Oversikt over digitale markedsplasser

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
Tenkte det kunne være kjekt å lage en samlet oversikt over nettbutikker, selgere på sosiale medier og salgsforum der det omsettes vintageklokker. Det kanskje enkleste verktøyet, som søker gjennom flere forum, er Watchrecon. Dette er en god plass å starte, men selv om dette er et godt verktøy er det fortsatt flere forum som ikke inkluderes i disse søkene. Søkene der inkluderer heller ikke nettbutikker eller selgere på sosiale medier. Målet med denne tråden blir da å liste opp de nettstedene man ikke får tilgang til via Watchrecon.

!!!DISCLAIMER!!!
Vi kan selvsagt ikke garantere for originaliteten klokkene som selges på nettsider som nevnes her. Hver klokke (og selger) må undersøkes individuelt og det er opp til hver enkelt å avgjøre originaliteten før man kjøper. Vi tar heller ingen stilling til prisene de ulike selgerne opererer med. Dette er kun ment som en lett tilgjengelig oversikt over nettsteder det kan være verdt å sjekke dersom man er på jakt etter en vintageklokke.



Forum (enkelte forum krever registrering for å få tilgang til salgssidene)
Tidssonen (of course)
Klocksnack
The Military Watch Resource
The Dive Watch Connection


Nettbutikker/Markedsplasser
Hodinkee
Chrono24
Ebay
Finn.no
Blocket.se
Dba.dk
Amsterdam Vintage Watches
Vintageure.dk
Craft And Tailored
Theo & Harris
Longitudi
Kellotori
Antika
Retrowatchguy
Vintage Portfolio
WatchesToBuy
Chrono.dk
Uret Vintage
Vintage Watch Shop
Orologi E Orologi
Wanna buy a watch?
Fitzrovia Watches
Joseph Watches
Moonwatch Timepieces
Posh Time
Timely Classics
Ashton Blakey
Vintage Watch Company
Vintagewatches.it
HQ Milton
Classic Watch
Quality Vintage Timepieces
Lunar Oyster
Analog/Shift
Antik Uhren
Wimbledon Watches
Chris Balm
J&P Timepieces
B. Gray Jewelers
Right Time
Steiner
Kalmar Antiques
Paul Duggan
Orlando Watch Company
Eora
The Dream Collection
Bachmann & Scher
Oldetimers Vintage Wristwatches
Second Time Around Watch Company
Watch Centre
Primetime Watches
Chronothek
European Watch Gallery
Amsterdam Watch Company
Watchtime
The Watch Club
Swiss Vintage Wristwatches
Antike Uhren Eder
Watch Guru
Back In Time International
Vintage Time
Old World Jewelers
Watches Of Distinction
Watchbox
Sonning Vintage Watches
SD Watches
Vintage Watch Classics
Collector Square
The Global Knomad
Aka Bespoke Jewellers
Retro Vintage Watch
Farfo.com
Vintage Watches Collection
Cool Vintage Watches
Matthew Bain Inc
Chronoaddict
Rolex Passion Market
Schöne Sammleruhren


Sosiale medier
Stefano Franceschetti
Yasuhiko Sato


Trusted sellers (selgere på ulike platformer som noen på forumet har personlig erfaring med)
Ocrolexguy (Loevhagen)

Til slutt vil jeg oppfordre alle til å komme med tips om hva som bør legges til i listen, og evt hva som burde fjernes! Jeg oppdaterer listen etterhvert som tips kommer inn :)
 
Redigert:
Som dere ser har jeg skrevet at nettbutikk-listen er preliminær. Dette er fordi jeg ble litt i tvil om hvordan vi skal filtrere denne listen da den fort kan bli litt lang og uoversiktelig. Slik jeg ser det finnes det tre alternativer:
1. Vi legger kun til nettbutikker noen her inne har erfaring med.
2. Vi legger ukritisk til alle nettbutikker vi kan komme på
3. Innfører en form for filtrering, i form av en sjekk-liste eller lignende, som jeg da må sjekke før jeg legger til nye butikker.

Et annet spørsmål er om nettsteder som Chrono24 og vintageure.dk hører hjemme på denne listen? Dette er jo ikke egentlig nettbutikker, men heller ikke forum..
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
Ønsker å spille inn følgende kjente aktører:

https://davidsw.com
http://www.sdwatches.com (Justrolexes)
https://www.hqmilton.com (Jacek)

Selv så har jeg handlet med Patrick via OCROLEXGUY: https://www.watchrecon.com/?query=ocrolexguy Kjøpte min de facto NOS 16618 (med alle stickers og 5 års AD garanti) fra denne selgeren. Proff hele veien fra pruting, dokumentasjon, forsendelse, norsk moms og mottak.

Ulempen nå p.t. er jo at NOK/USD + MVA er slik at man må være spik-spenna-sprø å kjøpe i utlandet. Dessuten er det slik at enkelte gråmarkedsaktører selger ulike modeller for 10%+ MSRP pga. SS Rolex sin tilgjengelighet i ulike lokale markeder.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
Ønsker å spille inn følgende kjente aktører:

https://davidsw.com
http://www.sdwatches.com (Justrolexes)
https://www.hqmilton.com (Jacek)

Selv så har jeg handlet med Patrick via OCROLEXGUY: https://www.watchrecon.com/?query=ocrolexguy Kjøpte min de facto NOS 16618 (med alle stickers og 5 års AD garanti) fra denne selgeren. Proff hele veien fra pruting, dokumentasjon, forsendelse, norsk moms og mottak.

Ulempen nå p.t. er jo at NOK/USD + MVA er slik at man må være spik-spenna-sprø å kjøpe i utlandet. Dessuten er det slik at enkelte gråmarkedsaktører selger ulike modeller for 10%+ MSRP pga. SS Rolex sin tilgjengelighet i ulike lokale markeder.

HQ Milton må helt klart med på listen :) De andre to har per tid ingen vintage i sortimentet så der venter jeg litt og ser.

Når det gjelder kjøp i utlandet så vil det i teorien være mulig å få tilbake utenlandsk mva dersom man handler av registrerte bruktforhandlere i Europa. Isåfall vil jo ikke prisene bli så ille. Også finnes det jo en del klokker som vil være tilnærmet umulig å finne i Norge. Har for eksempel ikke noe stort håp om å klare å spore opp en IWC "Hermet" her til lands. Så da må jeg se til utlandet enten jeg vil det eller ikke ;)

Edit: SD Watches har også blitt lagt til.
 
Redigert:
Som dere ser har jeg skrevet at nettbutikk-listen er preliminær. Dette er fordi jeg ble litt i tvil om hvordan vi skal filtrere denne listen da den fort kan bli litt lang og uoversiktelig. Slik jeg ser det finnes det tre alternativer:
1. Vi legger kun til nettbutikker noen her inne har erfaring med.
2. Vi legger ukritisk til alle nettbutikker vi kan komme på
3. Innfører en form for filtrering, i form av en sjekk-liste eller lignende, som jeg da må sjekke før jeg legger til nye butikker.

Et annet spørsmål er om nettsteder som Chrono24 og vintageure.dk hører hjemme på denne listen? Dette er jo ikke egentlig nettbutikker, men heller ikke forum..

Ingen som har noen meninger om dette? ^^^^
 
Ingen som har noen meninger om dette? ^^^^

Legg til alt, men folk kan jo være greie og melde om de har erfaring eller ikke.

Legg til:
Lunaroyster, som en god kollega har handlet av med suksess. Generelt sett anerkjent
Analogshift, som jeg ikke har handlet av, men kommunisert med i forbindelse med et mulig kjøp. Virker ryddige.
 
  • Liker
Reaksjoner: acnorway
Synes listen kunne tjene på å ta med :

www.classicwatch.com
www.qualityvintagetimepieces.com

og sette en stor advarsel etter Hodinkee som er vilt overpriset og ikke alltid etterrettelige i forhold til originalitet.

Skal få lagt dette til senere i dag :) Når det gjelder advarsel på Hodinkee så ønsker jeg ikke å legge dette inn som et spesialtilfelle. Må nesten behandle alle nettbutikkene likt og da må jeg isåfall gå inn på hver enkelt og gjøre en vurdering av både priser og originalitet på hele inventaret. Det blir fort MYE jobb. Jeg er åpen for å ha en form for filtrering, men det må være noe enkelt (sjekkliste eller lignende).
 
