PC-bag / commuter-bag?

Trulle75

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2012
Innlegg
2.199
Sted
Oslo
Hei,
den gode gamle traveren av en PC-bag i skinn synger på siste verset og jeg må ut å lete etter en passende oppbevaring av en laptop med lader, ekstern trådløs mus, en notatblokk og litt papirer. Pre-korona var arbeidsreisen med kollektiv i Oslo, så det er greit at baggen kan henge på en skulder, være lukket nok til at det ikke er lett å stjele PCen uten at jeg merker det og at den er laget av et materiale som er motstandsdyktig mot vind og vær.

Hva ser jeg etter?

NB. Mann i 40-årene og ønsker ikke å se ut som en 19-åring eller en pensjonist...
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Hei,
den gode gamle traveren av en PC-bag i skinn synger på siste verset og jeg må ut å lete etter en passende oppbevaring av en laptop med lader, ekstern trådløs mus, en notatblokk og litt papirer. Pre-korona var arbeidsreisen med kollektiv i Oslo, så det er greit at baggen kan henge på en skulder, være lukket nok til at det ikke er lett å stjele PCen uten at jeg merker det og at den er laget av et materiale som er motstandsdyktig mot vind og vær.

Hva ser jeg etter?

NB. Mann i 40-årene og ønsker ikke å se ut som en 19-åring eller en pensjonist...

Jeg liker laptop-ryggsekkene til Thule. De er solid konstruert og har dempede farger. Hilsen 42-åring som pendler en del til IT-jobber. :)

(Den jeg eier ligner på denne: https://www.amazon.com/Thule-Crossover-25L-Laptop-backpack-Black/dp/B00J082KK6)
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Hei,
den gode gamle traveren av en PC-bag i skinn synger på siste verset og jeg må ut å lete etter en passende oppbevaring av en laptop med lader, ekstern trådløs mus, en notatblokk og litt papirer. Pre-korona var arbeidsreisen med kollektiv i Oslo, så det er greit at baggen kan henge på en skulder, være lukket nok til at det ikke er lett å stjele PCen uten at jeg merker det og at den er laget av et materiale som er motstandsdyktig mot vind og vær.

Hva ser jeg etter?

NB. Mann i 40-årene og ønsker ikke å se ut som en 19-åring eller en pensjonist...
Hei!

Det kommer litt an på hvilken stil du ønsker og hva du ser for deg å betale.

Selv har jeg denne fra Montblanc og er ekstremt fornøyd. Koster en del (kjøpte min på salg på Heathrow til nesten halv pris) , men den er perfekt til mitt behov, kan festes på kofferten når jeg reiser, er klassisk og tidløs imho og skal tåle det aller aller meste. Denne ser jeg for meg å ha til den dagen jeg ikke jobber lenger. https://www.careofcarl.no/no/artiklar/montblanc-sartorial-document-case-small-black-.html Finnes også i en større versjon.

Litt inside-info: Cavour kommer med sin egen kolleksjon av vesker og bager til høsten. Ligger ikke ute i nettbutikken enda, men jeg har vært så heldig å få se prøvene de hadde fått inn. Der snakker du kvalitet i aller aller ypperste klasse (typ Hermes) til en veldig fornuftig pris. Så hvis du kan vente litt vil jeg anbefale å vurdere det. Det kommer nok til å koste en del, men du får ekstremt mye for pengene, så hvis du tenker det er noe du skal ha lenge er det absolutt verdt å vurdere.

Hvis du vil ha noe litt mer røft så se på Saddelback. Disse får du ikke ødelagt uansett hvor mye du prøver tror jeg. https://saddlebackleather.com/leather-briefcases

Jeg har også hatt en bag fra Brics som har vært veldig bra, og en fra Dellga som de selger på Gunnar Øye. Har ingen erfaring med Thule, men det er sikkert bra på linje med Samsonite og de store produsentene. Mitt eneste problem med dem er at jeg føler man betaler en del for selve merket, og at de ofte ser litt "50-åring som går med sekk til dress"-ut. Ja, jeg vet jeg er snobbete.

Du kan jo også vurdere Frank Clegg som Dagestad selger. Obama brukte/bruker denne. Ekstremt bra kvalitet, men også tilsvarende prisnivå. https://skomakerdagestad.no/collections/frank-clegg

Det finnes også et utall mindre produsenter nå som f.eks. Carl Friederik som jeg forstår har ganske gode skussmål, men noe rotete orderprosess og dårlig oppfølging.

Alternativt kan du gå i en annen retning og vurdere en totebag fra Rains eller Swims.
 
