Påbygg og selvbygger

Medlem
20. nov. 2011
Innlegg
915
Sted
#strapsbyruus
Noen her som har bygd påbygg og søkt om ansvarsrett som selvbygger? Vår godt igang med søknad før jeg oppdaget at påbygg må ha ansvarshaver. Så nå sitter jeg her og djevles litt. Tenker på ev dokumentasjon for å få igjennom søknad
 
Hei.
Er det påbygg eller tilbygg du søker om? (Oppå, eller ved siden av?)
Jeg har satt opp tilbygg på ca 90 kvm fordelt over 3 plan som selvbygger, og skal i disse dager
sende inn dokumentasjonen som kreves for å få utstedt ferdigattest.
Sørg bare for å få en tømrer e.l.til å stå med ansvarsrett for den strukturelle delen av bygget,dvs reisverk,
det gjorde jeg, og det ser ut til at hvis dette er i orden, så går søknaden gjennom.
Byggsaksavdelingen kan kanskje hjelpe deg, men her er det nok store variasjoner i behjelpeligheten fra
kommune til kommune.(Jeg fikk beskjed om at jeg skulle sette meg inn i aktuelt regelverk selv- jeg hadde jo tross alt tatt på meg ansvaret selv.)
Husk også på våtromsnorm (hvis aktuelt) og dokumentasjon fra elektriker/rørlegger.Herunder kommer også ansvarsrett.
Det er ei solid papirmølle å forholde seg til, viktig med dokumentasjon, så spar på alt av kvitteringer(papir).
Finn ut det som er relevant ihht TEC17, og sett i gang.
Lykke til!!!
Er det noe jeg kan hjelpe deg med så ring meg på 95056574 e.15.30, så tar vi det derfra.
 
Hei.
Er det påbygg eller tilbygg du søker om? (Oppå, eller ved siden av?)
Jeg har satt opp tilbygg på ca 90 kvm fordelt over 3 plan som selvbygger, og skal i disse dager
sende inn dokumentasjonen som kreves for å få utstedt ferdigattest.
Sørg bare for å få en tømrer e.l.til å stå med ansvarsrett for den strukturelle delen av bygget,dvs reisverk,
det gjorde jeg, og det ser ut til at hvis dette er i orden, så går søknaden gjennom.
Byggsaksavdelingen kan kanskje hjelpe deg, men her er det nok store variasjoner i behjelpeligheten fra
kommune til kommune.(Jeg fikk beskjed om at jeg skulle sette meg inn i aktuelt regelverk selv- jeg hadde jo tross alt tatt på meg ansvaret selv.)
Husk også på våtromsnorm (hvis aktuelt) og dokumentasjon fra elektriker/rørlegger.Herunder kommer også ansvarsrett.
Det er ei solid papirmølle å forholde seg til, viktig med dokumentasjon, så spar på alt av kvitteringer(papir).
Finn ut det som er relevant ihht TEC17, og sett i gang.
Lykke til!!!
Er det noe jeg kan hjelpe deg med så ring meg på 95056574 e.15.30, så tar vi det derfra.
Takker for svar. Er påbygg jeg skal igang med, derfor jeg må søke som selvbygger. Prosjektet er i utgangspunktet uproblematisk da jeg skal bygge oppå en eksisterende mur der vi nå har terrasse med utgang fra stuen i 2. Etg. Planlegger å gjøre alt selv bortsett fra elektrikerarbeid og taktekker (flatt tak). Påbygget skal bli et soverom på ca 17kvm så er ikke store bygget. Jeg har en tømrer jeg kan bruke til rådgivning og ev. hvis jeg må dokumentere at det blir brukt rett fagkunnskap ovenfor kommunen i selve søknaden om å være selvbygger. Tegningene er laget og alt er klart for å sende inn søknad, er bare usikker på om det er vanlig å få innvilget selvbyggerstatus når man ikke er fagutdannet.
 
Jeg har liten erfaring med søknad om selvbygger, men utifra beskrivelsen av tiltaket vil jeg anta at dette burde gå greit. Et slikt tilbygg har jo noe begrenset kompleksitet. Det er alltids mulig å ta en telefon til kommunen for å lodde stemningen.

Regner med at du har lest denne: https://dibk.no/byggeregler/sak/2/6/6-8/
 
Takker for svar. Er påbygg jeg skal igang med, derfor jeg må søke som selvbygger. Prosjektet er i utgangspunktet uproblematisk da jeg skal bygge oppå en eksisterende mur der vi nå har terrasse med utgang fra stuen i 2. Etg. Planlegger å gjøre alt selv bortsett fra elektrikerarbeid og taktekker (flatt tak). Påbygget skal bli et soverom på ca 17kvm så er ikke store bygget. Jeg har en tømrer jeg kan bruke til rådgivning og ev. hvis jeg må dokumentere at det blir brukt rett fagkunnskap ovenfor kommunen i selve søknaden om å være selvbygger. Tegningene er laget og alt er klart for å sende inn søknad, er bare usikker på om det er vanlig å få innvilget selvbyggerstatus når man ikke er fagutdannet.


Hei igjen.
Det kan ifølge beskrivelsen din dreie seg om et påbygg.
Så lenge det søkes om et påbygg på ca.17 M2 ,ville jeg forsøkt å få det godkjent som en forenklet byggesak. Forutsatt tilstrekkelig bæring i eksisterende bygning skulle dette være mulig.
Hvis så er tilfelle, så sparer du deg selv for ei formidabel papirmølle, nabovarsel, samt en slump penger, som du heller kan bruke på noe annet morsomt.
Ifall dette ikke går, så er selvbygger igjen et alternativ,da muligheten til selbyggerstatus er tillempet "ikke fagfolk",
men som allikevel ønsker å gjøre/stå ansvarlig for jobben selv.
Husk da: Nabovarsel,og( i min kommune)lang behandlingstid-(12 uker).
Sleng inn noen ord om hvordan det går!