  • Liker
Reaksjoner: Langtransport
Skal få lagt dette til senere i dag :) Når det gjelder advarsel på Hodinkee så ønsker jeg ikke å legge dette inn som et spesialtilfelle. Må nesten behandle alle nettbutikkene likt og da må jeg isåfall gå inn på hver enkelt og gjøre en vurdering av både priser og originalitet på hele inventaret. Det blir fort MYE jobb. Jeg er åpen for å ha en form for filtrering, men det må være noe enkelt (sjekkliste eller lignende).

Forståelig. Jeg ser at forslaget mitt ikke var særlig godt. Ideelt burde det være en slags kvalitetskontroll. Jeg legger vekt på dette i alle fall. Gisbert Joseph f. eks. selger en mengde ur med restaurerte skiver som de påstår er originale, og de er alle heftig polerte. Men du har kanskje andre ting å holde på med i tillegg å lage linklister ;)

Bra initiativ uansett - stå på!
 
Forståelig. Jeg ser at forslaget mitt ikke var særlig godt. Ideelt burde det være en slags kvalitetskontroll. Jeg legger vekt på dette i alle fall. Gisbert Joseph f. eks. selger en mengde ur med restaurerte skiver som de påstår er originale, og de er alle heftig polerte. Men du har kanskje andre ting å holde på med i tillegg å lage linklister ;)

Bra initiativ uansett - stå på!

Synes ikke forslaget i utgangspunktet er dårlig. Problemet med en kvalitetskontroll er at det lett kan fremstå som at jeg garanterer for originaliteten på sortimentet til de som er listet opp. Det ansvaret vil jeg helst ikke ha på mine skuldre :p Og om jeg går gjennom sortimentet til en nettbutikk og gir den et godkjent-stempel så kan de jo fort få inn en haug med franken-klokker uken etterpå (eller så kan det jo også selvsagt hende at jeg gir et feilaktig godkjent-stempel fordi jeg ikke kjenner alle modeller ut og inn) . Så å opprettholde en slik kvalitetskontrollert liste blir en kontinuerlig jobb som krever mer tid enn jeg har til rådighet. Da er det enklere at hver enkelt er ansvarlig for egen research (evt spørre her inne) ;)

En ting jeg har tenkt på er om vi kanskje skal sette krav til at priser generelt er oppgitt på nettsiden. Fryktelig irriterende med "pris på forespørsel". What's the point??
 
Redigert:
EBay er fortsatt nummer 1 ;)

Ja man kan gjøre mange gode funn på ebay. Vurderte det som så selvsagt at jeg ikke tok det med i listen, men når jeg har listet chrono24 kan jeg vel forsåvidt liste opp ebay, finn og blocket også. Jeg sjekker tross alt oftere de nettsidene enn alle de andre nettbutikkene.
 
Mange av nettsidene ovenfor er "highstreet" priser, og litt uaktuelle for de fleste av oss. eBay referanser på selgere med godt utvalg og positive tilbakemeldinger (gjerne egne erfaringer), kanskje egen tråd?
 
Legg til alt, men folk kan jo være greie og melde om de har erfaring eller ikke.

Legg til:
Lunaroyster, som en god kollega har handlet av med suksess. Generelt sett anerkjent
Analogshift, som jeg ikke har handlet av, men kommunisert med i forbindelse med et mulig kjøp. Virker ryddige.

Takk for tips :) Lagt til nå.
 
Mange av nettsidene ovenfor er "highstreet" priser, og litt uaktuelle for de fleste av oss. eBay referanser på selgere med godt utvalg og positive tilbakemeldinger (gjerne egne erfaringer), kanskje egen tråd?

Ja nettbutikk-listen er i hovedsak tiltenkt de som er ute etter èn spesiell klokke som ikke er så enkel å finne. Da er man kanskje også villig til å betale et lite premium.

Dersom det er ønskelig, kan jeg godt vedlikeholde en "trusted sellers" - liste i tråden her også. Det kan jo gjøres så enkelt som at jeg bare skriver i parentes hvem som kom med anbefalingen bak linken. Kan lage et eksempel i første post med anbefalingen fra @Loevhagen :)
 
Redigert: