Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Testet gangreserven på min 510. Har i grunnen vært nysgjerrig på om det manuelle P.5000-verket holder det som skriften lover på skiven. 8 dager er tross alt 192 timer.

Klokken ble fullt opptrukket fredag 7. juni kl. 12.00 og lagt i boksen. I formiddag orket ikke urverket lenger og gav seg kl. 09.26 søndag 16. juni. Det manglet altså bare 2,5 time på 9 døgn - 213 og en halv time!

Jeg er imponert :) Er det andre der ute som har gjennomført lignende «tester» på gangreserve? Passe nerdete, men likevel fornøyelig...
3A14B459-E574-45D2-A50D-56E2A1364954.jpeg
 
Jeg har målt gangreserven på min 233, som har Panerai's første inhouse-verk; P.2002.
Etter fullt opptrekk tikket den i 246 timer :)

Vis vedlegg 151286
Wow! Over 10 døgn :cool: Panerai har jo et 10 dagers verk også. Lurer på lenge det sviver? Apropos opptrekk av klokken: Hvor lenge skal man trekke etter at det begynner å bli motstand i kronen? Jeg er redd for at det plutselig ryker hvis man trekker og trekker....?:eek:
 
Testet gangreserven på min 510. Har i grunnen vært nysgjerrig på om det manuelle P.5000-verket holder det som skriften lover på skiven. 8 dager er tross alt 192 timer.

Klokken ble fullt opptrukket fredag 7. juni kl. 12.00 og lagt i boksen. I formiddag orket ikke urverket lenger og gav seg kl. 09.26 søndag 16. juni. Det manglet altså bare 2,5 time på 9 døgn - 213 og en halv time!

Jeg er imponert :) Er det andre der ute som har gjennomført lignende «tester» på gangreserve? Passe nerdete, men likevel fornøyelig...
Vis vedlegg 151207

Imponerende! Men, hva med presisjonen etter alle disse timene - begynner klokka å sakke tiden på slutten?
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Imponerende! Men, hva med presisjonen etter alle disse timene - begynner klokka å sakke tiden på slutten?
Rett før den gir seg sakker den litt. Ellers er dette trolig mitt mest presise ur. Dersom det trekkes litt annenhver dag sakker det ca. et halvt sekund pr. døgn. Har et par Rolex og en Omega som forter et snaut sekund pr. døgn - så Panerai er ikke noe skrot...;):cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Tioverti
Wow! Over 10 døgn :cool: Panerai har jo et 10 dagers verk også. Lurer på lenge det sviver? Apropos opptrekk av klokken: Hvor lenge skal man trekke etter at det begynner å bli motstand i kronen? Jeg er redd for at det plutselig ryker hvis man trekker og trekker....?:eek:
Den stopper når den er trukket helt opp. Er ikke clutch på disse manuelle urverkene, i motsetning til automatiske.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Den stopper når den er trukket helt opp. Er ikke clutch på disse manuelle urverkene, i motsetning til automatiske.
Takk for svar :) Mulig jeg kunne trukket den et par omdreininger til da, slik at den hadde bikket 9 døgn? Uansett, solid gangreserve!
 
Wow! Over 10 døgn :cool: Panerai har jo et 10 dagers verk også. Lurer på lenge det sviver? Apropos opptrekk av klokken: Hvor lenge skal man trekke etter at det begynner å bli motstand i kronen? Jeg er redd for at det plutselig ryker hvis man trekker og trekker....?:eek:

Det er jo egentlig et 10 dagersverk, så ikke så rart det. Jeg hadde også en 233 og den var pinlig nøyaktig gjennom hele reserven.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Finnes det en Panerai som vil se bra ut på tynne håndledd(17cm)?

Synes Panerai er beintøffe, men er jo noen store beist. Det skal dog sies at jeg aldri har prøvd noen. Største jeg bærer "fint" er en sub 1140660.
 
Finnes det en Panerai som vil se bra ut på tynne håndledd(17cm)?

Synes Panerai er beintøffe, men er jo noen store beist. Det skal dog sies at jeg aldri har prøvd noen. Største jeg bærer "fint" er en sub 1140660.
Det er klart det gjør! Jeg mener jo 44mm går fint på 17 cm, men du kan jo prøve Radiomir på 42 mm - personlig synes jeg de er veldig flotte!
 
Finnes det en Panerai som vil se bra ut på tynne håndledd(17cm)?

Synes Panerai er beintøffe, men er jo noen store beist. Det skal dog sies at jeg aldri har prøvd noen. Største jeg bærer "fint" er en sub 1140660.

372!

Ca 16,75 her i gården, men jeg har relativt flate håndledd. Men hver sin smak, det kan hende du synes det blir alt for mye dersom grensen går på sub. Jeg synes ikke 372 oppleves mye større på håndleddet enn 233 som er 44mm. Og selv om det er mange som mener at Panerai MÅ være 44mm eller større, så synes i hvert fall jeg at det bare er vås. Mange fine mindre Panerai modeller. Det sagt, det er noe eget med Panerai og 47mm...

Jeg trodde i flere år inntil helt nylig at 47mm var uaktuelt for meg, basert på hva jeg hadde lest på nettet og sett på bilder. Så fikk jeg prøvd noen modeller i 47mm, og nå har jeg en 372 på armen og er stor fornøyd!

Budskapet er prøv selv, du kan fort bli positivt overrasket.

20190617_191234.jpg
20190617_153753~2.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Sylar