Pam 720 eller 721?

720 eller 721

  • 720

    Stemmer: 29 59,2%
  • 721

    Stemmer: 20 40,8%

  • Antall stemmer
    49

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.671
Sted
Ingensted
Hvis muligheten var der, hvilken hadde du valgt av 720 (500 stk.) eller 721 (1000 stk.)?

720:
2D9C3337-6AAA-41EB-A8F1-E83F85820792.jpeg


721:

FB5A46D4-8E36-4220-90E2-187765B22C28.jpeg
 
Redigert:
721 har best historie (på godt og vondt. Var det ikke noen som stilte spm ved etikken i lansering av denne? Hva var greia med det tyske paneristimiljøet her?) Denne oser uansett av cred og blir vinneren på Paneristi GtG’s. Den blir sikkert også mest attraktiv og har muligens størst verdistigningspotensiale.

Jeg hadde allikevel kjøpt 720 for egen del. Med de blå viserne blir denne mer spesiell enn en «standard» Radiomir og jeg er fortsatt ikke voksen nok til å legge så mye penger i en klokke uten logo. At den produseres i færre eks er i tillegg en bonus.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
720 (sorry @Tom Henriksen)
Har lånt pam 249 noen ganger, den blir litt for anonym og litt kjedelig over tid.
Liker at den har litt mer "liv" på skiven, lik 372.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gin
720. For tiden den modellen som er mest tro mot det orginale 3646 designet til G. Panerai & Figlio.

721 har jeg null interesse for. Det er en 720 uten logo fordi G. Panerai ikke ville ha logo på klokkene de leverte til Nazistene. Så det er klokker G. Panerai ikke ville levere. De Interesserer meg like lite som reissue av andre Nazi krigseffekter. De orginale har jo en stor historisk betydning, men å lage en reissue av den modellen blir for meg helt feil. Jeg skjønner godt folk syntes den er fin, men det er ikke en del av Panerai historien jeg kunne tenke meg å gå med på armen.

Nå skal det sies at 721 er den versjonen av 3646 det er laget klart flest av. De brukte jo rivet dial de første 1 1/2 år. Så det var relativt kort og lav produksjon av 3646 med logo på før Nazistene okkuperte norditalia. Det ble vel levert ihvertfall 750 3646 til Nazistene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Cooper og Gin
Men VW har du ingen skrupler med å kjøre, eller Porsche for den del?
Nazistene og deres herjinger er udiskutabelt noe vi alle ønsker å ta sterk avstand fra, men det er ikke til å stikke under en stol at vi nyter godt av det arbeidet de gjorde med infrastruktur her til lands den dag i dag.
Derfor har jeg ingen skrupler med å si at jeg ville båret en 721.

Nå spurte Gin om en begrunnelse så jeg gav min begrunnelse og jeg har ingen problemer med at du ser det annerledes. Det er vel kansje ikke meningen at denne tråden skal skli ut med diskusjon om det her altdså og jeg kjører verken VW eller Porsche heller så det er en helt uinteressant sammenligning for min del. Ikke vet jeg om en eneste modell de har i dag som er en reissue av en modell de laget til Nazistene.

Det er nokså spesielt at Officine Panerai valgte å lage en reissue av akkurat den versjonen og jeg mistenker at de faktisk ikke kjente historien godt nok til å vite nøyaktig hva de gjorde når de begynte å jobbe med 721. De har i stor grad ukritisk laget kopier av alle mulige og umulige "vintage" 3646 noe om også har resultert klokker som 690 og 448.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Merkelig at man klarer å trekke inn "nazistene" i denne diskusjonen.

I utgangspunktet gjaldt vel diskusjonen det estetiske på disse modellene. Dersom målet er å forbinde alt tyskerene benyttet under andre verdenskrig som "nazisme", så blir det en meget omfattende liste.

I mine øyne blir det "oppgulp" når diskusjonen trekkes ned i det leiet - forøvrig var vel disse urene bestilt av italienerene, men deretter konfiskert av tyske okkupanter.

Samtidig rart at ur som Luftwaffe fikk bestilt og som ble benyttet, - og som senere kom ut i samme drakt, ikke ble eller er omtalt på samme måte. Jfr Laco og Stowa flyger-ur.

Dersom OP hadde vært smakløse med å inngravere baklokket med "Kampfscwhimmer" eller tilsv, så kunne denne diskusjonen vært noe annet.
 
Litt rart at "Nazi" diskusjonen dukket opp først nå når 720 ble lansert. :confused:

Både bla. 249 og 448 har jo også "anonymous dials" - OG vitterlig var slik som de aller fleste av de urene som Panerai ble tvunget til å levere til nazistene egentlig så ut. Ref.:
https://perezcope.com/2017/12/08/the-anonymous-panerai-dials/

Egentlig ikke for klokkene 721 er reissue av kalles Kampfswimmer og de aller fleste av de 750 Naziklokkene hadde den dialen. I tillegg har jo Officine Panerai hele tiden nokså misvisende påstått at California dial 249 og 448 er prototyper fra før krigen. Såvidt jeg vet har de fortsatt ingen offisiell info som knytter disse til rett tidsperiode.

Det komiske med 249 og 448 er vel heller at Officine Panerai har laget en reissue av klokker som kom ferdig med Rolex skive og hvor G. Panerai & Figlio vel kun leverte spennen på reima. Det er reissue av en Panerai spenne med tilhørende Rolex klokke....... En smule spesielt for et high end klokkemerke.....
 
Merkelig at man klarer å trekke inn "nazistene" i denne diskusjonen.
.

Som sagt Gin spurte om begrunnelse på hvorfor man foretrekker den ene av de to modellene. Historien til 721 er som den er. Kall det oppgulp om du vil. Lik den og kjøp den hvis du vil. Det betyr ikke at jeg trenger å like den eller den historisk koblingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU