Oppdatering av gammel iMac

Medlem
13. aug. 2016
Innlegg
84
Sted
Osloområdet
Hei!
Jeg har en iMac fra mid 2010 som begynner å bli i overmåte treg. Ikke noe å si på det, den er tross alt ganske så gammel.
Spørsmålet mitt er om det har noen hensikt å oppgradere RAM. Per nå står det 2x2GB brikker, og jeg har to plasser ledig.
Ideelt sett skulle jeg jo bare kjøpt en ny en, men det er litt vanskelig å forsvare 25k hvis noen få lapper er nok til å få maskinen opp å gå...

Takker for alle innspill!
 
Treg kan skyldes ulike forhold. Er applikasjonene du nå bruker hissige på prosessorkraft, hjelper det ikke med å øke RAM, som jo er for å unngå at maskinen dumper minne til harddisken.

Jeg vill først kjørt diskverktøy og reparert rettigheter der. Hvis du ikke har gjort det, så vil du mest sannsynlig oppleve en god ytelsesforbedring på maskinen din etterpå du har kjørt det verktøyet.
 
Bytting av ram hjelper veldig mye!

selvfølgelig lønner det seg å renske opp med jevne mellomrom, som loevhagen påpeker, men 4 gig ram er rett og slett for lite til moderne OSX og programmer.

Jeg bruker fortsatt min mid 2011 Imac til jobbmaskin, og den gjør fortsatt susen til Photoshop, basic After effects og Premiere.
har oppgradert til 16 GB 1333 MHz DDR3 som er maks på denne maskinen - tror din er samme.

(merk: maks ram per slot er 4 gig, så om du beholder de to du har og kjøper en 2x4gig pakke, så burde maskinen være rask nok en stund til)
 
Redigert:
Har du snurredisk eller SSD?
2015-artikkel: Now’s the right time to swap your old iMac’s hard drive for a fast new SSD
Dinside forslår ekstern SSD.

Oppgraderte Macbook Proen til hun jeg deler spisebord med, fra 500 gb treig og sliten snurredisk til 250gb SSD. Forskjellen er natt og dag. Hun ville ikke opplevd noe ytelsesforskjell ved å oppgradere ram siden den aldri ble strupet ved normal bruk. Dette sjekker du i aktivitetsmonitoren(?).
Personlig har jeg en Macbook Air fra 2013. Den har ganske svake specs (1.3ghz dual-core cpu og 4 gb ram), men oppleves fortsatt lynrask pga SSD og at den kun brukes til surfing, excel og streaming.
 
Supert, takker for svar @Loevhagen @Bjarnetv @raknes!!
Jeg har nesten full HD i tillegg, og vet at dette påvirker veldig så begynner med å rydde.
Deretter høres det ut som det absolutt er verdt det å investere i litt mer RAM, så da slipper jeg forhåpentligvis ny mac på en stund.

Skille:

Har dere noen erfaring med OS Sierra på gamle maskiner? Bør jeg oppdatere?
 
Gidder ikke starte noen ny tråd, så bare slenger det ut her. Jeg og samboeren deler i prinsipp en nyere Macbook Air, min databruk er såpass begrenset at jeg klarer meg fint med nettbrett/telefon. Men, jeg har en eldgammel Macbook, den hvite i plastikk, fra 2008, som jeg gjerne skulle hatt opp på 2017-nivå (hvertfall 2012-nivå, om mulig).
Nyeste OS jeg får installert er Snow Leopard om jeg ikke husker feil, så iTunes'en jeg kjører er eldgammel og nekter å fungere opp mot iPhonen min. Hva må jeg gjøre for å få installert nyere OS på denne maskinen? Er det noe jeg kan gjøre? :)
 
"Apple MacBook "Core 2 Duo" 2.4 13" (White-08)" skal være kompatibel opp mot Mac OS X Lion (10.7).
Prosessoren er nok ikke kompatibel med nyere OS.

Kan være verdt en oppgradering av RAM-brikker og HDD (Evt. bytte ut det optiske drevet med atter en harddisk.) Ganske kurrant å gjennomføre selv.
 
MIn erfaring er at man bør kjøre det OS-et som var på den originale maskinen. Går nok kjappere da.