Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Holder på å gå på et impulskjøp på en SRP639. Noen som har noen erfaringer med hvordan disse baby-Tuna er på armen? Jeg har hatt Sumo før og den var akkurat innenfor hvor stor klokke jeg kan gå med. Den har jo noen lange lugs mens baby-tuna nesten ikke har lugs så vil tro det går greit selv om den er 47mm og Sumo 44mm.

Det er ikke impulskjøp hvis jeg tenker over det for lenge så jeg bestilte den nå. Rapport om hvor stort den bærer kommer neste uke!
 
Vis vedlegg 50242 Holder på å gå på et impulskjøp på en SRP639. Noen som har noen erfaringer med hvordan disse baby-Tuna er på armen? Jeg har hatt Sumo før og den var akkurat innenfor hvor stor klokke jeg kan gå med. Den har jo noen lange lugs mens baby-tuna nesten ikke har lugs så vil tro det går greit selv om den er 47mm og Sumo 44mm.

Disse er fristende men de må ha JAPAN på seg for min del...
 
Disse er fristende men de må ha JAPAN på seg for min del...

Om klokken er skrudd sammen på en fabrikk i Japan eller i Singapore er ikke så viktig for meg. Jeg ville for eksempel heller hatt en SKX007K som er montert i Singapore enn en SKX007J som er montert i Japan, men har den kjipe "21 Jewels" teksten på skiven.

Hvorfor synes du at det er viktig at de er fra Japan?
 
Om klokken er skrudd sammen på en fabrikk i Japan eller i Singapore er ikke så viktig for meg. Jeg ville for eksempel heller hatt en SKX007K som er montert i Singapore enn en SKX007J som er montert i Japan, men har den kjipe "21 Jewels" teksten på skiven.

Hvorfor synes du at det er viktig at de er fra Japan?

Seiko er japansk, hvorfor skulle det ikke bli?

Fordi jeg har mer tillit i en japansk arbeider enn en annen i Asia.
Fordi jeg ser på Seiko som noe som burde holde på sin troverdighet ved å unngå produksjon i alle hjørner av Asia.

Men det er min mening og min visjon på saken.
http://www.ebay.com/itm/SEIKO-PROSP...RS-WATCH-SRPA81J1-MADE-IN-JAPAN-/252828676923
 
En Seiko-maskin produserer da like fin klokke om den er installert i en fabrikk i Morioka som i Kina eller Malaysia.

Designen er den samme, prosedyrene er det samme og maskineriet er det samme. Så lenge klokka ikke er håndlaget skal ikke det utgjøre noen som helst forskjell.
 
Sitter som et skudd på relativt smale håndledd. Fra dagens klokke.

Nb: min 12 årige sønn prøvde også klokka i dag og syntes den passet godt. No pressure:)
 

Vedlegg

  • IMG_0218.JPG
    IMG_0218.JPG
    118,8 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: raknes og fredskijj
En Seiko-maskin produserer da like fin klokke om den er installert i en fabrikk i Morioka som i Kina eller Malaysia.

Designen er den samme, prosedyrene er det samme og maskineriet er det samme. Så lenge klokka ikke er håndlaget skal ikke det utgjøre noen som helst forskjell.


En kinesisk arbeider som jobber for Seiko fabrikken i Kina er betalt 4 ganger mindre enn en japansk arbeider som jobber for Seiko i Japan. Fortsatt ser han seg selv som en bra betalt manufaktur arbeider i Kina.

Men betaler du din "Made in China" Seiko 4 ganger billigere enn din "Made in Japan" utgave ? Nei...
Da hvorfor ikke kjøpe noe som er da montert i Japan med japansk kvalitets kontroll?

Men naiv er jeg ikke : de fleste delene i en "Made in Japan" Seiko kan bli fabrikert i Kina/Singapore/Thailand og senere montert i Japan.
"Made in Japan" på tallskiven beskriver sannsynligvis ikke de samme kriterier som "Swiss Made"...

Det ser ut som en del Seiko urverk er produsert i Singapore.
Sjekk der: http://www.sii.com.sg

At de viser en 8R28A på sin nettside er litt bekymrende synes jeg: disse går i de Seiko Ananta kronografer som er antatt "Made in Japan" på markedet...
http://calibercorner.com/seiko-caliber-8r28/

home-banner2.jpg


Noen skrevet en gang i 2010:
"Japanese law is rather interesting on the point of "Made in Japan". Basically, as I understand it, if something is made in a factory owned by a Japanese firm, to the same specs as those made physically in Japan, and the work is supervised by Japanese staff then the item qualifies under Japanese law to be listed as Made in Japan. So, factories in Singapore, HK, etc. that are owned 100% by Seiko, with Seiko Japan trained staff, making identical items, and under the direct supervision of Japanese employees can produce Made in Japan items."


