Pakker fra utlandet ( med Posten) for tiden.

Medlem
10. aug. 2009
Innlegg
2.176
Sted
Bergen
Hva er deres erfaringer med Posten ( Tollvesenet egentlig) på internasjonale pakker mellom private det siste året? Jeg hadde før en ok erfaring og ventetiden pre-covid var fornuftig, det er selvsagt lett å forstå at trafikken har økt betraktelig og at det byr på utfordringer for Tollvesenet men det er fortsatt en del jeg lurer på. Jeg har mottatt en del pakker fra Frankrike, Sveits og Italia det siste året og er forskrekket over statistikken: normen har vært mellom 4 og 8 uker, pakkene bruker som regel 2 til 3 dager fra de er levert på postkontoret til de er sendt fra avsenderland og her begynner galskapen, det raskeste jeg har opplevd mellom den statusen og behandling i tollen har vært 13 dager ( men snittet mellom 3 og 7 uker). Tilsvarende pakker sendt herfra brukte i snitt 4/5 dager fra de ble levert på postkontoret til de var sent fra avsenderland ( Norge) etter det tok det 3 dager til de ble behandlet av Tollvesenet i Frankrike/Sveits.
Det mest provoserende er at pakkene aldri skannes før de er hos Tollvesenet, spør en Posten hvor pakken befinner seg får en som svar at den ikke er ankommet mottakerland :unsure: .
Det flyr med andre ord veldig mange fly i bane over Oslo i ukesvis samtidig som Posten og Tollvesenet kan vise en effektivitet av en annen verden ( pakkene skannes som ankommet mottakerland først når de behandles i tollen sånn at behandlingstiden er gjerne på bare 3 timer).

Sånn ser det ut i dag ( 05.05) f.eks.

Screenshot_20210505_135505_no.posten.sporing.controller_edit_144034345200937.jpg
 
Kan fortelle om min siste erfaring, pakke som kom i går - riktignok med DHL Express fra UK. Den ble stanset i tollkontroll på fredag, måtte betale MVA og dokumentere dette. Utvidet tollkontroll på mandag, måtte levere ekstra dokumentasjon på kjøpssum. Oversendte dette - frigitt fra tolletaten tirsdag morgen, levert til meg tirsdag ettermiddag. Synes det gikk ganske smooth jeg ift. hva du beskriver over her.

Mulig det er DHL Express som er variablen her som utgjør forskjellen.
 
  • Liker
Reaksjoner: lobergen
Jeg opplever det samme, proffe pakker, UPS og DHL går stort sett som de skal og det trikses ikke med skanning.
 
Jeg har opplevd det samme som deg. Pakke med post tok 2 mnd fra Singapore og hit. Raskt levert ut fra avsender, tok lang tid til Norge. Kom til Norge 1. april, men ikke til meg før 19. april... Blir FedEx/UPS/DHL neste gang!
 
Samme dårlige erfaring med Posten.

Pakke sendt fra England 28. mars, ankom Norge 29. mars og levert til meg 15. april. Lå til tollbehandling fra 6. april til 13. april. Purret flere ganger, og fikk forskjellig svar hver gang. ;)
 
Har de siste uker mottatt 3 pakker via DHL og UPS fra England. DHL leverte innen 24 timer og UPS innen 48 timer, null stress i toll med betaling av mva via app og vipps. Er nå inne i den fjerde uken med venting på en pakke sendt via Bring fra Sverige. Etter sporingen, så skulle denne vært levert 2 dager etter sending, men er nå på en festlig runde rundt på ulike terminaler i Norge. Posten/Bring er det bare å styre unna.
 
Har en pakke på vei fra unaiten som jeg bestilte sent den 6. og har fått anslått levering til 11. mai. Om det blir slik, så blir jeg imponert over Dhl express.

La på Dhl- "Duty pre paid" - vil det gjøre at det går raskere?

Hele prosessen var adrenalin/ rødvinsmotivert og det jeg egentlig lurer på om jeg får mva-krav på toppen i ettertid........