Peiling på digitalt piano?

Medlem
7. des. 2010
Innlegg
3.845
Sted
Bergen
Vurderer å skaffe meg et digitalpiano for å ta opp igjen pianospill, til tross for at huset flyter over av instrumenter i alle fasonger :)

Trenger et som er så lite som mulig i ytre mål, men det viktigste er likevel kvalitet og et skikkelig vektet 88-tangenters keboard. Trenger ikke høyttalere, så stagepiano er tipp topp.

Vil helst ikke betale for mye for dette, så derfor må det bli brukt. Eller har utviklingen gått så fort her også at jeg får like godt nytt for nesten samme pris? Kan også tenke meg å koble det til iMacen, men det går vel ikke med midi (???), må vel ha usb da vel? Er virkelig på gyngende grunn her, håper noen kan hjelpe. Et kjapt søk på finn ga meg følgende fjøler (sortert stigende på pris):

KORG SP200
KORG SP170S-BK
Roland RD-600
Roland RD-170
Roland D-150
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Har ett stående her som samler støv.
Du kan sikkert få prøvd det når anledningen byr seg.

Er et Yamaha scene piano mener jeg å huske, av samme typen som vamp benyttet på flere av sine spillejobber. ;)

Jeg syntes hvertfall det fungerte veldig bra, men viljen til å lære forsvant fortere enn kunnskapen kom tilbake. :p
 
  • Liker
Reaksjoner: OveR
Vi har et Yamaha P70 stående fra da madammen for noen år siden bestemte seg for å ta opp pianospilling igjen. (Det gikk fort over, nå står det til glede og nytte på barnerommet.)

Har ikke peiling på dette (spiller bare gitar selv) men det kom høyt anbefalt fra musikksjappa. Ligger en på finn her, men det ser ut som du har lokal tilgang på slikt også :)

Lite Brukt Yamaha P-70 - FINN Torget
 
Kjøpte meg et Yamaha P35 i høst da jeg fikk lyst til å lære meg pianospill. 10 presets/toner og enkel sustain-pedal (denne kan med fordel byttes ut til en mer solid en da den lett sklir vekk under foten). Meget fornøyd, men har ikke stort sammenligningsgrunnlag egentlig. Funket fint å koble det opp til Macbook/GarageBand via en MIDI-USB kabel.
 
Har overhode ikke peiling, men denne modellen kommer i små størrelser.

product1_8268.jpg


:eek:
 
Løfter denne, i håp om gode tips til innkjøp av piano i gave til kona.
Har null peiling selv, men har forsøkt å grave litt i hva som er viktig om hun tilfeldigvis skulle få et piano i hus.
1. Elektrisk, eller digitalt, eller hva det nå kalles.
2. Skal være et møbel. Må altså ligne mer på et tradisjonelt piano enn et keyboard.
3. Være av god kvalitet, spesielt at tangentene oppleves naturlig og at det er god lyd.
 
Hvilken prisklasse vil du legge deg på?

Her er det et spenn fra Seiko til himmelen. Har spilt på Yamaha stagepiano, og i stuen har jeg et Kawai CS7.
IMG_0415.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly
Takk for tips! Det er akkurat et slikt jeg ser etter, rent utseendemessig altså. Utover det har jeg ingen forutsetning til å vurdere om det er det rette for oss. Etter hva jeg kan se om prisen på oppfølgere av ditt Kawai så er nok det så vidt innafor budsjettet jeg ser for meg.

Er det (eller cs8) et godt kjøp? Er det noen butikker som kan anbefales å handle i? Er AD like viktig i pianoverdenen som det det er i klokkeverden? Erdet mulig å finne tilsvarende modeller til rabattert pris?

Og, apropos klokker: grunnen til at jeg liker mekaniske klokker er jo nettopp mekanikken. Ideen om at urverket er noe bestandig. Tradisjonelle pianoer har jo den samme grunnleggende egenskapen, og egentlig skulle jeg hatt det. Men, nå er det altså ikke aktuelt, så da har jeg følgende spørsmål: vil et digitalpiano bli utdatert om x antall år, akkurat som en pc? I så fall er det kanskje uaktuelt å kjøpe brukt? Og, er det noe jeg bør se etter når holdbarhet er et viktig kriteria?
 
Vurderer å skaffe meg et digitalpiano for å ta opp igjen pianospill, til tross for at huset flyter over av instrumenter i alle fasonger :)

Trenger et som er så lite som mulig i ytre mål, men det viktigste er likevel kvalitet og et skikkelig vektet 88-tangenters keboard. Trenger ikke høyttalere, så stagepiano er tipp topp.

Vil helst ikke betale for mye for dette, så derfor må det bli brukt. Eller har utviklingen gått så fort her også at jeg får like godt nytt for nesten samme pris? Kan også tenke meg å koble det til iMacen, men det går vel ikke med midi (???), må vel ha usb da vel? Er virkelig på gyngende grunn her, håper noen kan hjelpe. Et kjapt søk på finn ga meg følgende fjøler (sortert stigende på pris):

KORG SP200
KORG SP170S-BK
Roland RD-600
Roland RD-170
Roland D-150
Hvordan går det med spillingen @Tore ?

Vi gleder oss til konsert :)
 
  • Wow
Reaksjoner: reim