Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Medlem
19. okt. 2011
Innlegg
5.367
At Basel er over betyr tydeligvis ikke full stopp for interessante nye klokkelanseringer. Seiko lanserer enda noen flere modeller, og disse ser skikkelig lovende ut. Etter min mening er de to kronografene to ordentlige blinkskudd, og de to nederste (Sarx 035 og 033) ser ut til å være vellykkede videreføringer av de populære Sarb033/035 modellene.

Kassene på disse vil sannsynligvis være utført med "zaratsu"-polering som bla. brukes på Grand Seiko, og som er en teknikk som gir en veldig høy kvalitet på finishen. Samtlige modeller vil bli tilgjengelige for kjøp i mai måned.

SARK005/007
Pris: 16,300kr
Cal. 8R48
Diameter 40.7mm
Tykkelse 14.9mm
Dia-Shield og AR coating

attachment.php


attachment.php



SARW021/023
Pris: 9000KR
Cal. 6R21
Diameter: 40.8mm
Tykkelse: 12.7mm
Dia-Shield og AR-coating

attachment.php


attachment.php




SARX033/035
Pris: 7500kr
Cal. 6R15
Diameter: 40.8mm
Tykkelse: 11.5mm
Dia-Shield og AR-coating

attachment.php


attachment.php
 
Redigert:
Kan jo bruke denne tråden til å poste alle nye modeller fra Seiko istedet for å lage en ny tråd hver gang.

Ny 2016 versjon av Grand Seiko hi-beat:

40mm diameter
13,3mm tykk

SBGH043.png


SBGH045.png




Til sammenligning, her er den gamle versjonen.

attachment.php


Den nye har kortere lugs og en litt mer kompakt kasseform, pluss noen små forandringer i skiven som for eksempel sekund og timemarkørene. Ser også ut som om rammen til datovinduet er noe slankere. Synes begge versjonene er nydelige, men det eneste jeg lurer på er hvorfor de har gitt den nye med sort skive en hvit datoskive?

Ellers liker jeg kasseformen og lugsene på den nye hakket bedre.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og JD83
At Basel er over betyr tydeligvis ikke full stopp for interessante nye klokkelanseringer. Seiko lanserer enda noen flere modeller, og disse ser skikkelig lovende ut. Etter min mening er de to kronografene to ordentlige blinkskudd, og de to nederste (Sarx 035 og 033) ser ut til å være vellykkede videreføringer av de populære Sarb033/035 modellene.

Kassene på disse vil sannsynligvis være utført med "zaratsu"-polering som bla. brukes på Grand Seiko, og som er en teknikk som gir en veldig høy kvalitet på finishen. Samtlige modeller vil bli tilgjengelige for kjøp i mai måned.

SARK005/007
Pris: 16,300kr
Cal. 8R48
Diameter 40.7mm
Tykkelse 14.9mm
Dia-Shield og AR coating

attachment.php


attachment.php



SARW021/023
Pris: 9000KR
Cal. 6R21
Diameter: 40.8mm
Tykkelse: 12.7mm
Dia-Shield og AR-coating

attachment.php


attachment.php




SARX033/035
Pris: 7500kr
Cal. 6R15
Diameter: 40.8mm
Tykkelse: 11.5mm
Dia-Shield og AR-coating

attachment.php


attachment.php
SARW021 var rett og slett nydelig! Er det priser i Norge du har oppgitt her? I så fall er det jo slettes ikke gæærnt! Blå visere på hvit skive blir ikke feil uansett... :)
 
SARW021 var rett og slett nydelig! Er det priser i Norge du har oppgitt her? I så fall er det jo slettes ikke gæærnt! Blå visere på hvit skive blir ikke feil uansett... :)

Prisene er hva Seiko har oppgitt i yen oversatt direkte til kroner, og da uten medberegnet moms når man handler fra Japanske forhandlere som Seiyajapan eller Higuchi. Men som du sier, prisene blir ganske hyggelige uansett :)
 
Redigert:
Kan jo bruke denne tråden til å poste alle nye modeller fra Seiko istedet for å lage en ny tråd hver gang.