Har dette skiftet nå? Det vet jeg ikke.

I bunn og grunn, bare Grand Seiko er 100% "Made in Japan".

PS: link i ordene.

 
Da var klokken på plass! Den virker som ventet veldig solid, og bezelen var overraskende god å bruke, tydelige klikk, men ikke tung å dreie. På Seiko-dykkere jeg har hatt før har bezelen enten virket skranglete eller så har den vært treig, så her har de tydeligvis skjerpet seg. Siden lugsene er veldig korte bærer den ikke så stort som tallene tilsier, men det er ingen tvil om at det er en stor klokke.

Gummireimen er den stive Z22 reimen så forsvinner så fort den nye erstatningen kommer i postkassen.


P7254226.jpg


P7254221.jpg


Et lite bilde for å vise størrelsen.

P7254208.jpg
 
En kinesisk arbeider som jobber for Seiko fabrikken i Kina er betalt 4 ganger mindre enn en japansk arbeider som jobber for Seiko i Japan. Fortsatt ser han seg selv som en bra betalt manufaktur arbeider i Kina.

Men betaler du din "Made in China" Seiko 4 ganger billigere enn din "Made in Japan" utgave ? Nei...
Da hvorfor ikke kjøpe noe som er da montert i Japan med japansk kvalitets kontroll.
Det argumentet holder ikke vann i det hele tatt. Lønnen til den som monterer klokken er jo ikke 100% av prisen du betaler, altså kan ikke prisen reduseres prosentvis.

Jeg bryr meg lite om den er montert i Japan, Kina, Singapore eller hvor som helst. Det er Seiko som setter sitt navn bak kvaliteten på klokken uansett, og den stoler jeg på. At det jukses med hva som faktisk er "made in.." er selvfølgelig en uting og ødelegger litt for tilliten til merket som jukser.
 
Det argumentet holder ikke vann i det hele tatt. Lønnen til den som monterer klokken er jo ikke 100% av prisen du betaler, altså kan ikke prisen reduseres prosentvis.

Jeg bryr meg lite om den er montert i Japan, Kina, Singapore eller hvor som helst. Det er Seiko som setter sitt navn bak kvaliteten på klokken uansett, og den stoler jeg på. At det jukses med hva som faktisk er "made in.." er selvfølgelig en uting og ødelegger litt for tilliten til merket som jukser.
Apropos så vil jeg forsåvidt ikke tro at lønna er noe særlig lavere i Singapore enn i Japan egentlig (uten at jeg har sjekket...).
 
Det argumentet holder ikke vann i det hele tatt. Lønnen til den som monterer klokken er jo ikke 100% av prisen du betaler, altså kan ikke prisen reduseres prosentvis.

Jeg bryr meg lite om den er montert i Japan, Kina, Singapore eller hvor som helst. Det er Seiko som setter sitt navn bak kvaliteten på klokken uansett, og den stoler jeg på. At det jukses med hva som faktisk er "made in.." er selvfølgelig en uting og ødelegger litt for tilliten til merket som jukser.

Seriøst...
Uansett at "Lønnen til den som monterer klokken er jo ikke 100% av prisen du betaler" er kostnad prisen av en klokke 100% skapt i Kina (under Japansk patenter) langt under enn en klokke 100% skapt i Japan.

Da forstår jeg ikke hvordan du kan si at "Det argumentet holder ikke vann i det hele tatt."o_O
Fordi forskjellen går ikke til kunden: den går til Seiko.

Du bryr deg ikke?
Men du sier: "At det jukses med hva som faktisk er "made in.." er selvfølgelig en uting og ødelegger litt for tilliten til merket som jukser."

ALT som selges er avhengig av tillit og omdømme.
Når disse er ødelagt, er produktet "sabotert" og kan ikke mer selges til prisene det solgte seg før.

Nå tenk deg en fantasi scenario :
Sveits plutselig tillater "Swiss Made" stempel uansett at klokkene er 100% produsert i Kina så lenge en sveitsisk kontroll er på plass.
Og i stillhet Rolex bestemmer seg for å flytte hele produksjonen sin til Kina... Selvfølgelig prisene skifter ikke...
Derfra blir det senere avslørt i en reportasje og nyheten går verden over: mange er overrasket og selvfølgelig skuffet.
Tror du at Rolex skal ikke oppleve noen brist i omdømmet sitt, etterfulgt med kraftig nedgang på salgene sine?

Ja, nemlig, der har vi det: "....en uting og ødelegger litt for tilliten til merket som jukser."
 
Redigert: