Ny arbeidsklokke

Medlem
31. des. 2012
Innlegg
24
Hei

Om noen uker så skal jeg feire min pam 312 sin 1årsdag da tenkte jeg å slå på stortromma og kjøpe en ny klokke, den nye klokka blir en hverdag\arbeids beater. Etter mye vudering ender jeg opp på en sub, men er ikke helt sikker enda. Kravene mine er at den må være slitesterk, lenke, mekanisk, rett og slett tåle en trøkk og ha en fin appel.
Har dere noen andre tips til arbeidsur ? Jeg jobber offshore.

mvh Dendi
 
Hei

Om noen uker så skal jeg feire min pam 312 sin 1årsdag da tenkte jeg å slå på stortromma og kjøpe en ny klokke, den nye klokka blir en hverdag\arbeids beater. Etter mye vudering ender jeg opp på en sub, men er ikke helt sikker enda. Kravene mine er at den må være slitesterk, lenke, mekanisk, rett og slett tåle en trøkk og ha en fin appel.
Har dere noen andre tips til arbeidsur ? Jeg jobber offshore.

mvh Dendi

Jeg har dratt med meg denne på både rigg(onshore) og gass anlegg og den tåler det meste kan en si! Tøff er den også :cool:

a0c30b00ccc711e1a23c22000a1c9e05_7.jpg
 
Det blir jo en feiende flott feiring med en ny klokke :) Sub høres absolutt ikke feil ut. Eller hva med nok en PAM (Submersible)? :)

 
Jeg har dratt med meg denne på både rigg(onshore) og gass anlegg og den tåler det meste kan en si! Tøff er den også :cool:

a0c30b00ccc711e1a23c22000a1c9e05_7.jpg

@Salvesen - sonens første?! Gi mannen sine piller.
Her er en bruker som
A) avviker fra trådstarters ønske om å kjøpe Sub
B) anbefaller noe rimeligere

.... when pigs can fly å så videre :)

On topic
Sub, og gjerne en pent brukt 114060 er genial til formålet hvis det er budsjett for det.
Sjekk også ut Seiko Marinemaster "MM300"
 
Redigert av en moderator:
Sub er jo en herlig beater dersom budsjettet er på plass, PAM likeså!

Men en godt, godt, brukt Sub er jo ikke feil å gi videre til avkom om X antall år. Det er noe med ett ur som virkelig er brukt vs. bankboks.
 
Sub er jo en herlig beater dersom budsjettet er på plass, PAM likeså!

Men en godt, godt, brukt Sub er jo ikke feil å gi videre til avkom om X antall år. Det er noe med ett ur som virkelig er brukt vs. bankboks.

Sub og Pam går godt sammen !
 
Hei

Om noen uker så skal jeg feire min pam 312 sin 1årsdag da tenkte jeg å slå på stortromma og kjøpe en ny klokke, den nye klokka blir en hverdag\arbeids beater. Etter mye vudering ender jeg opp på en sub, men er ikke helt sikker enda. Kravene mine er at den må være slitesterk, lenke, mekanisk, rett og slett tåle en trøkk og ha en fin appel.
Har dere noen andre tips til arbeidsur ? Jeg jobber offshore.

mvh Dendi

Gå for en sub, den fyller alle kriterier for en ekte toolwatch, er du usikker- gå for en Sea Dweller.
Tom
 
Working offshore and working offshore: All in all it depends of what you are doing…
Are you siting in the office and going out sometimes for a round on the field to take a look?
Are you a Process-Operator with a bit of screwing, mostly sitting in process-rooms with computer work?
Are you working mostly in a roomy and clean workshop?
Or are you on the field beating the crap out of some rusted bolts&flanges, doing the horse job and working constantly in very tight places, exposing your watch and fingers to regular beating like I was doing?
When I started to work offshore, I had already been onshore 7 years in refineries&plants, screwing and beating 12h/day: Everything is huge there compare to offshore installations.
Had like 30 watches to choose from in my collection: Would never had taken any expensive watch to be ruined there.
I was scratching/chipping crystal, cases etc...
Take for example a Rolex Sub there and after few missions: Crystal edges are chipped, bracelet clasp ripped and case is scratched and dented down. Lost value as hell. For what?
First 2 years onshore I had a Tissot Seastar 1000(previous model) with 2824-2 ETA: Never failed me.
After for the 6 next years I used some home-made beaters made with cheap asian "Sea-Dweller" cases: The first one had a 2801-2 ETA and after 3 years, I got fed-up of cranking it by hand each day so I switched to a 2824-2 ETA movement(same movement with an automatic module)
I used those SD asian cases because it´s cheap, strong, water tight, small, light and slim so they don´t hook everywhere you fit your hands.
I was a Pipefitter and hydraulic bolt tightener: Worked with sledge hammer of any sizes, beating bolts&nuts, supports, using often pneumatic screwing hammers and even beaten the watch accidentally sometimes.
My watch never failed me and it did cost me in all like 2500 Kr in parts to make it: No service.
I used a mesh bracelet because it don´t stink like an old sweaty Nato, it breaths and dries fast: Feeling more comfy than a usual bracelet.
Here´s my last "beater" when I just made it: After 2 years of hard beating offshore, it´s still working perfectly holding "COSC timing".
But if you want some fancy shit because your job is not exposed… Your choice...
P1020954.jpg

