Pendlerbil

Medlem
23. april 2011
Innlegg
686
Sted
Lillehammer
Nå som familien har fått en liten økning i antall, ser jeg behovet for en pendler bil til jobben. Vi kjører daglig en A4, men bruker jeg den på jobb blir kona og datter litt bundet til leiligheten(mammaperm til mai/juni). Jeg jobber mest medlever turnus(mini olje turnus), så jeg blir borte i flere dager med bilen. Det er også mye kontortid/møter som resulterer i mye dagpendling.

Jeg kikker derfor etter en rimelig bil med en fornuftig drivstoff økonomi. Er jo en autofil sjel, så komfort, design og kjøreglede veier også veldig tungt i mitt valg.

Siden dette blir bil 3(Har Porsche, men den blir absolutt ikke brukt på jobb) ønsker jeg ikke å bruke mye penger på et sånt kort tids prosjekt. Sensommer/høst vil vi begge jobbe kun dagtid og da kan familie bilen brukes til jobb igjen, så dette blir nok et kort bekjentsskap. Så annenhåndsverdi/ og at den er lettsolgt vil også spille en stor rolle.

Min første tanke er at budsjettet blir mellom 50-80K. Men finner jeg et kupp, kan jeg sikkert strekke strikken litt.

Både bensin og diesel funker. Jeg ser +/- med begge alternativer.

Er åpen for det meste og har tittet på alt fra Saab 9-3, Honda Civic og Polo Cross.

Har aldri handlet bil med et sånt formål, så kom gjerne med erfaringer og tips til egnede modeller :)
 
En MX5 kan bli et artig bekjentskap! Du bør kunne få en god bil med hardtop til vinterbruk.
Jeg kjører min "hele året", og den er god og varm om vinteren.

Bilen er pålitelig, lite feil, og du vil nok kunne ha den en stund uten nevneverdig verditap.

8
 
Har 9-3, god til langkjøring og du får en 1.8t til den prisen :) I den prisklassen vil du nok ikke tape noe, men har ikke prøvd å selge min enda så vet ikke hvor lettsolgte de er.

Bruker 0,7 på langkjøring.
 
Jeg hadde gått vintage her. Ubetydelig årsavgift, billig forsikring og smilehull hver eneste mil. Med ditt budsjett kan du kjøpe bra og oppgradere til perfekt etter behov. Jeg tenker volvo 242, ford escort, opel kadett, mercedes 123 serie, bmw e30 you name it. Finner du det rette eksemplaret så er den sjeldnere på vetksted enn en 10 år gammel bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
hvis man ikke er modig nok til å gå skikkelig vintage er mx-5 eller gammel IS200 et safe entusiastvalg. kanskje en av de tidligere romskip civic'ene hvis man er god å prute ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
BMW E39 5-serie, og da gjerne en 525i, eventuelt en 2001-2003 520, de fikk 2.2-liters motor og 170hk, og er ganske mye sprekere enn den tidligere 2-literen på 150 hk. Alle motorene er uansett silkemyke med nydelig lyd. En deilig bil, rett og slett, fullt på høyde med mye du får kjøpt nytt i dag. BMW selv regner den som en av sine aller beste biler.
 
Takker for alle forslag! Mye bra og ikke minst variert. Jeg skjønner at autofil kommentaren min, kunne resulterere i mange spennende forslag. Jeg må nok kanskje prioritere litt fornuftig på dette valget. Så drivstofføkonomi og driftsikkerhet er viktig. Når je skal kosekjøre velger jeg uansett Porsche ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Session88 og Grendel
Kjøp en billig 03/04 E220CDI. Bruker lite drivstoff, er trygg og driftssikker. Prisfallet er over. Dette er bilens sub;)
Er jo "litt" tull med de, og "mye" rust på de.
Herlige biler dog...:)

Lysten på en slik selv, vansklig å finne en med lav nok km.

Den @Mathfjeld solgte kunne vore aktuell, men gikk før kom meg østover...

Mvh
Odd
 
Er jo "litt" tull med de, og "mye" rust på de.
Herlige biler dog...:)

Lysten på en slik selv, vansklig å finne en med lav nok km.

Den @Mathfjeld solgte kunne vore aktuell, men gikk før kom meg østover...

Mvh
Odd
Her er jeg ikke enig med deg. Jeg har hatt tre stykker, stasjonsvogn og sedan med 220CDI og 420CDI.
Ingen av de har rustet, ingen driftstans, ingen større påkostninger annet enn på den jeg har nå. Der måtte jeg påkoste nye luftbelger bak, men det er vel ikke annet å forvente etter snart 300000km.

Om du skal kjøpe en, hadde jeg fokusert mer på hvor godt vedlikeholdt bilen er fremfor kilometerstand. Ingen av mine har gått under 200k :)
 
Her er jeg ikke enig med deg. Jeg har hatt tre stykker, stasjonsvogn og sedan med 220CDI og 420CDI.
Ingen av de har rustet, ingen driftstans, ingen større påkostninger annet enn på den jeg har nå. Der måtte jeg påkoste nye luftbelger bak, men det er vel ikke annet å forvente etter snart 300000km.

Om du skal kjøpe en, hadde jeg fokusert mer på hvor godt vedlikeholdt bilen er fremfor kilometerstand. Ingen av mine har gått under 200k :)
"Lav nok km"=under 300 i denne sammenheng. Har hatt 2 sjølve. En 270 og en 220... 270 var førstegenerasjon og der var det litt knask.
 
Har nå kikket på både Mercedes og Toyota. Mine første tanker er: Redsel for mye som kan gå galt på en mercedes. Mye elektronikk og dyr deletilgang. Men jeg hører hva du sier Thomas, og mulig jeg er styrt av litt for mange historier på mega regninger fra bekjente som kjører Mercedes...
Toyota hadde jo vært det selvsagte valget hadde jeg tenkt ren fornuft... men bilen skal jo kjøres nærmest hver dag, så sliter litt med å skulle tilbringe så mange timer i en Corolla :)
 
Får du tak i en Toyota Camry har du en bil med "Mercedes komfort" og "Toyota kvalitet". De selges dessverre ikke i Eurorpa lenger, men er perler på bruktmarkedet. Selv har jeg en 2002, og reparasjonskostnader har vært kr. 8800. Jevnlig vedlikehold, selvfølgelig. God motor og veldig behagelig på langtur. Lavt bensinforbruk (0,65 på langtur).

8