Musikkanbefaling til den stille uke

Medlem
8. april 2008
Innlegg
1.468
Sted
Kirkenes
Midt på åttitallet fikk jeg en lillebror. Tromsø IL ble cupmestere og romferga Challenger eksploderte. Maradona fikk hjelp av Guds Hånd mot England, Crocodile Dundee oppsøkte sivilisasjonen og Tsjernobyl forlot den.

Den mest skjellsettende åttitallsopplevelsen var imidlertid påskeferien på fjellet, hvor progressive hyttenaboer introduserte meg for den virtuelle verden. Hjemme hadde mine teknologiske behov vært såpass neglisjerte at jeg til slutt fantaserte fram farger i svarthvitt-TV’en, så C64 og kulørte dataspill på HYTTA var ikke bare uhørt - det var pur magi.

Vi lot sol være sol og ski være ski, trakk for gardinene og spilte International Karate uavladelig. Det hypnotiske soundtracket stoppet for hver «game over», men var du dreven (som Commodorens eier), eller hadde nybegynnerflaks (som undertegnede), holdt du stand i ti minutter til melodien ebbet ut av seg selv. Halleluja!

Andre påskedag var gamingkarrieren over. Med såpass begrenset eksponering skulle man tro at de musikalske detaljer ble litt ulne i hjernebarken etter femogtredve år, men jeg husket hvert skurr og hvert blipp ved første gjenhør. Jeg har spilt den ofte og høyt de siste par ukene. Mest med øreplugger, da familien ellers ber meg være så vennlig å skru av denne kakofoniske miksen av maltrakterte hundepipeleker og fåfengte FM-radiokanalsøk.

De får være unnskyldt. De har aldri knust en stabel planker med pannebrasken utenfor Operahuset i Sydney på skjærtorsdag. De har ikke kjempet mann mot maskin ved Frihetsgudinnen i New York på langfredag eller dukket for flyvende dolker under Mount Fuji i Japan på påskeaften. Ei heller har de følt nakkehårenes euforiske oppstandelse på første påskedag, når man fortsatt meier ned motstandere seks minutter og trettisju sekunder ut i spillet og denne enestående kampsportsonaten hyller innsatsen ved å ta fullstendig av.

Støy, sier du? Acquired taste, sier jeg. Lukk øynene, hør den i sin helhet, lytt en gang til og helst enda en gang. Se den pikselfattige reisen fra novise til internasjonal karatemester anno 1986 for ditt indre øye og kom i høytidsstemning.

Dette er nemlig ikke ulyd, men retro 8-bits elektronika på sitt aller, aller beste. Dette er barndom. Dette er kunst.

God påske!


81158C5C-FDAF-4581-9C2A-8A53209692D0.png
 
Ahh, chiptune-musikk: lyden av min barndom. Går mye av det på Spotify når jeg programmerer. Last Ninja soundtracket av Matt Gray er min all time favoritt.

Takk for en fin post!
 
Min datter er spillinteressert, og har servert meg flere imponerende musikkstykker fra moderne spill. Dette er musikk det står respekt av!

Rart å tenke på utviklingen innen bransjen. Sjekk bare over.
 
Apropos TV spill.


Jeg likte SpaceInvaders bedre.

Aldeles konge!
Jeg husker en kammerat sin far hadde vært i Japan. Det var vel slutten av 70 tallet. Han fikk da en slik digital klokke med spill på. Spillet var uhyre enkelt, men derfor også genialt. Klokken hadde bare den vanlige skjermen som alle andre digitale klokker, men i spillmodus kom vilkårlige tall inn fra høyre. Spillet gikk på å fjerne tall fra rekken ved å scrolle opp og ned et måltall på venstre side. Enkelt , men vi spilte det mye.

Spill på armbåndsur er ikke vanlig nå, dessverre...

8