One dip?

Medlem
4. mars 2016
Innlegg
20
Sted
Oslo
Jeg ser at flere av "hobby urmakerne" på Youtubes videoer bruker noe som kalles One dip for rensing av klokkedeler. Noen som vet hva dette er? Er dette produktet i handle i norge evnt. finnes det et alternative produkter som kan brukes?
 
Jeg skal ikke påberope meg noen særlig kunnskap om urmakeri, men one dip er et kraftig løsemiddel som først og fremst består av trikloretylen. Det er samme løsemiddel som brukes i bl.a. bremserens - ihvertfall før. Det er svært giftig og kreftfremkallende, så jeg mener mange produsenter har gått bort fra bruk av dette annet enn i industrien.

Hvilke rensemidler du kan erstatte dette med som hobbyurmaker, kan sikkert andre svare på. Men jeg antar at f.eks. blårens (isopropanol) burde kunne løse opp oljer ganske bra, uten at det blir produktrester igjen på urverksdelene.
 
  • Liker
Reaksjoner: harald58
Lighterbensin/alkylatbensin skal visstnok funke glimrende til rens av klokkedeler.
Alkohol, herunder isopropanol kan visst løse opp shellac, som kan være brukt som festemiddel i urverket, så det ville jeg vært forsiktig med.
 
Jeg bruker iso alkohol på alt som ikke har shellac, bruker naphta på de delene som har shellac. Mange vil nok anbefale helt andre produkter. Det virker som det er like mange svar som det er urmakere….! Jeg så på såkalte proffe rensemidler men prisen er høy. Jeg øver meg for tiden på relativt billige urverk, dersom jeg går på et kostbart verk vil jeg muligens oppgradere, jeg bruker kvalitetsoljer så den biten er nogenlunde på plass…