Ny 2016 versjon av Grand Seiko hi-beat:

40mm diameter
13,3mm tykk

SBGH043.png


SBGH045.png




Til sammenligning, her er den gamle versjonen.

attachment.php


Den nye har kortere lugs og en litt mer kompakt kasseform, pluss noen små forandringer i skiven som for eksempel sekund og timemarkørene. Ser også ut som om rammen til datovinduet er noe slankere. Synes begge versjonene er nydelige, men det eneste jeg lurer på er hvorfor de har gitt den nye med sort skive en hvit datoskive?

Ellers liker jeg kasseformen og lugsene på den nye hakket bedre.

Syns dette var et skritt i riktig retning. Var innom Christensen for et par uker siden og prøvde omtrent samtlige de hadde inne. Jeg er litt delt i synet på kassene til GS. På noen av modellene er lugsa ganske lange kombinert med en nokså tykk kasse. På noen håndledd kan det gjøre at klokken ikke sitter "som støpt". Blir en smule klumpete.

Har sort hi-beat uten gmt som personlig favoritt, men gleder meg til å prøve den mindre spring driven i 39mm. Sitter den fint på første forsøk så er det godt mulig jeg slår til. Det er jo en mindre påkostet modell, men den står seg bra uansett syns jeg.

SBGA085
p6110751-jpg.148044
 
Kan jo bruke denne tråden til å poste alle nye modeller fra Seiko istedet for å lage en ny tråd hver gang.

Ny 2016 versjon av Grand Seiko hi-beat:

40mm diameter
13,3mm tykk

SBGH043.png


SBGH045.png




Til sammenligning, her er den gamle versjonen.

attachment.php


Den nye har kortere lugs og en litt mer kompakt kasseform, pluss noen små forandringer i skiven som for eksempel sekund og timemarkørene. Ser også ut som om rammen til datovinduet er noe slankere. Synes begge versjonene er nydelige, men det eneste jeg lurer på er hvorfor de har gitt den nye med sort skive en hvit datoskive?

Ellers liker jeg kasseformen og lugsene på den nye hakket bedre.

Har du en kilde på dette? :) Finner ingenting når jeg søker rundt.
 
Bilde av den nye SARX035. Nydelig IMO! :)

attachment.php
Enig! Liker at de kutter ut den unødvendige opplysningen om antall juveler (bortimot det eneste ankepunktet ved min SARB065 som jeg ellers er ekstremt fornøyd med).

Ellers må jeg si at anorakk-faktoren blir relativt høy når man diskuterer forskjeller på Grand Seiko-modellene over her (for å ta en Jeremy Clarkson) :) Utenom det hvite datofeltet må jeg si at jeg slet big time med å se forskjell.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Har du en kilde på dette? :) Finner ingenting når jeg søker rundt.

Jepp, dette er tydeligvis to modeller som vil slippes i det japanske markedet i første omgang, så du må til den japanske Grand Seiko nettsiden for å finne dem.

Her er linken til begge to:

http://www.seiko-watch.co.jp/gs/collection/detail.php?pid=SBGH043

http://www.seiko-watch.co.jp/gs/collection/detail.php?pid=SBGH045

Skal visstnok lanseres nå i mai, så jeg tipper at Seiya og de andre Japanske forhandlerne vil ha dem klare på nettsidene sine snart. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Seiko Presage.jpg

Desse er på veg "innanlands". Kjem iløpet av sommaren.
Limitert sak.

Har plassert meg på den berømte ventelista, da eg synes den er RÅ.
Einaste som ikkje tiltaler er datovinduplassering.

Trur kanskje eg må "klå" litt før eg bestemmer meg 100%.
 
Skivene på disse er helt fantastiske:rolleyes: Kunstverk av noen klokker. Hvor har du skrevet deg opp?
Seiko-Presage-60th-Anniversary-Chronograph-SRQ021-3.jpg

Selv kunne jeg tenke meg enamel varianten.
Seiko-Presage-60th-Anniversary-Chronograph-SRQ019-1.jpg

04340fc651b740dd1a685032ddf1007d.jpg
Skivene er RÅ ja!

Står på venteliste hos urmaker Jermstad i Molde. De var årets Seikoforhandler, og har handlet der før. Så de anbefalest!
 
  • Liker
Reaksjoner: Habs og Gubben11