Novelty/ reklameklokke- tråden

Medlem
7. juni 2008
Innlegg
345
Sted
Stavanger
Tenkte at det er på tide med en tråd hvor vi kan vise frem klokker som de fleste av oss klokkenerder sikkert har noen av liggende i en skuff, men aldri bruker. Klokker som blir sett ned på av snobbene, aldri får en egen tråd, eller blir vist stolt frem som «Dagens klokke»

Det er naturligvis snakk om diverse reklameur, eller «morroklokker». Kanskje kjøpt av ren barmhjertighet på loppemarked for en rimelig penge, eller mottatt som «artig gave» av venner.

Reklameur, med logo på urskiven er allerede langt på vei historie. Det er på tide å hylle disse hverdagsheltene, mens de fremdeles er blant oss.

Nok sentimentalitet. Jeg starter med mine:
EEB4FC34-6667-46D7-8E49-D58C1B1B3633.jpeg


Aiwa M-Tv klokken ble innkjøpt til et åttitallsparty. Den har opplyst urskive, via knappen, for å kunne sjekke tiden når du er på rave party.

Camel-klokken er typisk for de «giveaways» som en fikk på Danskebåten hvis en kjøpte flere kartonger sigaretter i Taxfree... Har aldri røykt, så aner ikke hvordan jeg fikk denne. Husker Camel-Trophy klokkene på nittitallet, de var hotte.

Oscar Mayer: Alle vet jo at det er en kjent tysk produsent av ketchup og sennep, som også har egen barneklokke-kolleksjon. Stilrent pølse-i-brød design på remmen, og en småfrekk ketchup-flekk på skiven. Passende klokke for junior, tenkte jeg da denne ble med hjem fra et loppemarked..

Mine gode kollegaer vet at jeg samler på ur, og det har resultert i at jeg har blitt beæret med to ubrukte klokker. Et Åsgard-ur, som ble gitt til de som var med å bygge ut oljefeltet på åttitallet og en Industri-Energi klokke (med "fagforeningsrød" skive...)

Spiro Agnew var i sin tid visepresidenten til Nixon. Kort fortalt så måtte han forlate posten og banet dermed veien for at Gerald Ford ble eneste presidenten i USA sin historie som ikke er valgt hverken som president eller visepresident. Det er også den eneste av disse klokkene som har mekanisk urverk. Dessverre er verket like «bom fast» som karrieren til herr Agnew.

Shell-klokken er eneste som jeg har mottatt « i embeds medfør». Sommerjobb som student i Shell i forbindelse med leteboring på Kudu-feltet. Dyret med de spesielle hornene som det er bilde av på skiven er en Kudu-bukk, som finnes i Namibia. Dette er faktisk en kvalitetsklokke, Bulova, fra gode gamle dager i oljebransjen.
FFEE8C9D-F053-4C72-A259-8A182C7945AC.jpeg

A4247833-AEE1-465F-82F8-7D50BFE14CCD.jpeg

1AEFC755-3006-41F4-B0E3-91A7B5B7ABA1.jpeg

169C5649-A5E5-48BE-96E6-776340EE72BF.jpeg

3C60E07A-8024-4E5B-BB46-1DB8DE4002C5.jpeg

6E016C8F-18F2-44CE-BB33-C0962987B70F.jpeg

F540E57B-5A03-4A8D-873C-0826B643E558.jpeg

BBE180FA-90F8-4E00-B1E5-7A68832D1C54.jpeg
 
Redigert:
Det ser ut som en satelitt. Kan det være for første oppskyting fra Sea Launch, 1999-2000, hvor Aker var en stor medeier..? Eller er jeg på viddene?
 
Reklameklokker er artige.
En gang i forrige årtusen arbeidet jeg for sikkerhetsfirmaet Cerberus. De hadde en iøyefallende logo med en trehodet hund. Kerberos, som voktet inngangen til dødsriket.
cerberus.png

Noen år etter at jeg hadde startet der, ble Cerberus kjøpt opp av Siemens. Siemens hadde sin egen logo og ville derfor legge vekt på sin egen logo; Den grønne Siemens-skriften. I en overgangsperiode, før Cerberus ble bare en sikkerhetsdivisjon, ble den kjente trehodede hunden "redusert" til et pictogram med gjennomstreking, og divisjonen het Cerberus Division (Divisjon Cerberus på norsk).

Etter å ha hjulpet salgssjefen med et par ekstra jobber fikk jeg en slik reklameklokke. Disse var en spesiell gave til "kunder som kjøpte nye store anlegg". Det var en pen klokke som jeg brukte i en del år. Klokkene kom fra "Cerberus" sitt hovedkontor i Sveits. Det var reklameavdelingen her som sto for produksjon og utvalg av effekter. Det er derfor en sveitsisk modell.

De av dere med et våkent blikk legger nå merke til at min klokke er en spesiell transision modell fra den korte perioden da pictogrammet var i bruk og divisjonen het Cerberus Division. (Derfor helt sikkert høyt ettertraktet på markedet og omsatt for svimlende summer på auksjonshus verden over).

20200524_111157.jpg


20200524_111203.jpg


20200524_111217.jpg


20200524_111259.jpg


20200524_111345.jpg


Opprinnelig satt det en sort skinnrem på klokken. Denne ble selvfølgelig utslitt etter at klokken hadde vært i bruk. Da satte jeg på en lenke jeg hadde liggende, og jeg må si at jeg liker klokken bedre med denne.

Nå har ikke klokken vært brukt på lang tid. Uansett så er det et trivelig minne.

Jeg fikk også en damemodell som Fruen har liggende et sted. Denne var litt mer spesiell. Jeg skal se om jeg kan finne frem klokken og få ned noen ord om den også.

8
 
Puster liv i denne tråden igjen.. Kom over denne artige saken på Finn. Det var ukjent for meg at NSB fikk produsert logoklokker fra Mondaine, i forbindelse med OL på Lillehammer.

Klassisk jernbaneklokke med NSB og Lillehammer-OL logo! Ukjent om den har «stop to go» funksjonen til Mondaine. Et søk på modellnummeret, M7606.722, ser ut til at det er vanlig quartz. Noen hos NSB har iallefall hatt god smak i ur.

På skiven står det «Offisiell leverandør av tog, buss og reisebyråtjenester».
D43A0089-49D8-4B20-B444-F241D9399933.jpeg
EEF0231F-5D6B-41FF-9DD1-F7948B526519.jpeg
6AB1383E-7F28-4DA4-B3CE-8AAD18535292.jpeg
 
Redigert:
Har nok dessverre mistet eller kastet en del fra 80-tallet, men disse ligger i en skuff - et sted.
Firmagave fra jobben i 1994 - OL på Lillehammer.
363803F3-B524-46AC-877E-A5C6736F2FA7.jpeg


Reklameklokke for JAMEX senkesett for bil.
Jeg er nok den i Norge som har importert flest «middelmådige sportsfjærer» til Norge fra 1997 til 2015. Husker fortsatt delenr til Sierra og Ascona.
42C69BB1-2FFF-45A9-9E2C-01391AB61976.jpeg
 
Noen som husker Tissot «RockWatch»? Det er ikke en spesialklokke for bruk på «Tons of Rock», men Tissot sin kreative kolleksjon hvor de eksperimenterte med kasser av sveitsisk granitt. Dette var delvis et resultat av Swatch-suksessen, som var en boost for oppfinnsomheten i en konservativ bransje.

RockWatch var naturligvis passende for Statkraft, og deres virksomhet i Fjellheimen. Statkraft hadde noen av disse som relativt eksklusive firmaur.. ( Er det et tema her, at statlige selskaper hadde relativt eksklusive tjenesteur… NSB med Movado, og Statkraft med Tissot? Noe for Riksrevisjonen?).

Denne er tilsalgs på Finn, og hadde nok funnet veien til min postkasse hadde det ikke vært for den beskjedene 33mm kasse. Den ble visst ikke laget i større kasse.

0C73DA3D-E12F-4C20-9B9C-3C22DCF2DB40.jpeg

AC7A4A3B-60B9-4CEB-A98A-88322CB5AD2B.jpeg
 
Noen som husker Tissot «RockWatch»? Det er ikke en spesialklokke for bruk på «Tons of Rock», men Tissot sin kreative kolleksjon hvor de eksperimenterte med kasser av sveitsisk granitt. Dette var delvis et resultat av Swatch-suksessen, som var en boost for oppfinnsomheten i en konservativ bransje.

RockWatch var naturligvis passende for Statkraft, og deres virksomhet i Fjellheimen. Statkraft hadde noen av disse som relativt eksklusive firmaur.. ( Er det et tema her, at statlige selskaper hadde relativt eksklusive tjenesteur… NSB med Movado, og Statkraft med Tissot? Noe for Riksrevisjonen?).

Denne er tilsalgs på Finn, og hadde nok funnet veien til min postkasse hadde det ikke vært for den beskjedene 33mm kasse. Den ble visst ikke laget i større kasse.

Vis vedlegg 320092
Vis vedlegg 320094

Finn din have til fruen, om ikke annet. Veldig artig ide og prosjektet. Kjedelig at det ikke var noe mer gangbar (bærekraftig?) størrelse.

9
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod