Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Det handler nok litt om hva slags type marked man sikter seg inn mot, og ikke minst hvordan forbrukersamfunnet i Japan er innrettet vs i Europa. Et banalt eksempel i Japan er type sportsdrikker. De slipper nye varianter månedlig, og slår de ikke an på salg, så kan de trekkes fra markedet etter et par uker.
Seiko lager jo klokker for massene, og bare i Japan bor det jo en hel del flere folk enn her oppe i polvotten. Og det er klart, det vil jo aldri bli like eksklusivt som Rolex. Men det er vel heller ikke intensjonen. Så får de som vil ha den «statusen» heller bruke pengene sine som de vil..
 
  • Liker
Reaksjoner: Deleted member 15579
En ny "high end" Alpinist!

Og tre budsjettvarianter SPB241/3/5 med 6R35, 38 mm x 12,9 mm, € 750/770.
C8ADB150-1A13-4937-B4F9-5D546E78E180.jpeg
 
Artig at Seiko kommer med nytt innenfor 6105-hyllest, men SLA051 likte jeg overhode ikke. Hva skjer med kantene der da? Det skarpe skillet mellom børstet tekstur på oversiden og polert på undersiden er jo virkelig det som gjør kassa. Og nå har dem fjerna dette ved å lage en ekstra "rille" der. Nei, skuffa!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Jeg har egentlig vært ganske glad i Seiko gjennom en del år, og har fire klokker fra de i boksen hjemme, men opplever at interessen min for Seiko nå er litt "meh". Noe går på den endeløse strømmen av modeller som jeg ikke føler treffer meg (meget subjektivt selvsagt), men også litt rundt følelsen av at det egentlig ikke har kommet noe nytt (muligens enda mer subjektivt). Uansett så er planen om nok en Seiko lagt på hylla inntil videre, men i håp om bedre tider :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HR_ og MikroKrone
Sla051, har de bare stukket handa ned i skuffen med overskuddslenker og brukt den første de fikk tak i? Ser ikke ut og med en sla prislapp blir det for dårlig.
 
Sla051, har de bare stukket handa ned i skuffen med overskuddslenker og brukt den første de fikk tak i? Ser ikke ut og med en sla prislapp blir det for dårlig.
Det var det samme de gjorde med SLA017 da den kom. Lenka sto ikke i stil til resten, mener å huske at lenka til SBDC051 føltes bedre ut.
 
Det handler nok litt om hva slags type marked man sikter seg inn mot, og ikke minst hvordan forbrukersamfunnet i Japan er innrettet vs i Europa. Et banalt eksempel i Japan er type sportsdrikker. De slipper nye varianter månedlig, og slår de ikke an på salg, så kan de trekkes fra markedet etter et par uker.
Seiko lager jo klokker for massene, og bare i Japan bor det jo en hel del flere folk enn her oppe i polvotten. Og det er klart, det vil jo aldri bli like eksklusivt som Rolex. Men det er vel heller ikke intensjonen. Så får de som vil ha den «statusen» heller bruke pengene sine som de vil..

Jeg er enig i det du skriver her. Det er noe som gjør Seiko litt unikt i forhold til andre klokkemerker. De lanserer jo ekstremt mange klokker, og noen blir ikoniske mens andre raskt blir glemt. Det som er flott er jo at det finnes en Seiko for alle.
 
seiko-prospex-diver-6105-uemura-sla049-jpg.15735368


Liker teksturen på skiva, men lenka og den linja på kassa er jeg ingen fan av. Kommer vel en modell jeg liker i neste uke ;)
 
Noen som vet om man kan finne noen liggnende rubber straps som er kurvet og passer til seiko skx?? Og det må også være deployment clasp på de :)
Det nærmeste jeg klarer å finne er crafter blue straps, men da får jeg ikke deployment clasp....
 

Vedlegg

  • 595970F9-850F-4990-8E78-E3AC107538D5.jpeg
    595970F9-850F-4990-8E78-E3AC107538D5.jpeg
    44 KB · Visninger: 0
Hei, er det noen som vet om noen krysskompabilitet mellom SRPE45 og andre Seiko-modeller? Tror den kunne vært veldig fin på en tofarget Jubilee-type med buede endeledd.