Ny klokke

Hei !
Skal kjøpe meg en skikkelig klokke som blir min eneste og skal ha den lenge. Den skal passe til alt hverdagslig til reise til dress.
Den skal passe til alt og være en dykker. Budsjett er egentlig maks 35k
Har sett på litt forskjellige alternativer:
- tudor bb58
- tudor black bay 41
- tudor pelagos
- seamaster diver 300 (både den nye og 2012)
- Planet Ocean 39,5

Har prøvd black bay 41 og po 43 disse virket litt for tykke men nydelige klokker.
Står nå egentlig mellom bb58 og po 39. Men bb58 er jo umulig å få tak i og den har heller ikke dato.
Po 39 er jo litt over budsjett. Ser den er på urverket til 48k og kan også kjøpes brukt men dette begynner jo å bli litt over budsjett..

Jeg ønsker heller ikke å få så mye oppmerksomhet på klokka og kommentarer på at jeg går med en klokke til nesten 50k. Vil en Planet Ocean 39 ta mye oppmerksomhet ?
Det begynner jo å bli mye å bruke på en klokke men jeg skal jo ha den lenge.

Takker for tips

Føler jeg har blitt fast PO39.5-evangelist her på forumet, men iallfall: jeg har hatt den ett år. Forøvrig finner du den nok brukt til billigere enn 48k hvis du er litt tålmodig.

Brukt i mange anledninger, i helt vanlig middelklasse/everyman strøk på Romerike og rundt i Oslo. Aldri noen som har bemerket den, eller glant fælt eller noe sånt. Syns den funker fint til hverdags, reise og det meste.

Dress bruker jeg den ikke til. Den har ganske tjukk kasse, så den sniker seg ikke akkurat under skjorte-ermet mitt iallfall. Tror '12 modellen av SMP300, eller bb58, passer bedre da.

Prøv alle på armen, med dresskjorte. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: vigg1_
Har du vurdert IWC Ingenieur? Fantastisk klokke som passer til alt! WR på 120M er også mer en nok for de aller fleste. Denne kan du få i 40mm innenfor budsjett. Dukker opp for salg her inne med jevne mellomrom.
092F1512-74AB-419D-B52B-D4036F7769E9.jpeg
 
En annen mulighet, hvis det ikke absolutt må være sveitisk, er å se på Sinn. Masse tysk teknologi og "bang for buck". Mange gode allroundere der (f.eks pene chronoer med både 60-min dreibar bezel og 200m vannmotstand!) - og pris-sjiktet ditt lar deg velge og vrake ganske fritt i utvalget deres. Du kan prøve en del av modellene hos Urmaker Jacobsen på Lillestrøm.

103-St_LB.jpg

104-St-Sa-A_V.jpg

556-I_LB.jpg
 
Redigert:
Av de du nevner, hadde jeg gått for SMP pre 2012. Om du finner en 2254, med de klassiske sverdviserne, så har du et komplett ur, som passer til alt.
PO 39,5 er kanskje mindre i diameter, men den er like høy som en vanlig PO, og det er ikke noe som sklir lett under en mansjett. PO er flott, men ikke som eneste. Imho.
IWC Ingenieur er også et flott tips, så hadde tatt den med i vurderingen.
 
Av de du nevner, hadde jeg gått for SMP pre 2012. Om du finner en 2254, med de klassiske sverdviserne, så har du et komplett ur, som passer til alt.
PO 39,5 er kanskje mindre i diameter, men den er like høy som en vanlig PO, og det er ikke noe som sklir lett under en mansjett. PO er flott, men ikke som eneste. Imho.
IWC Ingenieur er også et flott tips, så hadde tatt den med i vurderingen.

Rettelse: 39.5mm PO er ikke like tjukk som 43.5mm PO.

Men: rådet om den eldre seamasteren tiltredes absolutt. Designet på den er jo til og med litt i samme veiva som PO. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og vigg1_
Av de du nevner, hadde jeg gått for SMP pre 2012. Om du finner en 2254, med de klassiske sverdviserne, så har du et komplett ur, som passer til alt.
PO 39,5 er kanskje mindre i diameter, men den er like høy som en vanlig PO, og det er ikke noe som sklir lett under en mansjett. PO er flott, men ikke som eneste. Imho.
IWC Ingenieur er også et flott tips, så hadde tatt den med i vurderingen.

Ok trodde 39 var 2mm tynnere enn 43 po
 
PO39.5 er drøyt 14mm, omtrent som en speedmaster. PO 43.5 er 16mm omtrent, såvidt jeg husker (39.5 millimeteren mangler tidssone/time-vis stilling av tida, samt har noe mindre gangreserve).
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Av de du nevner, hadde jeg gått for SMP pre 2012. Om du finner en 2254, med de klassiske sverdviserne, så har du et komplett ur, som passer til alt.
PO 39,5 er kanskje mindre i diameter, men den er like høy som en vanlig PO, og det er ikke noe som sklir lett under en mansjett. PO er flott, men ikke som eneste. Imho.
IWC Ingenieur er også et flott tips, så hadde tatt den med i vurderingen.
Omega 2254 er en av de beste allround klokkene å få tak i for en vanlig enkel mann. Derfor jeg eier en og bruker stort sett den.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Skulle eg berre hatt en klokke innenfor dei rammene der so hadde speedmaster pro stått ganske høgt på lista.
Den har et design som har vist seg å tåle årene pluss en kan dresse den opp og ned alt etter som .

Iwcen har eg (i 43mm) og det er en tung og tykk kladeis som kanskje ikkje sniker seg so godt under skjorteermen. Lenka er derimot noke av det bedre en får.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og robert A
Ok.


Med en sedvanlig TS strekk av budsjettet kan du nok finne en JLC master compressor memovox eller ka med en Grand Seiko Sbga029 ? Seiko marinemaster er også flotte klokker :)
 
  • Liker
Reaksjoner: vigg1_
Mange gode forslag her likte jlc master, grand seiko sbga029 og IWC men har liksom falt for po 39 og bb58. Men dato er et ønske. Må prøve de på armen når de får de inn igjen på askeland
 
Då er jo seiko marinemaster/ tuna eller prospex "save the ocean" en quick fix . kanskje ikkje alltid helt skjortevennlig , men gu kor tøff.