PICT6248.jpg



This is what happened to my crystal after his first trip to Norne FPSO: Chipped in 3 places already.
Because the crystal is higher than the ceramic bezel and exposed…
PICT6274.jpg

PICT6279.jpg
 
Redigert:
Den mest fornuftige i denne tråden er @Hammerfjord.
Som ordtaket sier "lytt til kjentfolk før du legger ut på tur".
 
Redigert av en moderator:
Ser at dette med offshorearbeid ofte trekkes frem i forbindelse med klokkevalg.
Jobber selv på en borerigg, og de klokkene som brukes av folk som ikke sitter på kontor er billigst mulige greier. Gjerne noe reklamegreier i plast fra selskaper og underleverandører. Om klokke i det hele tatt for dem som jobber i selve drillinga. Mud og annen dritt som fanges under ei klokkereim gir ganske stygge resultater på huden.

Men når gutta (og jentene) skal hjem kommer kandisen fram......
 
Redigert:
Ser at dette med offshorearbeid ofte trekkes frem i forbindelse med klokkevalg.
Jobber selv på en borerigg, og de klokkene som brukes av folk som ikke sitter på kontor er billigst mulige greier. Gjerne noe reklamegreier i plast fra selskaper og underleverandører. Om klokke i det hele tatt for dem som jobber i selve drillinga. Mud og annen dritt som fanges under ei klokkereim gir ganske stygge resultater på huden.

Men når gutta (og jentene) skal hjem kommer kandisen fram......

Tjaa. Det var vel en sannhet med modifikasjoner. Synes det er mange godklokker å spotte i havet, også i boring. Får du mud under klokkereimen har du fusket med PPE! ;)
 
Et par ting ang arbeidsklokker. Ser over at noen synes Plo-Prof er greia, beklager. Generelt kan jeg skrive under på alt Hammerfjord skriver. Hos oss i Schlumberger får alle en Rolex etter 20 år, og mange har hatt sin fast på armen i mer enn 10 år. Selv om vi har svart belte i stand-by, er det mye "hans-on" arbeid, både ved testing og på boredekk, og jeg vil vel si at om man utsetter klokken for elementene har man fusket med PPE, personal protective ecuipment. Men det er klart at om klokken ruver 17mm og har utstikkende krystall ber man om trøbbel. En god arbeidsklokke bør ruve minst mulig, helst under 13mm, aller helst under 10. Mesh er gull, som Hammerfjord skriver. Lenker er alltid greit, lær og nylon blir surt. Jeg er godt fornøyd med sciliconremmer, men anser mesh som det ultimate. Ofte kan det være bra med en klokke som er antimagnatisk, men vær obs på at milgauss faktisk ikke er all verdens beskyttelse. Det gir beskyttelse mot kjøleskapsmagneter, hurra. Vannbeskyttelse, 10 ATM anser jeg som nødvendig, mindre blir - for lite. PPE eller ikke! ;)
Lume, selvsagt, the more- the merrier! So, I give you......:

images
 
Redigert:
Her er ei arbeidsklokke som har forholdsvis lang historikk i Nordsjøen gjennom Tysk redningstjeneste.
4mm krystall og ellers tysk panzer.


Om man er dårlig på PPE fås den også med keramisk "bezel" i stedet for gummi (vet ikke hvor mudbestandig den gummien er), samt silikonreim :)
 
Redigert:
Takker for mye gode forslag her, men tror jeg må ha en stund til i tankeboksen før jeg bestemmer meg :)