Carl Friedric har også en del snacks. Skal være topp kvalitet til en noenlunde vettug pris. Mottok nettopp min hanbury, og førsteinntrykket er godt. Blir spennende å se hvordan den blir over tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Har ei lignende veske fra Montblanc og den er bra slitt, særlig i håndtaket. Min erfaring er at pris og kvalitet ikke matcher.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Jeg har brukt Mulberry Belgrave nesten daglig i noen år nå og er kjempefornøyd. Den har god plass til det du beskriver og har solid og pen finish. Den ser fortsatt helt ny ut.

7316CBDA-AE44-45CD-A5B0-606BB1B472AA.jpeg


Jeg brukte Swims tidligere, men denne ble stygg og slitt etter underkant to år.
 
Jeg har brukt Mulberry Belgrave nesten daglig i noen år nå og er kjempefornøyd. Den har god plass til det du beskriver og har solid og pen finish. Den ser fortsatt helt ny ut.

Vis vedlegg 206227

Jeg brukte Swims tidligere, men denne ble stygg og slitt etter underkant to år.

Kan også anbefale Mulberry, fantastisk kvalitet. Min Heathcliffe er omtrent som ny, etter mange år i daglig bruk - inkludert ukentlig flypendling i 3 år.

1A6F3D91-5713-4D39-BF4E-63D0054F0C84.jpeg

Heathcliffe er gått ut av produksjon, men er visst «erstattet» av Belgrave som vist i posten over.

Ble lei av sånn passe dyre vesker med dårlig kvalitet, har hatt både Tiger, Boss og Hilfiger. Alle er gått på søpla, Mulberry holder i årevis!
 
Hei!

Det kommer litt an på hvilken stil du ønsker og hva du ser for deg å betale.

Selv har jeg denne fra Montblanc og er ekstremt fornøyd. Koster en del (kjøpte min på salg på Heathrow til nesten halv pris) , men den er perfekt til mitt behov, kan festes på kofferten når jeg reiser, er klassisk og tidløs imho og skal tåle det aller aller meste. Denne ser jeg for meg å ha til den dagen jeg ikke jobber lenger. https://www.careofcarl.no/no/artiklar/montblanc-sartorial-document-case-small-black-.html Finnes også i en større versjon.

Litt inside-info: Cavour kommer med sin egen kolleksjon av vesker og bager til høsten. Ligger ikke ute i nettbutikken enda, men jeg har vært så heldig å få se prøvene de hadde fått inn. Der snakker du kvalitet i aller aller ypperste klasse (typ Hermes) til en veldig fornuftig pris. Så hvis du kan vente litt vil jeg anbefale å vurdere det. Det kommer nok til å koste en del, men du får ekstremt mye for pengene, så hvis du tenker det er noe du skal ha lenge er det absolutt verdt å vurdere.

Hvis du vil ha noe litt mer røft så se på Saddelback. Disse får du ikke ødelagt uansett hvor mye du prøver tror jeg. https://saddlebackleather.com/leather-briefcases

Jeg har også hatt en bag fra Brics som har vært veldig bra, og en fra Dellga som de selger på Gunnar Øye. Har ingen erfaring med Thule, men det er sikkert bra på linje med Samsonite og de store produsentene. Mitt eneste problem med dem er at jeg føler man betaler en del for selve merket, og at de ofte ser litt "50-åring som går med sekk til dress"-ut. Ja, jeg vet jeg er snobbete.

Du kan jo også vurdere Frank Clegg som Dagestad selger. Obama brukte/bruker denne. Ekstremt bra kvalitet, men også tilsvarende prisnivå. https://skomakerdagestad.no/collections/frank-clegg

Det finnes også et utall mindre produsenter nå som f.eks. Carl Friederik som jeg forstår har ganske gode skussmål, men noe rotete orderprosess og dårlig oppfølging.

Alternativt kan du gå i en annen retning og vurdere en totebag fra Rains eller Swims.
Takk for godt og langt innlegg!

Det er lite logikk bak at jeg Lett er villig til å impulskjøpe en klokke til 10’, men har problemer med å bruke tilsvarende på noe jeg skal bruke 5 av 7 dager i uken.
Montblanc’en var fin og det blir vel møter i utlandet igjen i løpet av høsten. Cavour er utelukket etter elendig/ingen kundeservice hos deres avdeling på Sjølyst.
Rains som du nevner var fin, men blir det for ungdommelig?
 
  • Elsker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Kan også anbefale Mulberry, fantastisk kvalitet. Min Heathcliffe er omtrent som ny, etter mange år i daglig bruk - inkludert ukentlig flypendling i 3 år.

Vis vedlegg 206228
Heathcliffe er gått ut av produksjon, men er visst «erstattet» av Belgrave som vist i posten over.

Ble lei av sånn passe dyre vesker med dårlig kvalitet, har hatt både Tiger, Boss og Hilfiger. Alle er gått på søpla, Mulberry holder i årevis!
Hvor kjøper man Mulberry?
Oslo-butikken er vel lagt ned?
 
