabunnen kan lages på forhånd.

Topping: Her er det bare å bruke det du liker best. Jeg er glad i fersk Mozzerella, Parmaskinke og cherrytomater. Samt fersk ruccola og en dæsj god hjemmelaget piri-piri olivenolje på toppen etter grilling.
Olivenoljen er rett og slett olivenolje med masse tørket piri-priri(små chilli)i. Ta en tom flaske og stapp den full med piri-piri. Hell på så mye olivenolje det er plass til og la den stå i 1-2 måneder. Smaker fantastisk godt til så å si alt :)

Fremgangsmåte:
Tenn grillen ca 40 min før grilling og som sagt, bare legg kullet langs kanten på grillen.

-Ta deigen og legg på den runde stekeplaten. Sleng deigen i ovenen på ca 200 grader i 4-5 minutter før den skal på grillen. Da blir tiden på grillen kortere.
- Ta deigen ut av ovnen og sleng på det du liker best av toppinger.
- Sleng stekeplaten med alt det gode midt på grillen og på med lokket.
- Når osten er smeltet skal bunen være god og sprø.

Det kan godt henne at du selv må eksperimentere bittelittegrann for å finne ut av hvilken metode som passer deg best.

Fordeler ved å slenge pizzaen på grillen:
Den smaker mye bedre
Det er mye morsomere
og ikke minst. Imponeringsfaktoren er skyhøy! :D


Jeg beklager at jeg ikke har noen bilder, men jeg utfordrer dere til å prøve ut dette så fort som mulig. Skulle gjerne ha laget denne ikveld, men ettersom jeg har en knøttliten gassgrill på hverandaen blir ikke det så lett!

Bon Appétit
 
Kan skrive under på at det der fungerer som bare juling!

Men er best å ha grillkullet samlet i en haug først, så spre det ut langs kanten. :) Da tenner det bedre og en får bedre varme. :)
 
Det har du helt rett i Rousp. Jeg bruker Weber sin "grillstarter" for å tenne brikettene
chimney.jpg
 
Nå ble jeg enda mer lysten på å flytte inn i hus så jeg kan kjøpe meg en skikkelig kullgrill. Går dårlig med slikt på en liten veranda i en blokk:cry:
 
Husker enda en fisketur i fjor sommer, med pizza på engangsgrill. Pakka den inn i aluminiumsfolie og la den oppå. Fyllet smakte godt men bunnen ble svart.
 
Et tips til alle som liker grilling er grillkurset til Lars Bremen på Jacobs på Holtet. Er kanskje litt i seneste laget å melde seg på nå, men jeg var der ifjor. 1500 kr for masse oppskrifter, hyggelige mennesker, man spiser all maten man lager pluss at man får øl og vin til maten. PS: Er ikke snakk om at man griller pølser for å si det sånn:) Helt sykt mye godt, dessverre har jeg ikke prøvd å lage alt ennå.
 
Dette må prøves ut!! Har bare gassgrill, men med flere soner, så det burde være mulig å få til ca. samme effekten :)
 
Jeg bruker en pizzastein i gassgrillen. Blir fenomenalt varmt. Kort steketid og nydelig resultat. Men like viktig er rett mel og moderate mengder fyll.