Om å miste noe verdifullt — og et forsøk på å erstatte det!

Medlem
10. feb. 2008
Innlegg
15
Sted
Fra Oslo, bor i Marbella.
Det er høsten 2007, unge lovende Robbiedeluxe på 21 år skal til New York på konferanse. Spent, stolt og nervøs over å reise på sin første langtur dekket av jobben, gleder han seg aller mest til å kjøpe sin første skikkelige klokke i bursdagsgave til seg selv; en Rolex GMT Master II, aka 16710, aka Pepsi.

Jeg hadde lenge ønsket meg en Rolex, men det var først da jeg leste på nettet at Pepsien kom til å bli erstattet at jeg virkelig begynte å spare. Jeg har alltid hatt en fascinasjon for flyfart, reise og 50-tallet – så Pepsien var et naturlig valg for meg. En Submariner – uansett hvor tidløs og fin – ble aldri vurdert engang.

Jeg skulle ha en Pepsi.

Før reisen hadde jeg på forhånd forsikret meg at de hadde klokken på lager hos Tourneau. Flyturen med SAS over ble en eneste lang ventetid. Fikk absolutt ingen søvn. Landet on-time på Newark, raskt gjennom immigration og toll, lite trafikk i Lincoln Tunnel — hele universet spilte på lag. Jeg sjekket inn på hotellet, byttet sko og løp kvartalene fra Sheraton og til Tourneau på Madison avenue. Utstyrt kun med et bankkort samt et ønske om å realisere en drøm.

Minutter senere var den unge gutten plutselig blitt til en mann med Rolex-klokke på armen. Jeg var så utrolig stolt. Jeg er sikker på at dette var dagen jeg fikk skjeggvekst. Jeg husker DNB ringte meg for å bekrefte at jeg var i New York og nettopp handlet noe til et større beløp. "Ja, det stemmer", sa jeg stolt.

1.jpg


Det er høsten 2016. Ganske nøyaktig 9 år har passert siden jeg kjøpte Pepsien. Det har vært min eneste klokke gjennom nesten et tiår (med unntak av en Apple Watch som brukes til trening). I mellomtiden har både kjærester og jobber kommet og gått. Men Rolexen har vært med meg, i tykt og tynt.

Natt til 8. september skjer det. Noen bryter seg inn i vårt hjem i Marbella, og tømmer huset for verdisaker mens vi sover. Sannsynligvis er min samboer og jeg blitt gasset ned, for vi merker absolutt ingenting før våkner klokken seks. Alt er borte. Klokken min er borte fra nattbordet. Alt av vesker, smykker, elektronikk. Alt.

Ukene går mens vi forsøker å leve normalt igjen, krangle med forsikringselskapet, leve normalt — og krangle med forsikringselskapet litt til. Det første jeg sa til min samboer, var at jeg ikke kom til å kjøpe en ny klokke, selv om jeg skulle få erstattet hele beløpet (noe jeg heller ikke fikk). Det forstod hun godt. Det var liksom den klokken, som var meg.

Uker er blitt til måneder, og savnet etter klokken min er bare blitt større. Det er vel som å miste en hund; til slutt ender man opp en ny valp.

Da er det på sin plass å introdusere min nye valp; Rolex GMT Master II 116710LN.

Jeg skal ikke si savnet er over, men jeg føler på en måte at min gamle klokke lever gjennom den nye. Både bokstavelig talt, da dette tross alt er den nye GMT modellen — men kanskje viktigst av alt, lever den videre "in spirit".

IMG_5043.JPG



IMG_5126.JPG



Takk for at du leste. Jeg innser nå at dette har vært en form for terapi.
 
Redigert:
nei. det var ikke det.

diktet if handler blant annet om å reise seg igjen etter livets strabaser. du burde lese det.

forøvrig er mitt forsikringsselskap gjensidige, og jeg har aldri kranglet med dem.

Var det den gjentatte kranglingen med forsikringsselskapet som ga deg assosiasjonen?
 
Året er 2021 og det har nesten gått fem år siden innbruddet. Ut av det blå, får jeg en mail fra Rolex i Madrid (fritt oversatt):

Kjære Robbiedeluxe.

Håper alt står bra til med deg og dine under denne vanskelige tiden.

Vi har gode nyheter. Klokken din er blitt levert inn til Rolex Service Centre i Kent.
Vennligst kontakt din lokale politimyndighet for å starte utleveringsprosessen.

Vennlig hilsen.

Jeg tror ikke mine egne øyne. Leser mailen flere ganger. Har klokken min blitt funnet etter nesten fem år? Er det noen som tuller med meg?

Jeg ringer umiddelbart Rolex i UK og de kan bekrefte at klokken er hos dem, men de kan ikke dele noe mer informasjon grunnet personvern. Jeg blir bedt om å kontakte spansk politi så snart så mulig, for Interpol behøver å involveres for å kunne få klokken sendt ned til meg igjen. Rolex utleverer nemlig ikke denne klokken til noen andre enn britisk politi.

Etter et par måneders venting, får jeg i dag en telefon om å komme og hente klokken. Jeg hopper i bilen og råkjører ned til politistasjonen. Kan dette være sant?

Joda, etter et par minutter er jeg blitt gjenforent med min egen bursdagsgave fra 2007. Pepsien er kommet hjem igjen.


IMG_6720.jpeg


IMG_6721.jpeg
 
Det er jo fantastisk! Gratulerer med gjenforening.
Ser til og med ut til at den er tatt godt vare på.

Var det du eller forsikringsselskapet som meldte denne stjålet til Rolex?
 
  • Liker
Reaksjoner: Robbiedeluxe