Takk for godt og langt innlegg!

Det er lite logikk bak at jeg Lett er villig til å impulskjøpe en klokke til 10’, men har problemer med å bruke tilsvarende på noe jeg skal bruke 5 av 7 dager i uken.
Montblanc’en var fin og det blir vel møter i utlandet igjen i løpet av høsten. Cavour er utelukket etter elendig/ingen kundeservice hos deres avdeling på Sjølyst.
Rains som du nevner var fin, men blir det for ungdommelig?
Veldig overrasket over å høre at du har dårlig erfaring med cavour. De har lagt ned butikken på skøyen og flyttet alt til Vika og Rådhusgaten, så vil absolutt oppfordre deg til å gi de en ny sjanse. Flere av dem er aktive medlemmer her inne. Men nok om det :)

Jeg vurderte også sterkt Mulberry som @Consigliere nevner over, MEN den nye modellen har ikke utvendig lomme, og det er et absolutt kriterie for min del. Helt uaktuelt å lete gjennom hele hovedrommet etter pass og snus.

Foreløpig er min montblanc fortsatt som ny etter et par års hardt bruk.
 
Mine to følgesvenner.
Mulberry pc-veske har vært med i mange år og ser bare bedre og bedre ut med tiden.
En runde med impregnering så holder den seg fin i regnet.
Litt trangt om plassen hvis du skal ha med en tykk notatbok, men lader og mus bør gå greit.
Sammen med Filson er jobbreisen i boks uansett varighet.

20191013_141054.jpg
 
Redigert:
Jeg ville styrt unna sånn mote bager. Fikk en Tiger of sweden laptop veske i skinn til jul for noen år siden, den kostet ca 4k og holdt i ca 1 år før den løsnet i liningen og hadde stygge merker på kanter på utsiden. Den ble forsiktig brukt sammen med min Saddleback briefcase. Saddleback’n som jeg har hatt i 8 år og bruker ofte er knapt «broken in», og er helt rå på kvalitet og finish.
jeg kan også gå god for kvalitet på Ghurka, har en lommebok og toalettmappe som er veldig flotte. Lommeboken har fått en fin patina. Basader har jeg kun kjøpt belter fra, håndlaget fra en liten bedrift. Uovertruffen kvalitet på skinnet. Blir bare bedre og bedre ved bruk.
Bexar goods har jeg ingen erfaring med men liker deres satchel og hører mye lovord om produktene deres. Lotuff leather har jeg ikke produkter av selv men min frue har to væsker fra dem og jeg er meeeget imponert over kvaliteten på produktene. Built to last!!!
Ellers vil jeg dra frem One Star Leathergoods nåv jeg først er inne på skinn produkter. Har kjøpt belte, fieldnotes cover, moleskine cover og kortholder herfra, håndlaget hjemme i garasjen sv eier, og meget bra saker
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
@Stipey de kaller det vel «Tin cloth», men det vokses ja. Av typen som bedre og bedre ut etter noen år etter min mening :)
Denne er veldig beregnet for reise, men funker fint til kontoret også om man har med seg litt.
 
Jeg er svært begeistret for tote-veska jeg fikk laget av Atelier Petrov noen år tilbake . Samme med Ortus )
Petrov er herlig å jobbe med, og du kan få forslag og sette sammen en veske som du vil. Koster litt, men på ingen måte et dårlig regnestykke mtp at det er håndlaget av en dedikert håndverker.

Har også jobbet mye med Frank Clegg hos Dagestad, som jeg har vært godt fornøyd med. I år også Made by Nichols. Made by Nichols er kanskje litt mer moderne enn Clegg.
Det koster rundt ti lapper for en fin veske fra disse, men er vel ikke mer enn en halv service på en grei klokke?
Frank Clegg er rimelig kraftig, men klassisk og fint. Ser ikke så fryktelig traktor ut.

Skulle jeg kjøpt en veske til 3-5000 kroner hadde jeg sjekket ut Chapman, kanskje Filson og evt eBay-butikken til Whitehouse Cox. Det hender de har fine greier til gode priser.
Ville holdt meg til produsenter av vesker. Mye lages for diverse motemerker og ender opp med en altfor høy pris.
 
image.jpg

Jeg har brukt atskillig mer på reimer enn PC-vesker og har rett og slett ikke samme syn på dette som min hobby. Over kostet ca 2000 kr fra blush.no. Benyttet daglig i et års tid, holder seg fint mtp glidelås som er det jeg primært tenker på.

Tør nesten ikke legge ut neste men denne lille tassen i imitert skinn koster tre halvlitere og fungerer helt greit på dager jeg kun trenger laptop og lader.

image.jpg