Solgt Omega Speedmaster 3570.50

Medlem
23. nov. 2013
Innlegg
350
Sted
Bergen
UR
Omega Speedmaster Professional 3570.50.00, også kalt Moonwatch.

Nypris i dag:
Akkurat denne referansen er utgått, men den nye referansen (311.30.42.30.01.005) er såpass lik at det i praksis må kunne sies å være samme klokke. På Omega sine sider er denne nye oppgitt til å koste kr 38 500.

SPESIFIKASJONER
Verk: Omega 1861. Manuelt opptrekk.
Kassemateriale: Stål
Kassediameter: 42 mm
Avstand mellom lugs: 20 mm
Glass: Hesalitt
Vanntetthet: 50 meter. Ville ikke dusjet eller badet med den.
Gangreserve: 48 timer.

ALDER OG HISTORIKK
Oppgitt fra forrige selger å være fra 2011. Har prøvd å sjekke serienummeret opp mot diverse databaser, men har ikke klart dette. Med tanke på at den holder tiden godt stemmer nok 2011 godt. Jeg kjøpte den i midten av januar tidligere i år.

TEKNISK TILSTAND
Ukjent servicehistorikk. Har ikke opplevd noe merkbart tidsavvik på den i tiden den har vært i mitt eie (siden januar i år). Holder gangreserven veldig godt, aldri opplevd at den har stoppet for tidlig. Trukket opp nærmest hver dag siden jeg fikk den. Kronografen nullstiller uten problem.

KOSMETISK TILSTAND
I mine øyne er klokken i god kosmetisk tilstand. Den er brukt omtrent hver dag i rundt ni måneder, så noe swirls og hairlines er det. Litt ekstra på undersiden av lugs, i forbindelse med rembytte. Lenken har litt swirls på enkelte ledd, og en del på låsen. Ingen sjenerende riper såvidt jeg kan huske. Sjekker dette opp senere i dag, og vil naturligvis legge ut bilder av dette da. (Oppdatert med bilder)

Noen riper i hesalittglasset, disse kan eventuelt fjernes med polywatch før overlevering hvis ønskelig.

BÆREREDSKAPER OG ANNET
Har ingen klokker i samme størrelse til å sammenligne hvor stort den bærer. Etter å ha brukt Seiko SNKL23 (36 mm) i en uke synes jeg Speedyen ble nærmest gigantisk på håndleddet. Tidligere har jeg ment at den har båret helt ypperlig, men etter å ha brukt en mindre klokke en stund fremstod den som større enn tidligere.

Lenkeleddene kan være litt harde å legge til/fjerne på grunn av stiftledd. Dette kan imidlertid en urmaker fint gjøre dersom man ikke har nødvendig verktøy hjemme. Har tatt av tre ledd, som naturligvis følger med. Sitter nå litt stramt på håndleddet mitt, som er 18 cm.

BOKS OG PAPIRER
Ytter- og innerboks. Mangler papirer.

FORHOLD JEG VIL FREMHEVE
Trygg til bruk i verdensrommet - praktisk til dagen verden går under og alle må flytte til Mars. For øvrig passer den ypperlig til å ta tiden på pizza i ovnen og ellers generelt ved matlaging. Jeg synes dette har vært praktisk.
Klassiker som holder seg godt - både pris- og designmessig.
Passer til stort sett alt av remmer - perlon, nato og skinn. Gjør seg særdeles godt på perlon etter min mening.
Den ene springbaren forsvant ved et litt uvørent lenkebytte. Derfor er den ene springbaren tynnere enn den andre, som gjør det ene endeleddet noe løsere enn det andre.


OPPGJØR
Litt vanskelig å prissette, på grunn av den store prisøkningen de siste månedene. Prisene på Omega vil settes opp ytterligere 5 % 1. eller 15. oktober, ref. prisøkningstråden. Nypris vil da være litt over 40k, etter mine kalkuleringer.

Prisantydning kr 26 000 (+ fraktkostnader), men er naturligvis åpen for bud. Av bytte er Explorer I, ref. 14270 eller 114270 av interesse.

Holder til i Bergen, F2F er å foretrekke. Dersom det må sendes gjøres dette mot forskuddsbetaling.

REFERANSER

På grunn av få handler på TS har jeg bare én GG-referanse.

MINE BILDER




























 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rødland